شماره تماس 09309871159

معروف ترین غذاهای گرجستان را بهتر بشناسید

تنوع و طعم غذاهای گرجی یکی از فاکتورهای مهم گردشگری گرجستان محسوب می شود. در این مطلب تعدادی از معروفترین غذاهای گرجستان را به شما معرفی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

 

 

گرجستان علاوه بر جاذبه های دیدنی و طبیعی متعددی که دارد، از نظر تنوع بینظیر غذایی نیز زبانزد گردشگران خارجی از اقصی نقاط دنیا می باشد. در منوی غذاهای گرجستان می توان انواع غذاهای گوشتی خوشمزه، خوراک لذیذ، سبزیجات خوش رنگ و اشتها برانگیز را مشاهده کرد. وجود این تنوع غذایی زیاد برای ما ایرانی ها که دارای غذاهای خوشمزه بسیار مختلفی هستیم و به امتحان کردن غذاهای کشورهای دیگر نیز علاقه مندیم، بسیار جذاب می باشد. در این مطلب، 10 تا از محبوب ترین و لذیذترین غذاهای گرجستان را معرفی می نماییم.

 

خینکالی (Khinkali)

خینکالی لقمه های خمیر است که داخل آن گوشت، ادویه و سبزیجات معطر قرار می گیرد.این غذای ملی در مناطق مختلف گرجستان با مواد مختلفی پر می شود اما متداول ترین آن، مخلوطی از گوشت گاو و خوک است. در نواحی کوهستانی گرجستان، خینکالی را با گوشت بره می پزند. البته می توان خینکالی را از موادی مانند پنیر، قارچ و سیب زمینی له شده نیز پر کرد.

 

چَخُخبیلی (Chakhokhbili)

چَخُخبیلی ترکیبی از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای مانند ترخون است. نام این غذای سنتی از کلمه «خوخوبی» گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول می باشد، زیرا در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شده است. البته امروزه چَخُخبیلی را با گوشت اردک و یا مرغ می‌پزند و معمولا آن را با نان سرو می کنند.

 

 

چاناخی (Chanakhi)

چاناخی از غذاهای لذیذ و سنتی گرجی بوده که در ظروف سفالی سرو می شود. سفال به زبان گرجی، چاناخی نام دارد و  به همین دلیل این اسم بر روی غذا ماند. این غذای خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود.

 

چاکاپولی (Chakapuli)

چاکاپولی برای دوست داران خورشت انتخاب مناسبی است و از خورشت های محبوب در میان گرجی ها به شمار می رود. این غذای لذیذ را با استفاده از گوشت بره و یا گوساله می پزند و سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و مخلوطی از سبزی های تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه هم طعم دلپذیری به آن می دهد.

 

چیکن تاباکا (Chicken Tabaka)

چیکن تاباکا از غذاهای سنتی و بسیار محبوب گرجستان است که علاوه بر این کشور در روسیه و بسیاری از رستوران های اروپای شرق آن را خواهید دید. در این غذا تکه های مرغ به روش مخصوص سوخاری می شوند. به این صورت که ابتدا مرغ را در ظروف قدیمی گرجستانی به نام تابه سرخ می کنند.برای آن که مرغ ها کاملا سرخ شوند، آن ها را در کف تابه پهن کرده و بعد با استفاده از وزنه ای تکه های مرغ را فشرده می کنند. در نهایت این غذا را با سیر و یا سس های مخصوص گرجی طعم دار می کنند.

 

آجاپسَندلی (Ajapsandali)

از دیگر غذاهای پرطرفدار گرجی، آجاپسندلی است که با استفاده از سبزیجاتی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، سیر، گشنیز و ادویه پخته می شود.

 

خاچاپوری (Khachapuri)

خاچاپوری یک نان سنتی گرجی به شکل ظرف است که با پنیر، تخم مرغ و ترشی پر می شود. مردم گرجستان خاچاپوری را بر پیتزا ترجیح می دهند. این غذای محبوب به عنوان یک غذای اصلی در گرجستانشناخته می‌شود.چندین نوع، خاچاپوری در گرجستانوجود دارد:

- خاچاپوری دایره (Imeretian) که رایج ترین نوع آن است.

- خاچاپوری شکل قایق باز (Adjarian)

- خاچاپوری شبیه به املت (Mingrelian)

- خاچاپوری لایه ی (Achm) شبیه به یک لازانیا

- خاچاپوری تخم مرغی (Guruli)

- خاچاپوری برای کریسمس (Gurians) که به "خاچاپوری پای کریسمس"معروف است.

- خاچاپوری سیب زمینی و پنیر (Ossuri)

 

متسوادی (Mtsvad)

متسوادی یا همان شیشلیک از غذاهای پر طرفدار و محبوب گرجستان است.گرجی ها در درست کردن شیشلیک  تبحر خاصی دارند و در دنیا معروف هستند. متسوادی سیخی از تکه های کبابی گوشت بره، گوساله و یا خوک می باشد که آن ها را در ظرفی با پیاز خرد شده و رب انار انداخته و هم می زنند. داغی کباب ها باعث پخته و نرم شدن پیازها می شود و رب انار هم با آب گوشت مخلوط شده و ترکیب خوشمزه و لذیذی را بوجود می آورد.

 

چاشوشولی (Chashushuli)

چاشوشولی یکی از غذاهای سنتی گرجستان است. نوعی خورشت گوشت گوساله که شامل گوجه‌ فرنگی، پیاز، فلفل قرمز و چند نوع ادویه ی مختلف است.

 

چیخیرتما (Chikhirtma)

چیخیرتما سوپی غلیظ است که با گوشت بره تهیه می شود. البته عموما مردم گرجستانتمایل زیادی به استفاده از گوشت مرغ به ‌جای گوشت گوسفند در تهیه‌ی این غذای لذیذ و پرمصرف دارند. آن‌ها برای غلظت بیشتر این سوپ، آرد و تخم‌مرغ به آن اضافه می کنند. نعناع، زعفران، گشنیز، جعفری و ریحان از ادویه های  تشکیل دهنده ی این غذا می باشد.

09309871159