شماره تماس 09309871159

معروفترین غذاهای ارمنی در ارمنستان که حتما باید امتحان کنید

ارمنستان دارای طیف گسترده ای از انواع غذا و خوراکی خوشمزه است که واقعا هر شخصی را به اشتها می آورد! لحظه آخری در این مقاله تعدادی از بهترین غذاهای ارمنستان را معرفی نموده است و در مورد هر یک از آنها توضیحاتی داده است.

 

 

روش آشپزی در ارمنستان گویای جغرافیا و تاریخ این کشور و همینطور حیوانات و محصولات کشاورزی است که در خاک آن رشد می کنند. غذا در ارمنستان اغلب از سبزیجات، گوشت و ماهی تهیه می شود؛ با این وجود، بادمجان، گوشت بره و لواش (نان پهن) از مخلفات اصلی تشکیل دهنده غذاهای ارمنی هستند. علاوه بر این موارد، در آشپزی ارمنی از گندم شکافته یا بلغور، اغلب به جای برنج  و ذرت استفاده می شود. در اینجا تعدادی از بهترین غذاهای ارمنی را جمع آوری کرده ایم تا زمانیکه در ارمنستان هستید حتما آنها را امتحان کنید؛ پس برای آشنایی با آنها تا انتها با ما همراه باشید.

 

دلمه

دلمه ازغذاهای محبوب در ارمنستان است که اغلب از گوشت درست می شود ولی دلمه هایی که با سبزیجات درست می شوند را هم می توانید در ارمنستان پیدا کنید. برای تهیه دلمه باید گوشت چرخ کرده مخلوط شده با برنج و انواع مختلفی از سبزیجات و ادویه را در برگ های انگور تازه بپیچند.

دلمه در ارمنستان

 

خورودات

خورووات (Khorovat) از دیگر غذاهای شاخص ارمنی است که توصیه می شود در سفر به ارمنستان حتما آن را امتحان کنید. کلمه "خورووات" در زبان ارمنی به معنی گوشت گریل شده یا باربیکیو (کباب) است. خورواتی که معمولا در ارمنستان سرو می شود، تکه های گوشت با استخوان است که روی سیخ گریل (کباب) می شود. این غذا را با گوشت بره یا خوک هم درست می کنند.

غذای خورودات در ارمنستان

 

لواش

شاید تعجب کنید اما نان لواش جزو اصلی ترین نان خوارکی در کنار اکثر غذاهای ارمنی وجود دارد. لواش نوعی نان نازک و نرم پهنی است که خیلی شبیه تورتیلای مکزیکی است.

نان لوش در ارمنستان

 

غاپاما

غاپاما یا گاپاما (Ghapama) از جمله غذاهای ارمنی خوشمزه است که معمولا در هنگام کریسمس تهیه می شود. گاپاما خوراک کدو حلوایی شکم پر است و روش تهیه آن به این صورت است که ابتدا محتویات داخل کدو را خالی می کنند و بعد شکم آن را با برنج در آب می پزند و میوه های خشک مثل سیب، زردآلو، خرما و کشمش و همراه با مغزها پر می کنند. کدو را پس از شکم پر کردن می پزند تا نرم شود.

غاپاما در ارمنستان

 

خاش

خاش (Khash) خوراک لذیذی در ارمنستان است که با پختن قسمت های از گاو و گوسفند در آب درست می شود. این قسمت ها معمولا شامل دست و پا یا کله گوسفند و گاو هستند. در بعضی از روش های طبخ خاش از قسمت های دیگر گاو و گوسفند مثل سیرابی و مغز استفاده می شود. این غذا نه تنها در ارمنستان بلکه در گرجستان، آلبانی، بلغارستان و ایران و خیلی از جاهای دیگر هم البته با اسامی مختلف تهیه می شود و آن را علاج خماری می دانند. این غذا با اندکی تفاوت مانند کله پاچه ایرانی است.

غذای خاش در ارمنستان

 

مانتی

مانتی یا مانته (Manti) یک غذای سنتی ارمنی است که با کوفته های کله گنجشکی گوشت درست می شود. کوفته های کله گنجشکی با گوشت گاو یا گوشت بره چرخ شده درست می شوند. مانتی را معمولا با ماست موسیر یا سس گوجه فرنگی سرو می کنند.

غذای مانتی در ارمنستان

 

گاتا

گاتا (Gata) از شیرینی های معمول ارمنی است که در همه جای این کشور بسیار متداول است. در ارمنستان هر منطقه  یا شهر، گاتای مخصوص به خود را دارد. گاتاهای هر منطقه یا شهر در ارمنستان، شکل و اندازه مختلف و تزئین متفاوت خود را دارند.

نان یا شیرینی گاتا در ارمنستان

 

باقلوا

باقلوای ارمنی که شبیه یک دسر ترکی به همین اسم است، از شیرینی های خوشمزه در امنستان است. باقلوا در ارمنستان مثل نوع ترکی آن با لایه هایی از شیرینی فیلو (Phyllo) پر شده با مغز گردو و بادام، درست می شود.

باقلوا در ارمنستان

 

هریسا

هریسا (Harissa) نوعی هلیم سفت و غلیظ و یکی دیگر از غذاهایی است که در ارمنستان باید امتحان کنید. هریسا از گندم پوست کنده خشک یا برشته و گوشت چربی دار (گوسفند یا مرغ) درست می شود. نکته مهم برای تهیه یک هریسای خوشمزه این است که برای پخت آن حوصله به خرج داده و بگذاریم به آرامی بپزد تا خوب جا بیفتد.

غذای هریسا در ارمنستان

 

باستورما

باستورما (Basturma) یک گوشت گاو دودیِ به شدت مزه دار شده و خشک شده در هوای آزاد می باشد که از غذاهای لذیذ ارمنی است و به شدت امتحان کردن آن توصیه می شود. روش تهیه باستورما 15 روز طول می کشد و در نهایت یک گوشت خشک نمک سود خواهید داشت. بعد از خشک شدن، می توانید باستورما را با خمیری بپوشانید که ترکیبی از ادویه های مختلف شامل زیره سبز، سیر، فلفل تند و فلفل معمولی است.

باستورما در ارمنستان

 

ایتچ

ایتچ (Eetch) یک غذای غیر اصلی است که از بلغور درست می شود. ایتچ خوراکی غلیظ و پر از دانه است که یکی دیگر از غذاهای ارمنی می باشد. ایتچ از پوره گوجه فرنگی، پیاز، جعفری، پاپریکا، لیمو ترش و ... تشکیل شده است. این غذا را می توان به دو شکل گرم یا سرد سرو کرد.

غذای ایتچ در ارمنستان

 

بورِک

بورِک یا بایورِک (Byorek) آخرین توصیه ما برای خوردن در ارمنستان است.  بورک یا پای پنیر شکم پر در شیرینی فیلو (Phyllo) را در ارمنستان اغلب به عنوان یک تحریک کننده اشتها سرو می کنند. نوع دیگری از این پای ها که به جای پنیر با اسفناج و گوشت پر می شود هم وجود دارد. بورک از میان وعده های محبوب و فست فود های پرطرفدار و مورد علاقه خیلی از ارمنی ها است.

دسر بورک در ارمنستان

 

پیشنهاد می شود این مطالب را هم بخوانید:

جاذبه های گردشگری ایروان ارمنستان

مراکز خرید ایروان ارمنستان

راهنمای سفر به ارمنستان

 

 

09309871159