شماره تماس 09309871159

راهنمای سفر به وان ترکیه

تور زمینی وان ترکیه یکی از پرطرفدارترین تورهای زمینی خارجی در بین ایرانی ها است که در سالهای اخیر نیز بر طرفداران آن اضافه شده است ! لحظه آخری در این مقاله در مورد راهنمای سفر به وان ترکیه نکات کاربردی و مهمی را بیان نموده است؛ پس با ما همراه باشید.

وان ترکیه شهری کوچک و بندری است که بواسطه مراکز خرید متعدد و اجناس ارزانش مورد توجه گردشگران ایرانی واقع شده است. بر طبق آمار یکی از اصلی ترین گردشگران وان ترکیه را گردشگران ایرانی تشکیل می دهند و در سال های اخیر تور وان ترکیه در ایران مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در ادامه با این شهر تاریخی و توریستی بیشتر آشنا می شوید.

 

وان ترکیه کجاست؟

وان در شرق کشور ترکیه واقع شده است و در استان وان قرار دارد. این شهر از شرق متصل به کوه‌های سیاه کوه و اِرک و از جنوب متصل به کوه آرتوس است و همچنین از شمال و غرب به دریاچه وان وصل است. بدلیل قرارگیری این شهر در کنار دریاچه  وان ، آب و هوای وان از نوع معتدل و دلپذیر است.

نقشه وان ترکیه

 

چگونه می توان بصورت زمینی به وان سفر کرد؟

از ایران به وان 3 راه کلی برای سفر زمینی وجود دارد که تفاوت آنها در نوع مرز خروجی است؛ برای مسافرت از تهران به وان ترکیه باید از شهرهای قزوین، زنجان، تبریز عبور کرد و سپس با توجه به انتخاب یکی از ‏سه مرز خروجی زمینی بازرگان، رازی و سرو که به ترتیب از شهرهای ماکو، خوی و ارومیه می گذرند، ادامه مسیر داد. در حال حاضر بهترین راه سفر زمینی وان، استفاده از مرز رازی در خوی است.

 

خرید در وان ترکیه چگونه است؟

خیابان های وان پر از مغازه است و در اصل نوعی پاساژ به حساب می آید. خیابان "کاظم کارابکیر" و "جمهوریت" معروف ترین خیابان ها در وان برای خرید هستند. در وان کلا دو مرکز خرید اصلی وجود دارد؛ اولی "پاساژ آیدین پریهان" که یک پاساژ متوسط در خیابان جمهوریت است و دومی پاساژ بزرگ و شیک و مدرن "Van AVM" که آن هم در خیابان جمهوریت قرار دارد و از بهترین مرکز خرید های وان به حساب می آید. شهر وان همچنین دو فروشگاه زنجیره ای دارد که اولی فروشگاه بزرگ و معروف به نام "MM migros" است که در اکثر شهرهای دنیا شعبه دارد و از مواد خوراکی تا بهداشتی و آرایشی و منزل را دارا می باشد و دومی فروشگاه "carrefourSA" است که فروشگاه بزرگ زنجیره ای فرانسوی می باشد.

مرکز خرید van avm در وان ترکیه

 

فصل حراج در وان چه زمانی است؟

فصل حراج در وان ترکیه بطور رسمی در عید فطر و سال نو میلادی است و مسافران تصور می کنند که فقط در این ایام می توانند خرید ارزان در وان را تجربه کنند در صورتی که اگر افزایش قیمت هتل ها و شلوغی بیش از حد و اندازه در مرز و معطلی های پی در پی و همچنین شلوغی مغازه ها را در نظر بگیرند، متوجه خواهند شد که در فصل حراج وان، چندان هم ارزان تر از باقی فصول خرید نکرده اند چرا که قیمت هتل ها و مراکز تفریحی در وان در آن ایام به بالاترین حد خود می رسد. قیمت خرید در وان در فصل غیر حراج نه تنها از ایران ارزان تر است بلکه از استانبول و سایر شهرهای ترکیه نیز به مراتب پایین تر است و چنانچه هر موقع از سال بروید تابلوی "تخفیف" یا همان "ایندیریم" ترکی را روی شیشه مغازه ها می بینید. نکته جالب توجه در فروشگاه های وان اینستکه در آنجا هم مانند ایران به هیچ وجه از چانه زدن با فروشنده ها غافل نشوید!

 

در وان  ترکیه کجا غذا بخوریم؟

بهترین رستوران های وان عبارتند از:

- کاروانسرای در خیابان جمهوریت.

- رستوران erkoc cag kebap که کباب سرو می کند و از مرکز شهر به نسبت دورتر است.

- کافه رستوران mahall city که با محیط شیک و دنج اش مناسب خوردن عصرانه دلچسب یا صبحانه های معروف است.

- رستوران خلیل ابراهیم سوفراسی (khalil ibrahim sofrasi) که به کباب ها و دوغ های ایرانی اش معروف است.

- رستوران حاجیقلو که از مرکز شهر فاصله دارد.

توجه: البته بیرون از شهر و در اسکله وان نیز تعداد زیادی رستوران ارزان تا لوکس وجود دارد که انواع غذاهای دریایی و غیر دریایی را سرو می کنند.

رستوران وان ترکیه

بهترین کافه های وان عبارتند از:

- کافه star 2000 در خیابان جمهوریت که نمای زیبایی هم دارد.

- شیرینی فروشی و کافه simit sarayi در خیابان جمهوریت.

بهترین فست فودهای وان عبارتند از:

انواع فست فود های بین المللی از جمله برگر کینگ (burger king) و pizza sbarro و فست فود معروف و پرطرفدار popeyes و کافه های گلوریا جینز و ... در مرکز خرید van AVM وجود دارد.

 

تفریحات شبانه در وان ترکیه

بهترین تفریح شبانه برای خانواده ها گشت و گذار در خیابان های زنده و پرطرفدار جمهوریت و کاظم کارابکیر و نشستن در کافه های این دو خیابان و خوردن یه قهوه ترک اصیل است.

 

تورهای تفریحی وان

وان فقط یک تور تفریحی اصلی دارد که این تور تفریحی بسته به برگزار کننده تور معمولا بازدید از 3 تا 5 جاذبه گردشگری در وان را شامل می شود. البته هر شخص خودش هم می تواند بدون تور و با استفاده از تاکسی و مینی بوس و با استفاده از گوگل مپ، اکثر اماکن دیدنی وان را در یک روز ببیند؛ البته که اگر توری باشد که بازدید از اکثر جاذبه ها را با قیمت کمتر شامل می شود، قطعا استفاده از آن به صرفه تر خواهد بود.

خیابانی در شهر وان ترکیه

 

جاذبه های گردشگری و توریستی وان

جاذبه های توریستی و گردشگری اصلی وان عبارتند از:

- دریاچه وان و کلیسای آکدامار یا آختامار که در جزیره ای وسط دریاچه قرار دارد که مسافران با سوار شدن به کشتی و طی مسیری حدودا 30 الی 40 دقیقه به جزیره و کلیسا می رسند.

- موزه گربه ها و همچنین کارگاه نقره سازی و فروشگاه نقره که هر دوی اینها در کنار هم هستند. لازم به ذکر است که نقره وان از معروف ترین سوغاتی های وان به حساب می آید.

- قلعه وان و شهر باستانی پایین آن که شامل یک کتیبه سنگ تراشی شده بر روی دیواره پایینی قلعه و چند مسجد نیمه خراب است. در پایین قلعه یک محوطه سرسبز و زیبا همراه با یک خانه سنتی و یک کافه زیبا نیز وجود دارد.

- کارتینگ، موزه وان و مجسمه آتاتورک در روبروی استانداری که از جاذبه های داخل شهری محسوب می گردند.

- آبشار مرادیه که از جاذبه های طبیعی و زیبای وان است و با طی مسافتی حدودا 100 کیلومتری و یکساعته از مرکز شهر می توان به آن رسید.

جاذبه های گردشگری و دیدنی در وان ترکیه

 

سفر زمینی به وان با ماشین شخصی چگونه انجام می شود؟

چنانچه می خواهید با ماشین شخصی به وان سفر کنید و از تور استفاده نکنید به این موارد توجه کنید:

-صبح زود از تهران به سمت تبریز حرکت کنید ناهار را در رستوران های معروف تبریز میل کنید و مجددا به سمت شهر خوی حرکت کنید و شب را در خوی بمانید (یا سوئیت اجاره کنید و یا به هتل بروید). صبح ساعت 5 به سمت مرز حرکت کنید؛ توجه کنید که در جاده خوی به مرز به علت کوهستانی بودن و داشتن پیچ های زیاد یک ساعت راه در پیش دارید بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که زودتر برسید و با صف های زیاد و طولانی لب مرز مواجه نشوید.

- مرز ساعت 8 سمت ایران باز می شود و ساعت 9:30 به وقت ترکیه؛ به علت همین اختلاف ساعت بین خاک دو کشور کمی معطلی در آنجا خواهید داشت.

- در لب مرز پارکینگ های مجهز به پلاک خوان و کارتی و تحت نظارت نیروی انتظامی وجود دارد که مسافران می توانند با پارک خودرویشان و گذاشتن چمدان ها بر روی چرخ دستی هایی که آنجا وجود دارد و در ازای پرداخت مبلغی 10 هزار تومانی چمدان هایشان راه تا لب مرز برایشان بیاورند، چون به علت بازسازی و ساخت ساختمان های جدید فاصله مرز تا پارکینگ یک مقدار زیاد است و کشیدن چمدان در خاکی و فاصله طولانی دردسر ایجاد می کند. البته در چند سال آینده این مسیر درست شود و این مشکل حل خواهد شد.

- نکته مهمی که وجود دارد اینستکه اکثر مسافران از همان خاک ایران اقدام به تهیه ون برای رفتن به وان می کنند که این کار باعث ایجاد معطلی زیادی می شود. بهترین کار، خروج از مرز و گرفتن ون در سمت ترکیه است چون ون های داخل خاک ایران برای عبور از مرز مورد بازرسی های طولانی قرار می گیرند و مسافرانشان همه معطل می شوند در صورتی که در سمت ترکیه تعداد زیادی ون در انتظار مسافران است.

- همه ون ها امن و اکثرا بسته به فصل، کولر دارند و جاده مرز کاپیکوی تا وان اتوبان چهار بانده پهن و بزرگ است که در مسیر دشت و دریاچه های زیبا و البته روستاهایی با سیستم خورشیدی به چشم می خورد.

 

تور زمینی وان از تهران با قیمت مناسب را چگونه رزرو کنیم؟

برای رزرو تور وان (از تهران) با خدمات و قیمت مناسب که بصورت گروهی (با اتوبوس تمیز و راحت) و با فضایی کاملا شاد برگزار می گردد، از آژانس های مسافرتی معتبر و با تجربه که تجربه برگزاری چند ساله تور وان بصورت زمینی را دارند، خدمات بگیرید.

09309871159