شماره تماس 09309871159

بلیران آمل | روستایی دیدنی در دل جنگل+عکس

بلیران یکی از روستاهای گردشگری شهرستان آمل (در استان مازندران) است که با دارا بودن جنگلی وسیع و وجود جاذبه های گردشگری با قدمتی تاریخی یکی از اماکن گردشگری برتر این منطقه می باشد. در این مقاله، این روستای دیدنی و کمتر شناخته شده را بطور کامل معرفی کردیم؛ با ما همراه باشید.

 

 

آمل شهری با قدمت تاریخی زیاد و امکانات تفریحی و گردشگری منحصر به فرد می باشد که در مرکز استان مازندران واقع شده است. آمل از طریق جاده هراز به تهران وصل می شود و تنها 185 کیلومتر با آن فاصله دارد. شاید شهرهای کمی را در ایران بتوان یافت که فاصله دسترسی آنها به جاذبه های طبیعی اصلی یعنی کوه، دریا و جنگل فقط 15 دقیقه باشد! اما آمل این قابلیت بسیار منحصر به فرد را دارد و فقط با طی فاصله زمانی 15 تا 20 دقیقه ای از آمل می توانید خود را به جنگل، دریا و کوه برسانید. علاوه بر این جاذبه ها، روستاهای آمل نیز دارای فرصت های گردشگری متنوعی می باشند و دارای 2 نوع کوهستانی و جنگلی هستند. روستاهای کوهستانی یا ییلاقی آمل همانطور که از اسم آن پیداست در مناطق کوهستانی اطراف آمل (در جاده هراز) قرار دارند و عموما علاوه بر مردم بومی، مردم شهرهای دیگر هم آنها را بخوبی می شناسند؛ نظیر فیلبند، نیاک، شاهاندشت و ... . روستاهای جنگلی آمل که کمتر مردم شهرهای دیگر آن را می شناسند، در دامنه تپه های جنگلی و حاشیه رودهای پرآب قرار گرفته اند و مکان هایی عموما بکر و دیدنی دارند.

روستای بلیران یا جنگل بلیران یکی از همین روستاهای آمل است می باشد که با بافت سنتی و محیطی دیدنی، مکانی بسیار جذاب و دلپذیری می باشد که بازدید از آن برای هر فردی می تواند تجربه ای فراموش نشدنی باشد. جالب است بدانید که درکاوشهای چند سال گذشته برخی باستان شناسان ایرانی و فرانسوی قدمت زندگی انسان را در این منطقه به بیش از 30 هزار سال قبل نسبت می دهند!

نقشه روستای بلیران آمل

 

بلیران کجاست؟

روستای بلیران در بخش دشت سر شهرستان آمل قرار گرفته است و دارای طبیعتی بکر و زیباست که همه ساله گردشگران زیادی از مناطق اطراف را به سمت خود می‌کشاند. در 15 کیلومتری جاده قدیم آمل به بابل، در ورودی جاده فیروزکلا جاده‌ای به سمت جنگل و کوه می‌رود. این جاده ی روستایی زیبا که از روبرو دارای نمای کوه و جنگل می باشد و از طرفین دیگر نمای شالیزار و مزارع و باغات دارد، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. در انتهای این جاده و بعد از گذر از چند روستا به روستای زیبای بلیران می‌رسیم. روستای بلیران از شمال به روستای کمدره، از جنوب به جنگل‌های زیبای شمال و کوه چلاو، از شرق به جنگل‌های سر سبز و انبوه و رودخانه و از غرب نیز به جنگل و کوه متصل شده است.

پیشینه اصلی این روستا دامداری، کشاورزی و خصوصا دامپروری می باشد. بلیران در سال 1387 به عنوان منطقه شماره دو نمونه گردشگری معرفی شده است. روستای بلیران یکی از روستاهای نمونه در زمینه گردشگری محسوب می گردد اما متاسفانه آنچه شاهد آن هستیم عدم توجه کافی مسئولان به آن می باشد و در سالهای اخیر نتوانسته اند توسعه مناسب نسبت به جذب گردشگر را در این منطقه ایجاد نمایند! سالیان سال است که این روستا گردشگران داخلی و حتی خارجی زیادی را به سوی خود و طبیعتا استان مازندران جذب کرده است اما همه اینها صرفا بصورت کاملا اتفاقی و یا تبلیغ دهان به دهان بوده است و هیچ برنامه مشخصی برای معرفی این مکان بکر گردشگری از طرف مسئولین زیربط انجام نگرفته است. در صورتیکه جدی گرفتن پتانسیل گردشگری این منطقه نه تنها برای بلیران بلکه برای آمل و استان مازندران نیز فواید بسیار زیادی را از لحاظ میزان رشد اقتصادی به همراه خواهد داشت.

 

جاذبه های گردشگری بلیران

تعدادی از جاذبه های گردشگری اصلی روستای بلیران عبارتند از:

- جنگل های بلیران

روستای بلیران در دل جنگلی بسیار زیبا و چشم نواز با گونه های مختلف واقع شده است که در هر فصلی با توجه به مقتضیات آن فصل، زیبایی مخصوص به خود را دارد.


 

- گرمارود

رودخانه "گرمارود" یا "گرمِرو" دارای طول حدود 50 کیلومتر است که از ارتفاعات شمالی رشته کوه البرز بنام "هلی یار" سرچشمه می‌گیرد. اطراف این رودخانه دو چشمه آب معدنی اصلی به نام های "گرو" و "لاله زار" و دهها چشمه آب معدنی دیگر وجود دارد که به سبب دارا بودن املاح معدنی گوناگون دارای خاصیت درمانی شفا بخش برای امراض پوستی و دردهای مفصلی می‌ باشد. رونق کشاورزی، باغداری، دامداری و زنبورداری در روستای بلیران مرهون همین رودخانه می باشد.

بستر رودخانه از بالا به پایین از تخته سنگ، قلوه سنگ و شن تشکیل شده است جریان آب رودخانه طوری است که با حفر بستر خود در جاهای مختلف حوضچه های مناسب برای شنا ایجاد نموده است که در تمام مدت تابستان به ویژه روزها بیشتر گردشگران به شنا در داخل آن می پردازند. در چند ساله گذشته چشمه بلیران به خواهر خواندگی یک چشمه در ایتالیا در آمده است. چشمه ایتالیایی فقط می تواند سه نوع بیماری را درمان کند اما توانسته با ایجاد پیست سوار کاری، تعبیه وسایل تفریحی و ساخت ویلا هایی منطبق با محیط سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر مراجعه کننده را به خود اختصاص دهد اما چشمه بلیران که به مراتب دارای خواص بیشتری می باشد، متاسفانه چندان مورد رسیدگی قرار نگرفته است! در صورتیکه بخش خصوصی بتواند فضای تفریحی مشابهی با چشمه ایتالیایی را در چشمه بلیران احداث کند، این چشمه نیز می تواند در جذب گردشگران خارجی بهره وری اقتصادی فراوانی داشته باشد.

 

- آثار باستانی

از جاذبه های گردشگری دیگر روستای بلیران می توان به کشف آثار باستانی پیش از اسلام اشاره نمود که در جدید ترین یافته های باستان شناسی توسط پژوهشگران ایرانی و فرانسوی نشان داده شده است. در منطقه بلیران در حدود سی هزار سال پیش انسان های پیش از تاریخ با شیوه جمع آوری غذا از محیط آشنا بودند و از ابزار های ساده سنگی استفاده می کردند. وابسته بودن اقتصاد این روستا به دامداری سنتی و شیوه زندگی و کوچ دام از ییلاق چلاو به قشلاق بلیران، وجود مراتع و تپه ماهورهای زیبا نیز گردشگران را به این منطقه می کشاند. از جمله مناطق توریستی و گردشگری روستا می توان به قلعه هلیا، تپه قلعه تسکا سرا و قلعه اردشیرون، قلعه خشت سی چشمه و مرتع ییلاقی کال چنگوم و امام زاده ولی اشاره نمود.

 

- صنایع دستی و غذاهای محلی بلیران

از طبیعت و زیبایی های بلیران که بگذریم هنر و صنایع دستی زنان و مردان روستایی منطقه نیز زبانزد است که انواع ظروف چوبی، ترشی وشرینی جات محلی وسنتی از نشانه های هنر و ذوق زنان و مردان هنرمند این روستا است که بعضا گردشگران به عنوان سوغات با خود می برند.

عکاس: نامدار بابایی

 

 

اینجا بخوانید:  عکس های بلیران آمل

اینجا بخوانید:  تورهای یکروزه و چند روزه لحظه آخری

09309871159