شماره تماس 09309871159

شهر ممنوعه چرنوبیل کجاست و چگونه رسما به یک جاذبه توریستی پرطرفدار در اکراین تبدیل شده است؟!

چنانچه اهل تماشای سریال های روز دنیا باشید، حتما نام سریال چرنوبیل (Chernobyl) را شنیده اید. لحظه آخری در این مقاله بطور کامل به این پرداخته است که چرنوبیل کجاست و چرا با وجود ممنوعه بودن به یکی از جاذبه های توریستی پرطرفدار تبدیل شده است؛ پس با ما همراه باشید.

 

 

مینی سریال چرنوبیل، یکی از پر مخاطب ترین و پر سر و صدا ترین سریال های تلویزیونی دنیا (متعلق به شبکه HBO) در دهه اخیر است که بواسطه داستان واقعی اش و جذابیت در روایت داستان، توانسته محبوبیت کم نظیری را در بین بینندگان کشورهای مختلف کسب کند. چنانچه این سریال پرهیجان و دیدنی را دنبال کرده باشید، حتما یکی از اولین سوالاتی که بعد از تماشای آن برایتان ایجاد می شود اینستکه شهر چرنوبیل کجاست و الان در چه وضعیتی قرار دارد؟! با ما همراه باشید تا در ادامه این شهر پرماجرا را که یکی از شهرهای ممنوعه دنیا است، بیشتر معرفی کنیم.

 

چرنوبیل کجاست و چرا معروف شد؟

چرنوبیل نام یک نیروگاه برق هسته ای است که محل وقوع بدترین فاجعه هسته ای دنیا است. این نیروگاه که قبلا در مرکز منطقه ممنوعه ای به مساحت 1000 مایل مربع قرار داشت، از وقتی مینی سریال HBO درباره این تراژدی پخش شد، در بین توریست ها به سرعت به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شد و طبق اظهارات رئیس جمهور اکراین، ولادمیر زلنسکی، حالا زمان تعریف روایت های متفاوتی درباره این مکان است و باید آن را دوباره زنده کرد.

در 26 آوریل 1986 یک رآکتور در نیروگاه هسته ای چرنوبیل منفجر و به اجبار منطقه وسیعی تخلیه شد و باران رادیواکتیو در سرتاسر اروپا منتشر گردید. در حالیکه خود انفجار باعث مرگ 31 نفر شد، میلیون ها نفر در معرض میزان خطرناکی از تشعشعات رادیواکتیو قرار گرفتند.

در مورد تعداد عارضه های نهایتا منجر به مرگ در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این تشعشعات، اختلافات زیادی وجود دارد. علیرغم اینکه سازمان ملل تعداد 9 هزار مورد مرگ به خاطر سرطان را تا سال 2005 پیش بینی نمود، بعدا منابع دیگر (Greenpeace)، مرگ و میر نزدیک به 200 هزار نفر را در اثر مشکلات و بیماری های  مربوط به فاجعه چرنوبیل برآورد نموده اند.

مقامات مسئول بیش از دو دهه منطقه اطراف رآکتور را ممنوعه نگه داشتند که این مناطق، شهر پریپیات (Pripyat) را شامل می شد که زمانی 50 هزار نفر در آن سکونت داشتند. درحالیکه خیلی ها ممکن است تصور کنند منطقه اطراف چرنوبیل غم انگیز و متروکه است، رئیس جمهور اکراین احیای زیست محیطی آن را تحسین می کند.

چرنوبیل کجاست

 

رئیس جمهور اکراین در گزارشی که در وب سایت رسمی خود منتشر نمود بیان می کند: " چرنوبیل جایی منحصر بفرد روی کره زمین است که طبیعت آن بعد از یک فاجعه ای انسانی که به  معنای واقعی کلمه به "شهر ارواح" تبدیل شد، دوباره احیا شده است. ما باید این مکان را به دنیا یعنی دانشمندان، بوم شناسان، مورخان و توریست ها نشان دهیم."

درحالیکه بخش وسیعی از منطقه از سال 2011 برای بازدید توریست ها باز شده است، گفته های رئیس جمهور احتمالا موجب ترقی جایی می شود که در منطقه به " نقطه توریستی تاریک " معروف شده است. گفته می شود رئیس جمهور اکراین شدیدا مایل است تا منطقه را توسعه دهد و به یکی از مناطق توریستی محبوب تبدیل نماید. رئیس جمهور طی بازدیدی از چرنوبیل متعهد شد تا " منطقه ممنوعه " را به یکی از مناطق پیشرفته در اکراین جدید تبدیل کند. او اضافه می کند: " ما اول از همه یک دالان سبز برای توریست ها خلق می کنیم. " طبق گفته های کارشناسان، چنین دالانی یک ورودی امن و رسمی برای ورود به منطقه ممنوعه خواهد بود.

نیروگاه هسته ای چرنوبیل

 

چرنوبیل به یکی از معروف ترین نمونه ها در بین پدیده ای معروف به "توریسم سیاه" تبدیل شده است؛ اصطلاحی برای بازدید از جاهایی که به مرگ و درد و غم ربط دارند، مثل کمپ های متمرکز نازی در اروپا یا یادبود و موزه  9/11در نیویورک. این حرکت باعث افزایش زیاد استقبال توریست ها در ماههای اخیر و خصوصا از زمان پخش موفقیت آمیز سریال چرنوبیل شده است.

 

موفقیت این سریال منجر به افزایش تعداد توریست هایی شده است که برای بازدید از این مکان به اکراین سفر می کنند؛ تعدادی از این توریست ها تصاویری از خودشان در کنار سازه های شکسته و وسایل به جا مانده از فاجعه چرنوبیل را در صفحه اجتماعی خود به اشتراک گذاشتند. در حالیکه به تازگی به توریست ها اجازه داده شده تا با راهنما از چرنوبیل دیدن کنند، هیچ قانون رسمی اکراینی وجود ندارد تا به توریست ها اجازه دهد وارد منطقه ممنوعه شوند.

 

سفر یک روزه به چرنوبیل به این صورت است که توریست ها سوار اتوبوس های واقع در مرکز کیف (پایتخت اکراین) می شوند و بعد از طی مسافتی 120 کیلومتری به منطقه می رسند و در آنجا می توانند آثار و بقایای به جا مانده از قربانیان فاجعه، روستاهای متروکه را ببینند و در تنها رستوران شهر چرنوبیل ناهار بخورند. بعد از صرف ناهار تور لیدرها توریست ها را به دیدن رآکتور شماره 4 می برند که از سال 2017 گنبد فلزی بسیار بزرگی به ارتفاع 105 متر آن را پوشانده است تا هسته منفجر شده را محصور نماید. تور یک روزه چرنوبیل با پیاده روی در اطراف پریپیات خاتمه می یابد.

یکی از راهنمای تور چرنوبیل که اصرار دارد منطقه برای توریست ها امن می باشد، می گوید خیلی از افرادی که به اینجا می آیند سوالات زیادی درباره سریال تلویزیونی چرنوبیل درباره حوادث رخ داده، می پرسند و باز هم کنجکاو اند بیشتر و بیشتر بدانند. او می گوید  "در طول مدت بازدید از منطقه ممنوعه چرنوبیل بازدید کننده ها حدود 2 میکروسیورت تشعشع دریافت می کنند که برابر مقدار تشعشعی است که اگر به مدت 24 ساعت در خانه باشید دریافت می کنید"

 

پیشنهاد می شود این مطالب را هم بخوانید:

12 لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

شهرهای اروپایی که در آنها فیلم های معروفی ساخته شد

 

09309871159