شماره تماس 09309871159

همه اطلاعات مورد نیاز در مورد سفر به مالزی

مالزی کشوری دیدنی با طیف گسترده ای از جاذبه های توریستی است که در شهرهای کوالالامپور، لنکاوی و پنانگ واقع شده اند! لحظه آخری در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد سفر به مالزی بیان نموده است که پیشنهاد می گردد تا انتها همراه باشید.

 

 

 

مالزی در یک نگاه

مالزی بهشتی استوایی در قلب آسیای جنوب شرقی است که دقیقا در جنوب تایلند در شبه جزیره مالای قرار گرفته است. مالزی احتمالا بیشتر از همه به خاطر سواحل زیبا، جنگل های استوایی پرباران و برخورداری از زیبایی های طبیعی در بین توریست ها محبوب است. پایتخت مالزی، کوالالامپور بلند ترین برج های دوقلوی دنیا را در خود جای داده است، در حالیکه جزایر آن تعدادی از زیباترین مناطق برای غواصی که تا به حال دیده اید را در خود جای داده اند. فرقی ندارد قصد شما از سفر به مالزی گشت و گذار و غواصی  یا فقط ریلکس کردن در کنار ساحل و غذا خوردن در شهر باشد، مالزی مطمئنا ارزش دیدن دارد.

 

- اطلاعات کلی درباره مالزی

در این بخش اطلاعات کلی و ضروری در مورد مالزی ارائه می گردد:

 

برج های دوقلوی پتروناس کوالالامپور

 

- پول رایج مالزی: رینگیت مالزی

 

- پریز برق در مالزی: برق AC240 ولت. پریزهای برق سه پل (نوع G) می باشند. توصیه می کنیم حتما با خود مبدل سفری یورنسال داشته باشید تا برای استفاده از وسایل الکترونیکی خود دچار مشکل نشوید.

 

- ویزای مالزی: سفر به مالزی برای اکثر کشورها و از جمله ایران، آسان است چراکه برای ورود به این کشور نیاز به اخذ ویزا نیست.

 

- امنیت در مالزی: اکثر بخش های مالزی به شکل باورنکردنی برای سفر کردن امن هستند. بطورکلی می توانید اقامت امن و لذت بخشی را مالزی داشته باشید. البته در شهرهای بزرگ مثل کوالالامپور جیب بری و دله دزدی هم می تواند شما را دچار مشکل کند (مانند هر کشور دیگری)؛ بنابراین بهتر است مواظب وسایل خود باشید.

 

- زبان مالزی: زبان رسمی مالزی، مالایی می باشد که در اکثر جاهای آن مردم به این زبان صحبت می کنند. مردم در خیلی از جاها به زبان انگلیسی هم صحبت می کنند، بنابراین اگر مالایی هم بلد نباشید در مازی دچار مشکل نمی شوید.

 

- فستیوال ها و جشن ها در مالزی: در مالزی  و سنگاپور خیلی از فستیوال ها و آیین های مشابه هم برپا می شود، اما مالزی مطمئنا سنت های خود را دارد. مالزی از فستیوال های رنگارنگ خیابانی تا روزهای مذهبی خاص، کشوری است که در آن جشن های زیادی مطابق با میراث فرهنگی منحصر بفرد خود آن برپا می شود.

 

- عید فطر در مالزی: بدلیل اینکه در مالزی مسلمانان زیادی وجود دارند،  جشن عید فطر در آن با شکوه خاصی برگزار می گردد. مشخصه بارز این جشن، سفر از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و دعوت دوستان و مهمان ها به خانه ها است. در طول جشن عید فطر می توانید تعداد زیادی از غذاهای سنتی مالزی و دسرهای مختلف را امتحان کنید.

 

- جشن سال نو چینی در مالزی: در مالزی چینی های زیادی زندگی می کنند که بدون شک دوست دارند آیین های میراثی خود  را برپا کنند که مطمئنا مهمترین آن سال نوی چینی است. سال نوی چین در ماه ژانویه یا فوریه اتفاق می افتد و این رویداد  شهر را به رنگ قرمز در می آورد و می توانید در طول جشن سال نوی چینی نمایش ها و فستیوال های خیابانی را ببینید که در اکثر شهرهای مهم برپا می شود.

 

- روز وِساک (Vesak Day): وساک دی از تعطیلات مهم جامعه بودایی مالزی است که در ماه مه برگزار می شود. در وساک دی بودایی ها تولد، روشنگری و مرگ بودا را برپا می دارند. درحالیکه وساک دی از تعطیلات سال نو هم رسمی تر است، معابد و زیارتگاهها به بهترین شکل تزئین می شوند و رویدادهای دیگری مثل نمایشگاههای غذاهای گیاهی نیز در این روز برگزار می گردد.

 

- جشن دیپاوالی (Deepavali): در دیپاوالی یا فستیوال نور،  پیروزی روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی در سنت هندو جشن گرفته می شود. در طول این جشن (معمولا در اکتبر یا نوامبر) جامعه هندی های مقیم مالزی، شهرها را با چراغ هایی که روشن می کنند رنگ های پر جنب و جوش و فستیوال های نشاط آور به شهرهایی سر زنده تبدیل می کنند.

 

- فستیوال تایی پوسام (Thaipusam): تایی پوسام یک فستیوال مربوط به پیروان آیین هندو است که در ماه ژانویه برپا می شود. در این جشن حرکت دسته جمعی پیروان هندو را می توانید ببینید که در جاهایی از بدن خود میخ فرو کرده اند! شاهد این جشن بودن مطمئنا یک تجربه به یادماندنی خواهد بود ولی ممکن است کمی باعث انزجار شما شود.

 

- سیستم حمل و نقل در مالزی: در مالزی رفتن از یک جا به جای دیگر با کامبودیا (Cambodia) بیسار راحت است. توصیه می کنیم از وب سایت 12Go برای دیدن برنامه حرکت اتوبوس، کشتی و قطار استفاده کنید.

 

 

برنامه سفر به مالزی

در این بخش در مورد زمان سفر به مالزی و میزان بودجه مورد نیاز نکاتی را بیان می کنیم:

نمای دیدنی از شهر کوالالامپور مالزی

 

- بهترین زمان سفر به مالزی

مالزی در تمام طول سال دما و رطوبت بالایی دارد و در واقع فصل ها را در این کشور نمی توان از هم تشخیص داد. مهمترین تفاوت این است که موسم بارندگی در نوامبرو دسامبر (تقریبا آبان و آذر) است و تا اواسط فوریه (تقریبا اواخر بهمن و اوایل اسفند)، فصل بارانی در مالزی است. در طول این ماهها سفر به ساحل شرقی مالزی شبه جزیره پیشنهاد نمی شود؛ مگر اینکه دوست داشته باشید هر روز بعد از ظهر را در داخل اتاق سپری کنید!

الته یک تمایز مهم هم وجود دارد مبنی بر اینکه اگر در طول این ماهها (نوامبر / سپتامبر) در ساحل شرقی هوا بی نهایت مرطوب و بارانی است ولی در ساحل غربی آب و هوا متفاوت است. فصل بارانی در ساحل غربی مالزی از آوریل (اواسط فروردین تا اواسط شروع می شود و تا اکتبر ادامه دارد. و در حالیکه مدت طولانی هوا به همین صورت است، هوا ملایم تر و باران تاثیری روی برنامه سفر شما ندارد.

نکته خوب درباره آب و هوای مالزی  تغییر  فصل های مرطوب و بارانی است بطوریکه می توانید در هر موقع از سال که دوست دارید از مالزی دیدن کنید و تعطیلات ساحلی لذت بخشی داشته باشید. فقط حتما برنامه سفر خود را در جای درست از مالزی تنظیم کنید تا تعطیلات ساحلی تان با بارندگی خراب نشود.

 

- بودجه مورد نیاز برای سفر به مالزی

سفر به مالزی  سفر زیاد پر هزینه ای نیست. شاید کمی از سایر کشورهای جنوب شرق آسیا گرانتر باشد، اما هنوز خیلی کمتر از کشورهای غربی است. اگر با خوابیدن در مهمانخانه یا خوابگاه و خوردن غذاهای خیابانی مشکلی ندارید، می توانید براحتی با هزینه 30 دلار در روز به مالزی سفر کنید. اگر تمایل به اقامت در هتلی بهتر یا خوردن غذاهای بهتر دارید باید به ازای هر روز اقامت در مالزی مبلغ 40 تا 50 دلار صرف هزینه ها کنید.

 

اقامت

بودجه: 5 الی 7 دلار (خوابگاه) 15 الی 20 دلار (اتاق خصوصی)

اتاق متوسط: 30 الی 50 دلار

اتاق عالی: بالای 50 دلار

 

غذا

غذا (غذای معمول برای یک نفر)

غذای خیابانی: 1.50 تا 3.50 دلار

رستوران متوسط: 3 الی 6 دلار

غذاهای عالی: 9 الی 15 دلار

نوشیدنی: 3.50 دلار

 

حمل و نقل

اتوبوس محلی: 0.60 دلار برای هر سفر

تاکسی ها: 2 الی 5 دلار برای اکثر سفرها (اکثر تاکسی ها تاکسی متر ندارند پس از قبل برای مبلغ کرایه به توافق برسید)

اتوبوس ها: بلیط اتوبوس به شهرهای مهم و از شهرهای مهم معمولا از 10 تا 15 دلار است

قطار در کوالالامپور: 3 تا 5 دلار

 

- وسایل لازم برای سفر به مالزی

مهمترین چیزی که وقتی برای سفر به مالزی وسایل خود را جمع می کنید باید به یاد داشته باشید این است که هوا در مالزی گرم و شرجی و اغلب بارانی است. سبک سفر کنید، کفش های راحت برای پیاده روی بردارید، لباسی بردارید که راحت و سبک باشد و حتما چتر هم با خودتان داشته باشید.

در شهرهای مالزی چون از سال های دور خارجی ها رفت و آمد می کردند و سکونت داشتند، مشکلی برای توریست ها به لحاظ پوشش و آرایش وجود ندارد ولی اگر قصد سفر به مناطق روستایی و خارج از منطقه شهری را دارید بهتر است لباس های ساده تر و پوشیده تر بپوشید.

اگر دوست دارید جایی که می روید مورد استقبال اهالی قرار گیرید، سعی کنید پوشش تان موجه باشد. پوشیدن ژاکت می تواند ایده خوبی باشد، مخصوصا وقتی در رستوران یا فروشگاه ها هستید و هوا به خاطر سیستم خنک کننده خیلی سرد است.

 

 

 

بهترین کارهایی که در سفر به مالزی می توانید انجام داد

بطور کلی 3 شهر توریستی مهم در کشور مالزی وجود دارند؛ کوالالامپور، لنکاوی و پنانگ. در ادامه تعدادی از کارهایی که در این 3 شهر مهم می توان انجام داد آورده شده است:

فستیوال های مالزی

 

- بازدید از برج دوقلوی پتروناس کوالالامپور

اولین کاری که می توانید در مالزی انجام دهید رفتن به برج های دوقلوی پتروناس است. برج های دو قلوی پتروناس یکی از سازه های نمادین و قابل تشخیص ترین آسمان خراش در مالزی است که عنوان بلند ترین برج دوقلوی دنیا را در اختیار دارد. پل هوایی که برج ها را به هم وصل می کند، بلندترین پل هوایی دو طبقه دنیا است. اگر از ارتفاع نمی ترسید، می توانید برای رفتن به پل هوایی یا عرشه تماشای واقع در طبقه 86 بلیط بخرید تا منظره ای شگفت انگیز از شهر را تماشا کنید.

 توصیه: به دلیل ازدیاد متقاضیان رفتن به عرشه تماشل و پل هوایی برج پتروناس توصیه می شود از قبل بلیط خود را به صورت آنلاین تهیه کنید. به این ترتیب بلیط مستقیما به هتل محل اقامت تان فرستاده می شود و دیگر لازم نیست برای خرید بلیط در صف طولانی منتظر بمانید.

اینجا بخوانید: برج دوقلوی پتروناس

 

- حضور در یک کلاس آشپزی

کار بعدی که در مالزی می توانید انجام دهید حضور در یک کلاس آشپزی است. به عقیده خیلی ها، روش آشپزی در مالزی و غذاهای آن یکی از بهترین ها در آسیا است. برای اینکه شانس آشنایی بیشتر با عطر و طعم های باورنکردنی روش آشپزی مالزی را داشته باشید می توانید در یک کلاس آشپزی حاضر شوید تا تمام اطلاعات لازم در زمینه آشپزی به شیوه مالزیایی ها به شما داده شود.

 

- رفتن به پارک ملی تامان نگارا

رفتن به پارک ملی تامان نگارا از شگفتی های طبیعی مالزی یکی  دیگر از کارهایی است که در مالزی می توانید انجام دهید. پارک ملی تامان نگارا قدیمی ترین جنگل استوایی دنیا است که حدود 130 میلیون سال قدمت دارد. فرقی ندارد قصد شما یک پیاده روی طولانی 100 کیلومتری است یا یک قدم زدن و گردش در بعد از ظهر است، پارک ملی تامان نگارا بهترین نقطه برای گشت و گذار است. صخره نوردی و کانو سواری هم در اینجا امکان پذیر می باشد! اگر به طبیعت و فضای باز علاقه دارید هم می توانید به پیاده روی در ارتفاعات کامرون هایلند بپردازید.

 

- بازدید از معبد باتیو کیو

بازدید از باتیو کیو و سه غار آهکی عظیم از جمله کارهایی است که توصیه می شود در سفر به مالزی انجام دهید. باتیو کیو درواقع یک معبد در داخل غار است. برای رسیدن به معبد باید از 272 پله را بالا بروید ولی اکثر مردم معتقدند که منظره ای که از بالا می بینید ارزش بالا آمدن از این همه پله را دارد. اگر برای جشن تایی پوسام در مالزی حضور دارید، می توانید به جمع مریدانی ملحق شوید که در حال حمل پیشکش هایی به معبد هستند. اخیرا پله های منتهی به معبد رنگ و به جایی عالی برای گرفتن عکس و گذاشتن آن در اینستا تبدیل شده است.

اگر قصد دارید از باتیو کیوز عکس بگیرید توصیه می کنیم صبح زود در معبد حاضر باشید چون از اواسط روز بی نهایت شلوغ می شود. همچنین می توانید به تور باتیو کیوز ملحق شوید که با پیوستن به آن هم عکاسی خیلی راحت خواهد بود.

 

- خوردن غذاهای متنوع

اگر خیلی به غذا علاقه دارید مالزی در زمینه آشپزی و غذا یک بهشت محسوب می شود! تعداد بسیار متنوعی از غذاهای خیابانی را می توانید در هرجا که رفتید، پیدا کنید.

 

- رفتن به روستای فرهنگی ساراواک

روستای فرهنگی ساراواک مکانی بسیار عالی برای آشنایی با تاریخ غنی فرهنگی مالزی است. در ساراواک می توانید درباره گروههای مختلف فرهنگی در مالزی اطلاعاتی کسب کنید، اجراها را ببینید به کارگاههای موسیقی ملحق شوید، از آثار هنری دیدن کنید و خیلی از کارهای دیگر را انجام دهید. ساراواک جایی از مالزی است که کاملا با کوالالامپور و پنانگ فرق دارد ولی مطمئنا ارزش دیدن دارد.

 

- ریلکس کردن در جزیره لنکاوی

 در سفر به مالزی اگر به کمی R&Rنیاز دارید، به طرف ساحل بروید. جزیره لنکاوی در دریای آندامان مکانی ایده آل برای ریلکس کردن و آفتاب گرفتن است. در لنکاوی همه چیز برای اقامت مهمان ها از مهمانخانه و خوابگاه گرفته تا ریزورت های درجه یک مهیا است. بهتر است در سفرتان به مالزی چند روزی را به اقامت در این جزیره و استفاده از زیبایی باورنکردنی کنار دریای آن اختصاص دهید. اگر در حین اقامت در لنکاوی می خواهید کار پرجنب و جوشی را امتحان کنید، پیوستن به تور جت اسکی جزیره به شدت توصیه می شود.

 

- غواصی در جزایر رِدانگ

بعد از بازدید از لنکاوی، برای کمی ماجراجویی و هیجان بیشتر می توانید از جزیره رِدانگ (Redang) دیدن کنید. البته ابتدا لازم است مدرک غواصی داشته باشید. آبهای اطراف این جزیره محل قرار گرفتن 31 مکان باورنکردنی برای غواصی هستند که چند کشتی شکسته را شامل می شود. آبهای اطراف جزایر پرهنتیان هم که در دنیا شناخته شده اند، قطعا ارزش گشتن را دارد.

 

- صعود به کوه کینابالیو

اگر به کوهنوردی علاقه دارید، صعود به کوه کینابالیو (Kinabalu) می تواند گزینه ای برای به چالش کشیدن مهارت کوهنوردی شما در مالزی باشد. برای صعود به کوه کیانبالیو در بورنئو می توانید از مسیرهای معمول استفاده کنید یا از طریق فِراتا (Ferrata) اقدام کنید.

 

- تماشای هنرای خیابانی در پنانگ

کار دیگری که در سفر به مالزی حتما باید انجام دهید تماشای هنرهای خیابانی معروف در پنانگ است. در مالزی هرجا که می روید نقاشی های دیواری بی شماری را پیدا می کنید که در غالب آنها کودکان در ژست های مختلف به تصویر کشیده شده اند. این هنرهای خیابانی بی نهایت زیبا و غیر عادی شهر را به جایی سرگرم کننده برای گشت و گذار و قدم زدن تبدیل کرده است.

 

 

چه غذاهایی در مالزی بخوریم

مالزی دارای غذاهای بسیار متنوع و جذاب است که پیشنهاد می شود حتما امتحان نمایید. در این بخش تعدادی از معروف ترین غذاهای مالزی آورده شده اند:

غذاهای مالزی

 

- ناسی لِماک

ناسی لماک (Nasi Lemak) ازجمله غذاهایی است که در سفر به مالزی توصیه می کنیم حتما امتحان کنید. ناسی لماک برنج خیس شده و بخار پز در شیره نارگیل است که همیشه همراه با کوهی از مخلفات جانبی از تخم مرغ آبپز و بادام زمینی تا سبزیجات و گوشت سرو می شود. ناسی لماک غذایی ساده و ترکیبی عالی از ادویه، شیرینی است که نتیجه نهایی آن غذایی خوشمزه است.

 

آپام بالیک

آپام بالیک (Apam Balik) در واقع پنکیک آرد برنج و غذایی پر از شکر، بادام زمینی، ذرت یا هر سه آنها است. محتویات این غذا درون وسط خمیری آن ریخته می شود درحالیکه بیرون آن تا حد ترد شدن می پزد. بعد اغلب به صورت نصفِ مثل تاکو سرو می شود. در دکه های خیابانی مالزی براحتی می توانید این غذای ارزان و لذیذ را تهیه و به عنوان میان وعده استفاده کنید.

 

ساتای

احتمالا قبلا ساتای (Satay) را امتحان کرده اید و اگر امتحان کرده اید می دانید که چقدر خوشمزه است. ساتای یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مالزی و سیخ های جوجه، گوشت گاو یا گوشت خوک است که به سس بادام زمینی آغشته و به شکل کامل گریل می شود. سیخ های کباب مشابه با ساتای را می توانید در کشورهای دیگر هم پیدا کنید که مطمئنا قابل مقایسه با این غذای اصیل مالزیایی نیستند.

 

ناسی دانانگ

ناسی دانانگ (Nasi Danang) یک صبحانه محبوب در مالزی است که از برنج پخته شده در شیره نارگیل با کاری ماهی تشکیل شده و با مخلفاتی مثل تخم مرغ آبپز، نارگیل پوست کنده و ترشی سبزیجات سرو می شود.

 

لاکسا

لاکسا یا لاکشا (Laksa) یک خوراک مالایی محبوب است که ترکیب اصلی آن نودل است. لاکشا معمولا ترکیب نودل با آب گوشت یا سس، گوشت و سبزیجات است. دستور پخت دقیق آن متفاوت است وبستگی به این دارد که به کجا سفر کرده اید. بعضی از لاکشا ها ترکیب اصلی شان شیره نارگیل است، در حالیکه بقیه از آب رقیق گوشت درست می شوند. توصیه می کنیم حتما این غذا را در چند جای مختلف امتحان کنید تا ببینید بهترین نوع آن کدام است!

 

 

در مالزی کجا اقامت داشته باشیم

در مالزی گزینه های بسیار زیادی برای اقامت توریست ها وجود دارد. این گزینه ها مهمانخانه ها و خوابگاه تا هتل ها را شامل می شود که به ترتیب 3 تا 100 دلار هزینه دارد. شهرهایی مثل کوالالامپور و پنانگ از بهترین تنوع برای اقامت برخوردار می باشند البته طبیعتا گران تر از سایر جاها است. در اکثر نواحی روستایی به راحتی می توانید مکانی ساده تر مثل مهمانخانه را برای اقامت پیدا کنید.

اینجا بخوانید: هتلهای مالزی

 

پیشنهاد می شود این مطالب را هم بخوانید:

راهنمای سفر به کوالالامپور مالزی

تور لحظه آخری مالزی

 

09309871159