شماره تماس 09309871159

غار نمکدان قشم | طولانی‌ترین غار نمکی جهان

غار نمک یا نمکدان یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی در جزیره قشم است. در این مطلب، این غار شگفت انگیز بطور کامل معرفی شده است؛ پس با ما همراه باشید.

 

 

اگر از دوستداران طبیعت هستید، بازدید از غار نمک یا نمکدان در جزیره قشم یکی از بهترین خاطرات سفر شما را رقم خواهد زد. این غار از مناطق دیدنی منحصر به فرد کره زمین می باشد و مکان فوق العاده‌ای برای ماجراجویی و عکاسی است. با لحظه آخری در سفر به غار نمکدان قشم همراه باشید.

 

معرفی غار نمکدان قشم

غار نمکدان با طول 6400 متری‌ اش، طولانی‌ترین غار نمکی جهان محسوب می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، نمک‌های این غار بیش از 570 سال عمر دارند. غار نمکدان دارای چندین تالار با اندازه های متفاوت است. اولین تالار این غار با ورودی آن حدود 670 متر فاصله دارد و عرض این غار نیز حدود 5 متر است. نحوه ی شکل گیری نمک‌های غار اینگونه بوده است که در ابتدا نمک‌ها به‌ صورت تک‌ لایه در زیر زمین بودند که با گذشت زمان به ‌سطح‌های بالاتر راه یافته‌ اند. چون نمک‌ها دارای ویژگی شناور هستند و وزن حجمی آن‌ها از وزن سنگ‌های اطرافشان کمتر است، آن سنگ‌ها را کنار زده‌ اند و به ‌بخش‌ های بالایی زمین رسیده‌ اند. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها باعث چکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و آن را تغییر شکل می دهد. 

 

در داخل کوه نمکدان یک جریان آب زیر‌‌ زمینی دائمی وجود دارد که پس از ترکیب شدن با نمک‌ های در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ایجاد می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید را ایجاد می‌کند. این چشمه بصورت دائم و در تمام طول سال جریان دارد و در بخش‌های داخلی غار نمکدان این جریان آب مشهود است. بستر اصلی این چشمه، سرخ رنگ است و در آن رسوبات گل اُخرا وجود دارد. این رسوبات حاوی ترکیبات اکسید آهن و به‌ خصوص هماتیت است. سقف غار نیز ساختار زیبا و بی‌نظیری دارد و توسط قندیل‌های بلورین با اشکال مختلف پوشیده شده است.

 

غار نمکدان کجاست؟

غارهای نمکدان در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره قرار گرفته اند؛ فاصله ی دهانه این غار از جاده ی کنار ساحل در حدود 2 کیلومتر است که مسیری مناسب برای پیاده روی و عکاسی است. ورودی این غارها در کوهی گنبدی به ارتفاع حدود 237 متر از سطح دریا قرار گرفته است. برای رسیدن به این غار می‌توانید از بندرهای باسعید، سلخ و گورمی استفاده کنید و مسیر 2 کیلومتری شوسه‌ای را برای بازدید از این غار پشت سر بگذارد.

 

چرا باید از غار نمکدان بازدید کنید

غار نمکدان قشم به‌ شکل یک کمان کاملاً خمیده است که کریستال های بلورین نمکی مانند تکه ای الماس بر سقف و دیواره های این غار می درخشند و منظره ای زیبا و بی‌ نظیری را به وجود می آورند. به ‌دلیل اتصالات استلاکتیت‌ها (قندیل ها یا همان رسوبات آهکی که از سقف غارها آویزان هستند) و استلاگمیت‌ها (رسوبات آهکی که به صورت ستون های مخروطی شکل در کف غارها به وجود می آیند) در نزدیکی دیواره‌ها، ستون‌های زیبایی ایجاد شده‌ که تماشای آن‌ بسیار دلپذیر است. در این غار نباید انتظار محیطی کاملا سفید را داشته باشید؛ زیرا رنگ‌های داخلی این غار بسیار متنوع و زیبا هستند. متاسفانه در طول سال‌های گذشته برخی از قندیل های نمکی این غار توسط گردشگران و افراد محلی شکسته شده‌اند.

 

نکات جالبی که باید درباره غار نمکدان بدانید!

بر اساس باور مردم، تنفس در داخل غار نمکدان این جزیره برای بهبود بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی و آسم می‌تواند مفید باشد. غار نمک از بهترین نوع نمک خوراکی شناخته شده است و در ترکیبات آن، عناصری همچون منیزیم وجود دارد به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین برای ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.

 

توصیه لحظه آخری

نقشه ترسیم شده برای این غار کاملا دقیق و واضح است اما پیشنهاد می‌‌کنیم که با تیم‌های حرفه‌ای اقدام به‌ ماجراجویی در این غار کنید. افرادی که بدون وسایل فنی از غار بازدید می کنند تنها امکان پیمودن 100 متر ابتدایی از غار را دارند اما همین چند متر نیز بسیار هیجان‌انگیز است و زیبایی‌های منحصر‌ بفردی در آن وجود دارد.

09309871159