شماره تماس 09309871159

جاذبه های گردشگری و دیدنی استان کردستان+عکس

استان کردستان یکی از زیباترین استان های غربی ایران است که سالانه مسافران زیادی دارد. لحظه آخری در این مطلب جاذبه های گردشگری کردستان را معرفی کرده است.

 

 

معرفی مکان های گردشگری کردستان

کردستان یکی از زیباترین نقاط ایران است که آب و هوای مطبوعی دارد و با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی بکر و متعددش، آنقدر جذاب است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. طبیعت بینظیر کردستان شامل جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه های پر خروش، تاریخ و فرهنگ کهن (یکی از اصیل‌ ترین اقوام ایرانی) و همچنین جاذبه های تاریخی و معماری شامل قلعه‌های قدیمی، مسجدهای تاریخی، حمام‌ها و... کردستان را به یک مکان ایده آل برای سفر تبدیل کرده است.

استان کردستان در غرب ایران و در همسایگی استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه واقع شده است و از سمت غرب، همسایه کشور عراق و استان کردنشین سلیمانیه است. استان کردستان به لحاظ اقلیمی نیز منطقه‌ای کوهستانی با دشت‌های مرتفع و دره‌های پهن است و مردم این استان، کرد زبان هستند و به لهجه‌ های مختلف صحبت می‌کنند.

در این مطلب سعی شده است تا بهترین جاذبه های گردشگری استان کردستان به تفکیک شهرهای مختلف این استان شامل سنندج، مریوان، بانه، سقز، کامیاران و بیجار معرفی گردد؛ پس با ما همراه باشید.

 

1- سنندج

سنندج بعنوان مرکز استان کردستان، دومین شهر بزرگ کردنشین ایران می باشد که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان خان اردلان به منظور اهداف نظامی بنا شده است. سنندج آب وهوای سرد و نیمه خشک دارد و در منطقه‌ ای کوهستانی (زاگرس) واقع شده است. سنندج از سمت غرب به کوه آبیدر، از سمت شمال به کوه شیخ معروف و از سمت جنوب به کوه سراج‌ الدین مرتبط است.   

- خانه کرد (عمارت آصف وزیری) سنندج

عمارت آصف وزیری یا همان خانه‌ی کرد، یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگ ترین بناهای شهر سنندج می باشد که به عنوان نمادی از هویت فرهنگی مردم کرد است و از با ارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان می باشد. خانه کرد دارای آجرکاری‌ها و گچ‌ بری‌ های زیبای مربوط به دوران صفویه است که در دوره های قاجار و پهلوی تکمیل شده است. بزرگ‌ ترین موزه‌ مردم‌ شناسی مربوط به یک قومیت در ایران هم در عمارت آصف می باشد و همچنین حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام های سنندج می‌ باشد.

- مسجد دارالاحسان (جامع) سنندج

مسجد زیبای دارالاحسان در بلندترین نقطه‌ی شهر سنندج واقع شده است و گلدسته‌ هایش در همه جای شهر سنندج دیده می شود. این بنا در سال 1227 هجری قمری در دوران حکومت فتحعلیشاه توسط فردی به نام امان الله خان اردلان ساخته شده است و از لحاظ معماری، با ارزش‌ترین مسجد کردستان می باشد. مسجد جامع دارای دو ایوان با یک حیاط مرکزی می باشد که در پیرامون آن 12 حجره برای طالب علوم دینی ساخته شده است. برای تزئین دیوارهای مسجد جامع نیز از کاشی های هفت رنگ استفاده شد و در مناره های آن سنگ مرمر به کار رفته است.

- مسجد هاجر خاتون سنندج

مسجد هاجر خاتون یکی از مهم‌ ترین مساجد شهر سنندج می باشد که در خیابان صلاح‌ الدین ایوبی سنندج قرار دارد. بر اساس روایت های ذکر شده، هاجر خاتون خواهر امام رضا (ع) بود که در مسیر سفر با برادر بزرگوارش در مسیر خراسان، در کردستان درگذشته است. زیارتگاه هاجر خاتون از سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج تشکیل شده است. این مسجد به دلیل استفاده از گچ‌ بری، آیینه‌ کاری و نقوش زیبای گل و گیاه و همچنین استفاده از معماری کردستانی در ایوان ستون‌دار جنوبی آن، به بنایی ارزشمند تبدیل شده است.

- بازار سرپوشیده سنندج

بازار سنتی سنندج در سال ۱۰۴۶ هجری قمری ساخته شده است و در خیابان انقلاب سنندج واقع گردیده است. معماری بازار سنندج که مستطیلی شکل است و شبیه به میدان نقش جهان اصفهان می باشد، در دوره صفویه و به دستور شاه صفی ساخته شده است.

- عمارت امجدالاشرف سنندج

عمارت امجدالاشرف از بناهای مشهور دوران قاجار است که دارای امکاناتی همچون حیاط سنگفرش، استخر، حمام و سالن تئاتر بسیار زیبایی است.  عمارت امجدالاشرف، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های بی‌نظیری دارد که توسط استادکاران اصفهانی انجام شده است و در خیابان صلاح‌الدین ایوبی شهر سنندج واقع شده است.

- عمارت مشیر دیوان سنندج

عمارت مشیر دیوان دارای هفت حیاط با فواره‌های مجزا می باشد که با سایر فواره‌ها مرتبط است. این عمارت دارای یک ورودی به نام دروازه‌ی سردرب جلوخانی می باشد که بسیار زیبا و جذاب است. عمارت مشیر در خیابان شهدای سنندج احداث گردیده است.

- عمارت سالار سعید (موزه) سنندج

عمارت سالار سعید در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده است و بواسطه تزئینات گچ‌ بری و آیینه‌ کاری‌های زیبایش، از باشکوه ترین اماکن سنندج به حساب می آید. این عمارت در خیابان امام خمینی سنندج واقع گردیده است.

- حمام خان سنندج

حمام خان در دوره‌ تاریخی قاجار و به دستور والی کردستان ساخته شده است و در ضلع شمالی بازار سنندج و جنب مسجد داروغه قرار دارد. حمام خان دارای معماری و کاشی‌کاری‌های ظریف همراه با آهکبری‌های زیبایی در گوشه‌ی حمام می باشد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

- مجموعه پارک تفریحی آبیدر سنندج

پارک آبیدر در ضلع شرقی سنندج در دامنه‌ کوه آبیدر(ارتفاع کوه آبیدر ۲۳۵۰ متر است) قرار دارد و دارای چندین باغ و باغ وحش می باشد. مردم سنندج پارک زیبای آبیدر را خیلی دوست دارند و به گونه‌ای نماد این شهر است. درواقع واژه آبیدر(آب به در) به معنی مکانی است که از آن آب فراوان تراوش می کند و آبیدر که در فرهنگ‌ منطقه‌ جایگاه‌ ویژه ای‌ دارد به‌ دلیل‌ پرآب‌ بودن‌ چشمه‌سارها، قنات‌ها و وجود باغ‌های‌ متعدد مانند امانیه‌، امیریه‌ و... اینگونه نامگذاری شده است. در واقع آبیدر از دو کوه به نامهای آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل  شده ‌است که ارتفاع آبیدر بزرگ ۲۵۵۰ متر  و ارتفاع آبیدر کوچک در حدود ۲۳۵۰ متر از سطح دریا می‌باشد. از زمانی‌ که‌ شهر سنندج‌  تشکیل شد، آب‌ چشمه‌های‌ "آبیدر" به‌ وسیله‌ تنبوشه‌های‌ سفالی‌ به‌ شهر منتقل‌ می شد و هنوز هم‌ قنات‌ عمارت‌ خسروآباد، آصف‌، وکیل‌، مشیر و تعدادی‌ از بناها، از این‌ کوه‌ سرچشمه می گیرند. کوه آبیدر به دلایلی همچون نزدیکی به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیرزمینی فراوان آن، موردتوجه گردشگران می ‌باشد. در بالای قله تخت آبیدرکوچک، یک پناهگاه برای استفاده کوهنوردان ساخته شده است و در حال حاضر هم مشغول ساخت تله کابین در مسیر بین پارک کودک و قله آن هستند.

- سینمای روباز پارک امیریه سنندج

باغ امیریه که از بزرگترین باغ های آبیدر می باشد، دارای بزرگ ترین سینمای روباز جهان با ظرفیت ۱۰هزار نفر و پرده‌ای در ابعاد ۱۲×۲۵ متر می باشد. صدای فیلم‌های این سینما از طریق موج اف ام رادیو در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت می باشد و حوزه هنری کردستان ساعت ۲۱ هر شب یک فیلم را در این سینما اکران می‌کند. همچنین مسابقات مهم از جمله نیمه نهایی و فینال جام جهانی ۲۰۱۰ از این سینما برای شهروندان سنندجی پخش شد.

- روستای تاریخی نگل سنندج

یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی استان کردستان روستای نگل می باشد و علت آن، وجودقرآن نگل است که در مسجد روستا نگهداری می‌شود. طبق اعتقاد مردم روستا، قرآن نگل یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفه‌ی سوم نوشته شده است و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شد و مردم  هم برای حل مشکلاتشان به این قرآن مراجعه می‌کنند. نگل در 65 کیلومتری شهر سنندج و در مسیر سنندج - مریوان قرار دارد.
روستای به زبان کردی سورانی صحبت می کنند. در این روستا جاذبه های گردشگری زیادی هست که می توانید از آنها دیدن کنید. خط قرآن، کوفی می باشد و در قسمتی از شماره آیات طلاکاری شده است و مزین به نقوش گیاهی می باشد. قرآن نگل جایگاه والایی در بین مردم دارد و هر روز گردشگران زیادی از نقاط دور برای زیارت قرآن به این روستا می آیند.

- پل تاریخی قشلاق سنندج

صفوی شده است که به آن، سی و سه پل کردستان می‌پل قشلاق در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به سفارش می گویند. پل قشلاق در شرق شهر سنندج و روی رودخانه‌ی قشلاق قرار دارد و با اینکه سال‌ها در معرض باد و باران و قرار دارد، همچنان سالم و پابرجا باقی مانده است.

 

2- مریوان

شهرستان مریوان در 125 کیلومتری سنندج در استان کردستان واقع شده است. این شهرستان از شمال به سقز، از شرق و جنوب شرقی به سنندج و از جنوب به پاوه و از غرب به عراق منتهی می شود. زیبایهای غرب کشور را در این شهرستان می توانید به خوبی ببینید و گزینه مناسبی برای سفر می باشد. در این جا به تعدادی از جاذبه های گردشگری شهرستان مریوان اشاره خواهیم کرد.

- دریاچه زریوار مریوان

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان است که همه شرایط کامل یک تالاب بین الملی را دارا می باشد. اگر اهل طبیعت‌ گردی هستید حتما به این دریاچه‌ آب شیرین افسانه‌ ای و زیبا که در فاصله‌ی ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد، سر بزنید. دریاچه زریوار، هیچ منشا مشخصی برای گردآوری آب خود ندارد و سال‌ها به وسیله‌ قطرات باران و چشمه‌ های کف‌ جوش، لبریز از آب است که بخاطر همین، مردم بومی این دریاچه را اسرارآمیز می‌دانند. قایق‌ سواری در کنار گل‌های نیلوفر آبی زریوار، یکی از بهترین تفریحاتی است که در این منطقه‌ی خوش آب‌ و هوا می‌توانید انجام دهید. برای صرف ناهار هم می‌توانید ماهی‌هایی که از دریاچه صید می‌شوند و همانجا کباب می‌شوند را میل کنید. طول دریاچه زریوار حدود 5 کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر است، وسعت تالاب هم به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن 5.5 متر است. عده ای از محلی ها هم در اطراف آن، نان و آش محلی می فروشند و ماهی کبابی اطراف دریاچه زریوار هم معروف است. منظره زیبای این دریاچه همواره مورد توجه گردشگران بوده است. زریوار حتی در فصول سرد سال نیز بازدید کنندگانی دارد چرا که در فصل های سرد سطح دریاچه یخ می زند و منظره زیبایی می‌سازد. اطراف دریاچه زریوار را نیزارهای صاف و تپه ای بلند پوشانده است.

- بازارچه مرزی مریوان

بازارچه مرزی که از بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین بازارهای غرب کشور است، در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و به دلیل موقعیت مرزی‌اش در کنار کردستان عراق، اجناس خارجی با قیمت‌های مناسب وارد می شوند. بازار اورامی‌های این مکان، محل فروش اجناس الکترونیک، وسایل خانگی و پوشاک است و در بازارهای دیگر می‌توان صنایع دستی مثل کفش محلی، لباس مردانه و زیورآلات سنتی زنانه را خریداری کنید. حتما هنگام خرید در این مناطق بابد مراقب اصل و سالم بودن کالای مورد نظرتان باشید. در سال‌های اخیر بازارها و پاساژهای بسیاری در سطح شهر مریوان هم ایجاد شده‌اند که جایگزین مناسبی برای کسانی که فرصت رفتن به بازارچه‌ی مرزی را ندارند، می باشد.

- روستای پلکانی اورامان تخت در مریوان

روستای اورامان یکی‌ از مناطق‌ زیبای‌ استان‌ کردستان‌‌ می باشدکه‌ در شرق‌ مریوان‌ قرار دارد و قدمت آن از دوره ساسانیان می باشد. این منطقه‌ دارای کوهستان‌های‌ زیبا با پوشش‌ جنگلی، دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبار های متعدد است.رودخانه‌ بزرگ‌ سیروان‌ از این‌ منطقه‌ و دره‌ اورامان‌ عبور می‌کند و به‌ رودخانه‌ دیاله در عراق می پیوندد. پوشش جنگلی این ناحیه همچون پوشش عمومی رشته کوه زاگرس، عمدتا از درختان بلوط است. درختان دیگری مانند گلابی وحشی و زالزالک نیز به تعداد قابل توجهی یافت می شود. خانه های این روستا از سنگ و اغلب به شکل خشکه چین ساخته شده اندکه نوع معماری شان شبیه روستای ماسوله می باشد و به همین دلیل به آن هزارماسوله می گویند. مردم این منطقه بسیار خونگرم و مهمان نوازند که به زبان هورامی صحبت می کنند. از مناطق مهم شهری آن نیز می توان به پاوه، نوسود، بیاره و نودشه اشاره کرد و البته در شهرهایی همچون مریوان، کامیاران، روانسر، سنندج، کرمانشاه و تهران نیز مردم هورامی زبان از طریق مهاجرت ساکن شده اند.

 

 

3- بانه

 دورترین شهر کردستان به مرکز این استان، شهر بانه است که بارش برف و باران زیادی دارد و کاملا کوهستانی و سردسیر  می باشد.  بیشترین شهرت بانه بخاطر مراکز خرید آن  می باشد و بیشترین سفرهای داخلی استان به مقصد این شهر انجام می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید به بانه سفر کنید، حتما در روزهای غیرتعطیل به آن سفر کنید. از طرف غرب از مرز عراق، از طرف جنوب غرب از کردستان عراق، از طرف جنوب شرق از طرف مریوان و از طرف شمال از شهرستان سقز می‌توان وارد بانه شد.

در بانه بازار سنتی وجود ندارد و تعداد بسیار زیادی مغازه و پاساژ در سطح شهر وجود دارد که کالاهای باکیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف را عرضه می‌کنند.  هوای شهر بانه در فصل بهار بسیار مطبوع است  اما مسیرها، رستوران‌ها و مغازه‌ها بسیار شلوغ خواهند بود و خبری از تخفیف نیست. فصل پاییز و زمستان، بهترین زمان برای سفر به بانه و انجام خریدی آسان می باشد.

 

4- سقز

سقز در شمال کردستان و در 706 کیلومتری تهران واقع شده است که در گذشته اولین پایتخت مادها بود  و توسط آشوریان نابود شد. سقز در بهار و تابستان آب‌ وهوایی معتدل دارد.

- تپه باستانی زیویه در سقز

تپه‌ باستانی ۱۰۰۰ ساله زیویه در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ عبدالرزاق در جنوب شرقی سقز و نزدیک جاده‌ دیواندره-سقز واقع شده است. در سالیان بسیار دور در بالای تپه‌ مرتفع زیویه، اقوام مانایی زندگی می‌کردند که اکنون آثار با ارزشی از آن دوران کشف شده است.

- مسجد دومناره سقز

طبق اسناد قدمت مسجد دومناره به دوره افشاریه برمیگردد که در خیابان امام خمینی در بافت قدیم شهر قرار گرفته است. مسجد دومناره، پلانی مربع شکل دارد و در ساخت آن از مصالحی همچون خشت خام، ملات گل، سنگ‌های لاشه، آجر و چوب استفاده شده است. در دیوارهای این مسجد از کاشی‌های صابونکی با طرح  سرو استفاده شده  است که اثر استاد علی اصفهانی می باشد.  به علت وجود دو مناره‌ی رفیع و زیبا در بالای مسجد، نام‌ آن را مسجد دومناره گذاشته اند.این مسجد در محیطی آزاد ساخته شده است و از هر چهار طرف باز است.

- حمام حاج صالح سقز

حمام حاج صالح در بازار تاریخی بافت قدیمی شهر سقز قرار دارد که به سبک اصفهانی ساخته شده است و قدمتش به دوران صفویه برمی‌گردد. حمام حاج صالح با کادربندی و آهک‌بری سقف و دیوارها و حکاکی ستون‌ها تزئین شده است و به زودی هم به موزه تبدیل خواهد شد.

 

5- کامیاران

کامیاران در 65 کیلومتری سنندج واقع شده است و دارای آب و هوای مطبوعی می باشد.

- روستای پالنگان کامیاران

پالنگان یکی از روستاهای دهستان «ژاو رود» از توابع شهرستان کامیاران می باشد که در فاصله حدودا 50 کیلومتری شمال غرب این شهر قرار دارد و در دامنه کوه و در 2 طرف دره واقع شده است. یکی از مهم ترین جاذبه های این روستا، سنگچین بودن خانه هایش می باشد و در کنار رودخانه ای قرار گرفته است که به رودخانه سیروان می پیوندد. پالنگان علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی می باشد. رودخانه زیبای تنگیور هم از وسط روستای پالنگان می گذرد و آن را به دو قسمت تقسیم می کند. یکی دیگر  از آثار تاریخی و دیدنی این روستا، قلعه پالنگان می باشد که در مجاور روستا و در بالای کوه قرار دارد و بیانگر اهمیت این روستا در زمان سلجوقی می باشد كه هنوز هم بقایای اتاق‌ها و پل های قدیمی ‌آن پا برجاست. با این که پالنگان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر آن، در تمام طول سال می توانید به  این روستای زیبا بروید. یکی دیگر از جاذبه های این روستا، وجود مراکز پروش ماهی متعدد می باشد که می‌توانید ماهی تازه‌ را که از رودخانه‌ی تنگور گرفته شده است، با قیمت مناسب تهیه کنید. در فصل‌های تابستان و بهار نیز در ارتفاعات این روستا، مراسم سنتی عشایری برگزار می گردد.                                                

 

6- بیجار

شهر بیجار(مکان رویش بید) در شرق استان کردستان قرار دارد و بعد از شهر کرد، مرتفع‌ترین شهر ایران است و گاهی به آن بام ایران نیز گفته می شود. بیجار دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل می باشد.          

- قلعه قمچای در بیجار

بنای قلعه قمچقای در دوره های 8 و 9 قبل از میلاد ساخته شد و قدمتش از دوران ساسانیان می باشد و محل سکونت مادها، پارت‌ها و اشکانیان بوده است. اطراف قلعه قمچقای را دره های ژرف در بر گرفته است که یک سوی آن مسلط به دره ای به نام دره شاهان است. اکنون بقایای قلعه قمچقای در 45 کیلومتری بیجار قرار دارد و در این قلعه سفال‌هایی از دوره اسلامی(قرن 6 و 7 قمری) به چشم می‌خورد. در قلعه قمچای، کتیبه‌ای باستانی با نقش هیروگلیف و خط هیراتیک وجود دارد که آن را به یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه‌تصویری ایران تبدیل کرد.

- پیست اسکی نسار در بیجار

پیست اسکی بین المللی نسار دارای قابلیت اسکی روی برف و چمن می باشد که پیشنهاد می کنیم اگر ورزش‌های زمستانی و تفریحات هیجان‌انگیز و لوکس را دوست دارید، حتما به این پیست اسکی بروید. یکی از ویژگی های خوب اسکی نسار، نزدیکی آن به مرکز شهر است که با ماشین و پای پیاده به راحتی می‌توانید به این مکان ورزشی برسید و با قیمت بسیار پایین می توانید از پیست اسکی نسار لذت ببرید. پیست اسکی زیبای نسار دارای امکاناتی همچون تله سیژ، پیست چمن، پارکینگ، هتل و رستوران می باشد.

- بازار سنتی بیجار

بازار سنتی بیجار دارای معماری سنتی و شامل یک راسته‌ی طولانی شمالی-جنوبی، تیمچه‌ی حتج شهباز و سرایی به نام امیرتومان است و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. پیشنهاد می کنیم برای خرید صنایع دستی، به خصوص فرش و گلیم به این بازار که در مرکز بافت قدیمی شهر بیجار قرار دارد، سر بزنید.

 

 

منابع: ویکی پدیا و کجارو

09309871159