شماره تماس 09309871159

قلعه پرتغالی ها در جزیره قشم | معرفی+عکس

قلعه پرتغالی ها یکی از مکان های دیدنی در جزیره قشم است. در این مطلب، این قلعه تاریخی بطور کامل معرفی شده است؛ پس با ما همراه باشید.

 

 

جزیره ی قشم در گذشته تحت استعمار پرتغالی ها بوده است و فرماندهان و نیروهای نظامی پرتغال در قلعه ای که امروزه قلعه ی پرتغالی ها نامیده می شود، مستقر شده بودند. این قلعه در سال های اخیر تعمیر و بازسازی شده است و به عنوان موزه، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید.

 

معرفی قلعه پرتغالی ها

قلعه ی پرتغالی ها یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم است. این قلعه، در ضلع شمالی این جزیره توسط دریانوردی پرتغالی به نام "آلفونسو آلبرکرک" در سال 1507 ساخته شده است و در سال 1378 توسط "احسان یغمایی" از زیر خاک بیرون آورده شد.

طی کاوش‌های صورت گرفته در این قلعه، تعدادی ظروف چینی متعلق به کشور چین، شیشه‌ های ساخت ونیز ایتالیا و توپ های جنگی یافت شد. مساحت این قلعه بیش از 2 هزار متر مربع و قدمت آن حدود یک قرن است. این بنا با مصالحی چون سنگ های آهکی و گچی و ملاط ساروج (خاک رس، آهک، خاکستر، تخم مرغ و گیاه نی) ساخته شده است.

قلعه ی پرتغالی ها دارای پلان چهار ضلعی نامنظم و دیوارهایی به قطر حدود 3.5 متر و برج هایی به ارتفاع 12 متر در چهار گوشه است. در واقع این قلعه، انباری بزرگ برای نگهداری مهمات و سلاح بود که در مواقع اضطراری به دیگر دژها کمک می رساند. بخش های داخلی این قلعه شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است.

جزیره ی قشم حدود 110 سال مستعمره ی پرتغال بود اما در زمان حکومت صفویان قلعه ی پرتغالی ها و دیگر پایگاه‌ها در دهانه خلیج فارس به تصرف ایران در آمد.

 

قلعه پرتغالی ها کجاست؟

قلعه ی پرتغالی ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در امتداد ساحل زیبای خلیج فارس واقع شده است و یکی از پرطرفدارترین دیدنی های قشم است.

09309871159