شماره تماس 09309871159

غذاهای معروف استانبول ترکیه که حتما باید امتحان کنید

استانبول شهر غذاهای خوشمزه و فوق العاده است که مانند ایران بسیار هم متنوع هستند. لحظه آخری در این مطلب تعدادی از معروف ترین غذاهای استانبول ترکیه را معرفی نموده است؛ پس با ما همراه باشید.

 

 

استانبول شهری ایده آل برای لذت بردن از تنوع بسیار زیاد روش های آشپزی و غذاهای لذیذ ترکی است. در این مطلب سعی داریم غذاهای مورد علاقه محلی ها و توریست ها را معرفی کنیم که در سفر به استانبول، توصیه می شود حتما امتحان کنید. پس با ما تا انتها همراه باشید.

 

دونر کباب

دونر یا دونر کباب یک غذای کلاسیک ترکی است که البته یک غذای ملی در کشور آلمان نیز محسوب می شود. دونر کباب به شکل های مختلفی ازجمله دوروم (دونر پیچیده شده در نان لواش) و اسکندر کباب (دونر روی نان پیده با ماست، سس گوجه و کره) سرو می شود.

دونر کباب در استانبول ترکیه

 

ایچلی کوفته

کوفته (گوشتی که به شکل توپ گرد شده است) یکی از غذاهای متعارف و البته خوشمزه ترکی است و ایچلی کوفته رویه تردی دارد که از بلغور تکه های گوشت چاشنی دار، پیاز، جعفری و هسته کاج پر شده است.

ایچلی کوفته در استانبول ترکیه

 

لاه ماچون

لاه ماچون که اغلب به اشتباه به آن "پیتزای ترکی" می گویند یکی از غذاهای خوشمزه ترکی است. لاه ماچون هیچ ربطی به پیتزا،غذای کلاسیک ایتالیایی ها ندارد. لاه ماچون از یک لایه خمیر گرد ترد درست شده است که با تکه های گوشت چاشنی دار پر شده است و با عصاره لیمو ترش و جعفری قبل از اینکه رول و آماده خوردن شود، کامل می شود.

لاهماچون در استانبول ترکیه

 

مزه ترکی

مزه ها همان پیش غذاهای متنوع ترکی می باشند که از محبوبیت زیادی برخوردار اند. دنیای مزه ها (پیش غذاها) بسیار متنوع است و تعدادی از مزه های مورد علاقه ترکی فاوا (حبوبات له شده) کوپوگلو (بادمجان سرخ شده با سس ماست و گوجه فرنگی)،موهامارا (خمیر فلفل قرمز، گردو، آبلیمو و رب انار) را شامل می شود.

مزه ترکی در استانبول

 

کباب

همانطور که احتمالا شنیده اید، در ترکیه هم مانند ایران کباب غذای معروف و مورد علاقه ای است. کباب یکی از غذاهای اصیل ترکی است که توصیه می شود در سفر به استانبول حتما آن را امتحان کنید. کباب ترکیه انواع بسیار متنوعی دارد که آدانا و اورفا (گوشت ادویه دار و بی ادویه راسته گوسفند چاشنی زده که به سیخ کشیده و بعد گریل می شود)، بیتی (گوشت چرخ کرده یا گوشت بره به سیخ کشیده و گریل می شود و لای نان لواش پیچیده می شود و روی آن ماست و سس گوجه ریخته می شود)، و شیشلیک (تکه های گوشت بره یا گوشت مرغ به سیخ کشیده و گریل شده) را شامل می شود.

کباب در استانبول ترکیه

 

مانتی

مانتی هم یک غذای لذیذ ترکی است که طرفداران زیاد دارد. مانتی کوفته گوشت دست ساز حاوی تکه های گوشت است. مانتی را ابتدا می جوشانند و بعد با ماست و سسی سرو می کنند که از روغن، پاپریکا، نعناع و سیر درست می شود.

مانتی در استانبول ترکیه

 

بالیک اِکِک

بالیک اِکمِک یکی از نمادین ترین اسنک های استانبول است که در بین توریست ها طرفداران زیادی دارد. بالیک اکمک ساندویچی حاوی ماهی گریل شده، پیاز و سالاد است.

بالیک اِکِک در استانبول ترکیه

 

کارنی یاریک

کارنی یاریک یکی از غذاهای متداول در بین رستوران هایی است که بیشتر اصناف (تجار و کسبه) استانبول، مشتری آنها می باشند. کارنی یاریک از بادمجان کاملا پخته شده و پر شده با تکه های گوشت چاشنی زده و جعفری درست می شود که در انتها روی آن سس گوجه می ریزند. این غذا در کنار برنج و گوجه، غذایی بسیار عالی است.

کارنی یاریک در استانبول ترکیه

 

کوفته کادین بودوک

کوفته کادین بودوک نوع دیگری از غذای کلاسیک ترک ها یعنی کوفته است. این نوع از کوفته با گوشتی که به شکل توپ گرد شده و وسط آن تخم مرغ و آرد قرار دارد، درست می شود. کوفته کادین بودوک را بعد از درست کردن کاملا سرخ می کنند.

کوفته کادین بودوک در استانبول ترکیه

 

هونکار بگندی

هونکار بگندی یکی دیگر از غذاهای خوشمزه استانبول است که طعم و مزه فوق العاده ای دارد. هونکار بگندی از تکه های گوشت نرم بره تشکیل شده است که بر روی پوره بادمجان سرو می شود و با کره و پنیر کاشار آب شده، درست می شود.

هونکار بگندی در استانبول ترکیه

 

کوزو تندیر

کوزو تندیر هم یک خوراک ترکی سنتی است که با گوشت بره پخته در تندیر یا تنور (یک اجاق درست شده با خاک رس که بر روی زمین قرار دارد) تهیه می شود. ترک ها کوزو تندیر را هنوز هم به شکل سنتی درست می کنند، یعنی گوشت را همچنان در تنور می پزند و با ایچ پیلاو (برنج با آجیل، جگر خرد شده و کشمش بی دانه یا مویز) سرو می کنند.

کوزو تندیر در استانبول ترکیه

 

ایزگارا بالیک

ایزگارا بالیک از غذاهای دریایی خوشمزه ای است که توصیه می کنیم در استانبول حتما آن را امتحان کنید. در واقع سفر به استانبول بدون خوردن ماهی تازه گریل (کباب) شده کامل نمی شود. ماهی گریل شده هم انواع مختلفی دارد و هِمِسی (ماهی کولی)، لورک (ماهی خاردار)، چوپرا (ماهی برنجی)، ایستاوریت (سورول)، پالاموت (ماهی خال دار) و لوفر (ماهی قرمز) را شامل می شود. خوردن هر کدام از آنها بستگی به فصلی دارد که به استانبول سفر می کنید؛ چون اکثر آنها فصلی هستند.

ایزگارا بالیک در استانبول ترکیه

 

پیده

پیده یک نوع خمیر قالبی شکل و پخته شده ی خوشمزه است که با مخلفات داخل آن بسیار متنوع است. مختلفات داخل نان پیده معمولا از تکه های گوشت، اسفناج، تخم مرغ و ساکاک (یک نوع سس فلفلی ترکی) و کاش باشی (تکه های کوچک گوشت گوساله چاشنی دار تشکیل می شود.

نان پیده در استانبول ترکیه

 

یاپراک سارما

یاپراک سارما از دیگر غذاهای خوشمزه ترکی است که از انگور، کلم یا برگ چارد درست می شود. این مواد را ابتدا می پزند و سپس با تکه های گوشت خرد شده یا برنج با هسته کاج و مویز پر می کنند و بعد محکم می پیچند.

یاپراک سارما در استانبول ترکیه

 

سو بورِک

سو بورِگ نوعی از بورِگ یا بورِک است که از اسنک های محبوب در استانبول است. حتما می دانید بورک از لایه های نازک خمیر درست می شود که داخل آن با انواع مختلفی از مخلفات مثل اسفناج، گوشت خرد شده یا سیب زمینی چاشنی دار پر شده است. بعد از پر شدن داخل خمیر آن را کاملا می پزند تا به حالت ترد و خوشمزه در آید. اما سوبورگ یک نوع بورگ آبدار است به این شکل که لایه های خمیر را در داخل آب می جوشانند و بعد می پزند.

سو بورِک در استانبول ترکیه

 

پیشنهاد می شود این مطالب را هم بخوانید:

بهترین غذاهای خیابانی استانبول

بهترین دسرهای استانبول

گردشگری غذا

 

09309871159