شماره تماس 09309871159

همه چیزهایی که باید در مورد سفر به کانادا بدانید!

کانادا کشوری دیدنی و پرطرفدار در قاره آمریکای شمالی می باشد که از نظر وسعت، دومین کشور بزرگ جهان به شمار می آید. در این مطلب تمام اطلاعاتی که برای سفر به کانادا مورد نیاز است، بیان می گردد؛ پس با ما همراه باشید تا این کشور زیبا را بیشتر بشناسید.

 

 

کانادا از جمله کشورهایی است که در آن انواع متنوعی از گزینه ها برای انواع مختلفی از سلیقه ها وجود دارد. در کانادا از دوستداران هیجان، عاشقان حیات وحش یا طرفداران جاذبه های شهری همه می توانند سفری هیجان انگیز و به یاد ماندنی را تجربه کنند. کانادا با مساحت حدودا 10 میلیون کیلومتر مربعی، دومین کشور پهناور جهان از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی به شمار می آید. این کشور دیدنی با چشم اندازهای خیره کننده؛ کوههای سر به فلک کشیده پوشیده از برف و یخ؛ سواحل بکر و ناهموار که در انتها به جنگل های وسیع و پهناور و دریاچه های سبز زمردی و آب های قطبی پوشیده از یخ، احاطه شده است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا این کشور را بطور کامل به شما معرفی کنیم.

 

کانادا کجاست؟

کانادا در قاره آمریکای شمالی قرار دارد و از غرب به اقیانوس آرام، از شرق به اقیانوس اطلس، از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و از جنوب به کشور آمریکا متصل است (مرز مشترک کشورهای کانادا و آمریکا، بلندترین مرز زمینی جهان به حساب می آید). کانادا دارای 10 استان (ایالت) مختلف می باشد که مهمترین آنها (از لحاظ اقتصادی و سیاسی)، استان انتاریو است و شهرهای تورنتو و اتاوا در آن قرار دارند. کِبِک، آلبرتا، بریتیش کلمبیا، منیتوبا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نووااسکوشیا، انتاریو، جزیره پرینس ادوارد آیلند و سسکچوان از دیگر استان‌های کانادا به شمار می روند.

نقشه کانادا به فارسی

 

اطلاعات مهم کانادا

مساحت کانادا: 99.84.670 کیلومتر مربع

جمعیت کانادا: 36.428.310 نفر (طبق برآورد سال 2016)

پایتخت کانادا: اوتاوا

حکومت کانادا: پادشاهی مشروطه

مقام اول کشور کانادا: ملکه الیزابت HM دوم از سال 1952

رهبر حکومت کانادا: نخست وزیر جاستین ترودو از سال 2015

 

مردم کانادا

مردم کانادا هم مثل چشم اندازهای این کشور متنوع هستند و از اسکیموهای قطبی، فرانکوفن های کِبِک (نام یک استان در کشور کانادا) تا مهاجران ایرانی و مردم کشورهای آسیایی تشکیل شده اند. کانادا یک سرزمین چند فرهنگی (مولتی کالچرال) است که حدود 20 درصد از جمعیت آن بومی کانادا نیستند و در جای دیگری به دنیا آمده اند. در سالهای اخیر (خصوصا 5 سال اخیر)، ایرانیان زیادی به کانادا مهاجرت کردند و خیلی ها در حال حاضر به دنبال مهاجرت به کانادا هستند. طبق آمار رسمی، از نظر تعداد مهاجران جدیدی که در بازه زمانی 2012 تا 2017 به کانادا رفته اند، ایرانی ها با تعداد حدودا 220 هزار نفری جزو 5 ملیت اولی بودند که به کانادا مهاجرت کردند!

 

مساحت کانادا

همانطور که در آمار بالا ذکر شد، مساحت کانادا حدود 100 میلیون متر مربع است و مساحت آن حدود 36.5 میلیون نفر؛ این یعنی کانادا بعد از کشور روسیه، دومین کشور بزرگ جهان است درحالیکه جمعیت آن حدودا یک‌ پنجم جمعیت روسیه است!

 

شهرهای معروف کانادا

شهرهای کانادا شهرهایی پیشرفته و بسیار پر جنب و جوشی هستند و مرتبا در لیست بهترین شهرهای دنیا برای زندگی قرار دارند. پرجمعیت ترین شهرهای کانادا به ترتیب تورنتو، مونترال و ونکوور هستند؛ در ادامه تعدادی از معروفترین شهرهای کانادا بطور خلاصه معرفی شده اند.

- تورنتو کانادا

تورنتو یکی از بزرگترین شهرهای کانادا است که یک آش شله قلمکار واقعی از محله های جذاب به حساب می آید و یک ساحل خوش منظره در لب دریاچه اونتاریو دارد. تورنتو پرجمعیت‌ترین شهر کانادا به حساب می آید.

تورنتو کانادا

 

- مونترال کانادا

مونترال شهر معروف دیگر در کانادا است که در نگاه نخست چیزی که در آنجا می بینید آسمان خراش های بسیار بلند است ولی وقتی از نزدیک و با دقت به گشت و گذار در آن می پردازید میراث تاریخی فرانسوی آن، خیابان هایی که به زیبایی سنگ فرش شده و آداب و رسوم بسیار قدیمی اش شما را محو خودش خواهد کرد. مونترال دومین شهر پرجمعیت کانادا به حساب می آید.

مونترال کانادا

 

- ونکوور کانادا

در ونکوور سرد و یخبدان کانادا هم ظاهرا می توانید همه این جاذبه ها یعنی کوهها، سواحل، یک پارک باور نکردنی در مرکز شهر و غذاخوری و رستوران های بین المللی را تجربه کنید. همچنین اگر از زندگی شهری خسته شده اید جورجیا استریت (Georgia Strait) و ونکوور آیلند می توانند گزینه مناسبی برای رسیدن به آرامش و تمدد اعصاب در این شهر دیدنی و جذاب باشند. ونکوور سومین شهر پرجمعیت کانادا به حساب می آید.

ونکوور کانادا

 

- اوتاوا کانادا

پایتخت کانادا شهر اوتاوا است که حاوی مجموعه ای از موزه های ارزشمند و کانال زیبای Rideau Canal می باشد و جای فوق العاده ای برای اسکیت روی یخ در زمستان است.

اوتاوا کانادا

 

اختلاف ساعت ایران و کانادا

اختلاف ساعت اوتاوا با تهران، 8 ساعت و نیم می باشد (از تهران جلوتر است).

 

واحد پول کشور کانادا

واحد پول کانادا، دلار کانادایی (Canadian Dollar) است.

 

شرایط ورود به کانادا

توریست هایی که از ایران قصد سفر به کانادا را دارند برای ورود به کانادا نیاز به اخذ ویزای کانادا دارند. شرایط دریافت ویزای کانادا با توجه به نوع سفر و ویزای که مورد نیازاست، متفاوت می باشد.

اینجا بخوانید: مدارک ویزای کانادا

مدارک ویزای کانادا

 

ایمنی و امنیت در کانادا

در این بخش در چند دسته مختلف، موارد مرتبط با امنیت در کشور کانادا بیان می گردد.

- جرم و جنایت در کانادا

آمار جرم و جنایت در این کشور زیاد نیست و از این جهت نگرانی وجود ندارد اما بهرحال کشور خارجی برای هر شخصی (بدلیل قواعد خاصی که دارد) ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید. برای محافظت از خود در برابر جرایم جزئی و کوچک حتما به توصیه ها و اخطارها توجه نمایید. کیف دستی یا چمدان خود را بی مراقب نگذارید. هرچند کم اما ممکن است دزدها هتل های محل اقامت توریست ها را سرقت کنند. چیزهای با ارزش خود ازجمله پاسپورت را در گاو صندوق هتل بگذارید و حتما یک کپی از مدارک مهم را نزد دوستان و خانواده خود در ایران بگذارید. برای احراز هویت همیشه فتوکپی پاسپورت را همراه داشته باشید. در اتومبیل هم بار و کیف دستی و سایر چیزها را در معرض دید قرار ندهید. اگر به پلیس نیاز دارید با 911 یا 0 تماس یگیرید و از اپراتور بخواهید شما را به پلیس وصل کند. در کانادا برای تلفن های ضروری که از طریق تلفن های عمومی تماس برقرار می گردد ، نباید هزینه ای بپردازید.

 

- سفر جاده ای در کانادا

هر استان و ایالت کانادا این اجازه را دارد که قوانین خاص خود را در رابطه با عبور و مرور و ایمنی سرنشینان اعمال نماید. بستن کمربند ایمنی در کانادا عین تقریبا اکثر کشورهای دنیا اجباری است گردش به راست در چراغ قرمزها عموما مجاز است ولی در بعضی از تقاطع های شهرستان ها و شهرها، فقط وقتی چراغ سبز است، می توانید گردش به راست داشته باشید. در برخی از بخش های استان کِبِک هم گردش به راست در چراغ قرمز ها ممنوع است. در این کشور می توانید یک اتومبیل کرایه کنید و با استفاده از گواهینامه رانندگی بین المللی به رانندگی بپردازید (البته بعضی کشورها در اینجا نیاز به گواهینامه بین المللی ندارند). اگر وسیله نقلیه کرایه می کنید حتما آن را با بیمه کامل کرایه نمایید. با سرعت مجاز رانندگی کنید و وقتی در جاده های کوهستانی می رانید بسیار مراقب باشید. همچنین متوجه عبور حیوانات وحشی از جاده ها هم باشید.

جاده-های-کانادا

در زمستان های کانادا رانندگی بسیار دشوار است. برای اطلاع از وضعیت جاده ها، اخبار محلی و ایستگاههای هواشناسی را دنبال کنید و قبل از رانندگی در زمستان به توصیه های ایمنی حتما توجه نمایید. در بعضی از استان های کانادا در زمستان باید مجهز به زنجیر چرخ باشید. برای اطلاعات بیشتر درباره اوضاع و شرایط جاده های کانادا و نکات ایمنی به سایت دولتی Canadian Automobile Association و سایت Travel Canada مراجعه نمایید.

 

- سفر هوایی در کانادا

برای کسب اطلاعات در مورد سفر هوایی به کانادا هم می توانید به Canadian Air Transport Security Authority مراجعه نمایید.

 

- حیات وحش در کانادا

اگر در کانادا در حال کوهنوردی هستید یا در جایی چادر زده اید، حتما مراقب حیات وحش محلی باشید. مثلا با وجود زباله ای که در محل چادر زدن شما وجود دارد و کلا با وجود مواد غذایی همراهتان حیوانات وحشی به سمت شما هجوم می آورند و مواد غذایی از دستبرد آنها در امان نخواهد بود، بنابراین خیلی مراقب باشید که حیوانات را به سمت محل چادر زدن خود نکشانید. مخصوصا مراقب حیواناتی که به قلمرو آنها وارد می شوید باشید. حتما از قبل در مورد منطقه تحقیق کنید و یاد بگیرید که بهترین کار برای مواجه با حیوانات وحشی چیست. همچنین در جاهایی که خرس ها رویت می شوند خیلی بیشتر مراقب باشید و فاصله قانونی خود با هر نوع حیات وحشی شامل موجدات آبزی و پرندگان را حفظ کنید و از قوانین پارک به خوبی تبعیت نمایید.

 

قوانین و آداب و رسوم کانادا

اگر به کانادا سفر می کنید با خود گوشت، حیوان یا فرآورده های لبنی نیاورید. آوردن مواد غذایی ممنوعه به کانادا باعث مصادره آنها و پرداخت جریمه می گردد. همچنین تا 14 روز بعد از ورود به کانادا نمی توانید از مزارع آنجا دیدن کنید! قوانین محلی در این زمینه متغییر و به استان یا ایالتی که از آن دیدن می کنید بستگی دارد.

قوانین-کانادا

 

بهداشت و سلامت در کانادا

بهتر است 4 تا 6 هفته قبل از سفر به کانادا برای چک کردن اینکه نیاز به واکسن یا دیگر داروهای بازدارنده دارید به پزشک خود مراجعه نمایید. هزینه های پزشکی در خارج خیلی گران استد و دستورالعمل خاصی برای مسافران خارجی در نظر گرفته نشده باشد. برای مراقبت های فوری پزشکی می توانید به اورژانس بیمارستان یا کلینک ها بروید که در آنها لازم نیست از قبل وقت بگیرید. حتما خود را بیمه سفر نمایید و پول نقد قابل دسترسی برای هزینه های درمانی همراه داشته باشید. اگر در طول سفر نیاز فوری به کمک های پزشکی دارید با 911 تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید.

بهداشت-در-کانادا

 

بلایای طبیعی در کانادا

در کانادا مانند اکثر کشورهای قاره آمریکای شمالی، بلایای طبیعی زیادی در طول سال اتفاق می افتد؛ در ادامه به چند تا از مهمترین آنها اشاره شده است.

ترنادو-کانادا

- تندبادها

از جولای تا نوامبر مناطق ساحلی کانادا بعضی وقت ها تحت تاثیر تندباد قرار دارند که برای سفر در این ماه ها به این مناطق باید کاملا مراقب باشید.

 

- شرایط جوی در زمستان

در طول زمستان بزرگراهها اغلب در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و استان های دیگر به خاطر طوفان برف و بوران و بهمن بسته می شوند. شرایط جوی محلی را می توانید در سایت شبکه آب و هوایی کانادا چک کنید. در طول طوفان های زمستانی حتی وقتی جاده ها بسته نمی شوند هم رانندگی بسیار خطرناک و حادثه آفرین است. بنابراین خیلی مراقب باشید و از قوانین و دستورالعمل های محلی پیروی کنید و مطمئن شوید وسیله نقلیه شما مجهز به زنجیر چرخ و سایر ملزومات ضروری باشد.

 

- بهمن

بهمن ها در مناطق کوهستانی کانادا، مخصوصا در آلبرتا و بریتیش کلمبیا رخ می دهد. بنابراین برای در امان ماندن از بهمن مطابق با توصیه ها عمل کنید و از مسیرهای بسته شده دور شوید. از دستورالعمل ها و راهنمایی های محلی پیروی نمایید. برای اطلاعات بیشتر و به روز به Canadian Avalanche Foundation مراجعه نمایید.

 

- زلزله و سونامی

بریتیش کلمبیا و یوکون کانادا در منطقه فعال زلزله واقع شده اند و در قسمت ساحلی بریتیش کلمبیا خطر وقوع زلزله از همه جا بیشتر است. بخش هایی از نوار ساحلی بریتیش کلمبیا همچنین در معرض خطر سونامی قرار دارند. همچنین باید با راهکارهای حفظ امنیت خود در هنگام وقوع زمین لرزه یا سونامی آشنا و آنها را یاد بگیرید.

 

- طوفان

در اکثر مناطق کانادا وقوع طوفان های تابستانی فراوان است؛ البته تعداد کمی از این طوفان ها خسارت به بار می آورند و زندگی مردم را تهدید می کنند.

 

- تورنادو

تورنادو تقریبا در همه جای کانادا رخ می دهد. ماه می تا سپتامبر اصلی ترین ماههای وقوع تورنادو هستند و اوج وقوع آن در ژوئن و اوایل جولای در اونتاریوی جنوبی، آلبرتا، جنوب شرقی کبک و نواری که از جنوب ساسکاچوان و مانیتوبا تا توندر بی امتدا می یابد، می باشد. قسمت های داخلی بریتیش کلمبیا و برانشویک هم ممکن است تورنادو را تجربه کنند. برای اطلاع از زمان دقیق وقوع تورنادوها به اخبار هواشناسی رادیو و تلویزیون محلی مراجعه نمایید.

 

- آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی در جنگل می تواند بدون توجه به فصل؛ در هر زمانی رخ دهد. در چمنزارها و جنگل های غرب کانادا خطر آتش سوزی بیشتر است. کانادا عموما زمستان های سرد و خشک و تابستان های گرم و خشک دارد.

 

سفر به قطب شمال

تعداد زیادی از توریست ها هر ساله بدون خطر و با موفقیت به داخل و اطراف قطب شمال سفر می کنند. قطب شمال منطقه وسیعی است که از استان های  شمالی 8 کشور کانادا، فنلاند، دانمارک، ایسلند، نروژ، روسیه، سوئد و آلاسکا (ایالات متحده)  تشکیل شده است. علاوه بر خواندن توصیه های مخصوص سفر هر کدام از این کشورها، توریست هایی که قصد سفر به قطب شمال از کانادا را دارند همچنین باید با دقت دورافتاده بودن بالقوه مقاصد خاص، امکانات پزشکی منطقه و سایر موارد را از راه تحقیق بررسی نمایند. مخصوصا به مسافران مستقل توصیه می شود برای وقوع خطرات احتمالی کاملا مجهز سفر کنند.

سفر-قطب-شمال

متداول ترین راه سفر به قطب شمال، مخصوصا در مناطق خیلی شمالی و دورافتاده سفر با کشتی می باشد. چون به علت پوشیده شدن جاده ها با برف و یخ امکان سفر زمینی وجود ندارد. برای سفر با کشتی هم باید از قبل همه چیز را چک کرده و از تاریخ دقیق حرکت کشتی ها و کروزها اطلاع داشته باشید. 8 کشوری که قطب شمال را تشکیل می دهند قوانین و مقرارات جستجو و نجات بین المللی بسیار جدی دارند و اخیرا توافقنامه مشترکی در زمینه جستجو و نجات در منطقه قطب شمال امضا کرده اند. به هر حال، کشتی های کروز به بیشتر قسمتهای قطب و حتی مناطق خالی از سکنه دسترسی دارند. لازم است بدانید که در این مناطق پاسخ به درخواست جستجو و نجات اغلب لازم است به صدها مایل دورتر برسد؛ به همین دلیل رسیدن تیم نجات مخصوصا در شرایط بد جوی شاید چند روز طول بکشد. همچنین تیم جستجو و نجات تنها می تواند کار حمل و نقل پایه و کمک های پزشکی مقدماتی را انجام دهد. بنابراین حتما از بیمه سفر خوبی استفاده کنید و برای اینکه تحت پوشش اقدامات پزشکی  لازم قرار گیرید به پول دسترسی داشته باشید.

 

شماره تلفن های ضروری کانادا

کانادا دارای 3 شماره تلفن سه رقمی ضروری می باشد که دانستن آن خصوصا برای مسافران این کشور بسیار مهم می باشد:

شماره تلفن های ضروری کانادا

- شماره تلفن 911

این شماره برای تمام موقعیت های اضطراری نظیر نیاز به پلیس، آمبولانس، آتش نشانی و ... کاربرد دارد.

- شماره تلفن 211

این شماره برای موقعیت های غیر اضطراری نظیر اطلاع از خدمات اجتماعی و ... کاربرد دارد.

- شماره تلفن 411

این شماره مانند شماره 118 در ایران است و با آن می توانید شماره تلفن های اشخاص و اماکنی که مدنظرتان است را پیدا کنید.

 

همانطور که در این مطلب بطور کامل توضیح داده شد، کانادا کشوری پیشرفته با شهرهای دیدنی و جذاب است. چنانچه بدنبال سفر به کانادا و اخذ ویزای کانادا هستید (چه برای مسافرت و چه برای مهاجرت)، با مشاوران ما در بخش خدمات ویزای کانادا در ارتباط باشید!

ویزای مولتیپل کانادا

ویزای کانادا

حقایق جالب در مورد کانادا

بهترین شهرهای کانادا

 

09309871159