شماره تماس 09309871159

جنگل حرا جزیره قشم | جنگلی دریایی و شگفت انگیز!

جنگل حرا یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی در جزیره قشم است. در این مطلب، این جنگل شگفت انگیز بطور کامل معرفی شده است؛ پس با ما همراه باشید.

 

 

جنگ حرا یکی از این جاذبه های دیدنی و حیرت انگیز جزیره ی قشم است که با تصور ذهنی شما و با جنگل هایی که تاکنون دیده اید، بسیار متفاوت است. قشم دارای بزرگترین جنگل های دریایی حرا است که جزو عجایب هفتگانه ی این جزیره، محسوب می شود.اگر مایلید با این جنگل های شگفت انگیز آشنا شوید؛ با لحظه آخری در سفر به جنگ حرا جزیره ی زیبای قشم همراه باشید.

 

معرفی جنگل حرا

حرا گیاهی شگفت انگیز است که ارتفاعش حدودا به 3 تا 6 متر می رسد. ریشه های حرا در آب قرار دارند و به صورت حیرت انگیزی سر از آب بیرون آورده اند. دانه این گیاه، بر روی درخت مادر می‌ روید و نهال تولید می‌ کند. سپس از درخت جدا می‌ شود و به داخل مرداب می‌ افتد و رشد می کند. ریشه های اصلی حرا کوتاه اند و دارای ریشه های باریک فرعی می باشند که به صورت عمودی به سمت بالا منشعب شده اند و حدود 30 سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته اند. این ریشه های هوایی، کم کم به دور درخت می پیچند و امکان رشد این گیاه را در شرایط باتلاقی فراهم می کنند. گیاه حرا ویژگی های دارویی بسیاری دارد و از شیره درون آوندهای آن برای رفع بیماری خشکی پوست، استفاده می شود. جنگل حرا قشم، انبوه ترین و بزرگترین جنگل از 8 جنگل حرا ایران محسوب می شود. مساحت کل جنگل‌ های حرا ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار و مساحت این نوع جنگل در جزیره قشم، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار است.

 

جنگل حرا کجاست؟

جنگ حرا در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) قرار دارد. این جنگل دارای تنوع زیستی بالایی است و حدود 30 تا 40 میلیون سال پیش به وجود آمده است.

 

چرا باید از جنگل حرا بازدید کنید؟

جنگ حرا جزیره قشم در میان ۸ منطقه حفاظت شده بین‌ المللی ایران، وسیع ترین مساحت را دارد؛ به همین دلیل این جنگل منحصر به فرد در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

همچنین جنگ حرا قشم زیستگاه مناسبی برای پرندگان گرمسیری در فصل زمستان است و سالانه صدها پرنده آبزی و کنار آبزی به این جنگل مهاجرت می کنند. این درختان شگفت انگیز بدون نیاز به آب شیرین رشد می کنند و بخش اعظم آنها در آب شور دریا فرو می رود.

 

نکات جالبی که باید درباره جنگل حرا بدانید!

- درختان حرا در طی شبانه روز تنها به مدت 6 تا 7 ساعت نمایان می شوند. هنگام مد (بالا آمدن آب دریا) به حالت شناور باقی می مانند و تا شاخه به زیر آب فرو می روند.

- درخت حرا باعث شیرین شدن آب مناطق اطرافش می شود. با ویژگی ای که در پوست این گیاه وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند. برگ این گیاه، ارزش غذایی بالا دارد؛ بنابراین محیط مناسبی را برای پرندگان و حیوانات آبزی فراهم می کند.

- نام حرا به افتخار دانشمند ایرانی ابوعلی سینا به نوع جنگل ها نسبت داده شده است. در افسانه ها نیز آمده است که این گیاه اسطوره ای از اشک چشم آدم روییده و رشد کرده است!

 

توصیه لحظه آخری

برای بازدید از این جنگل زیبا، مسیری جز راه آبی وجود ندارد بنابراین توصیه می کنیم با افراد باتجربه همراه شوید زیرا شناسایی آبراهه های کوچک و پی در پی کار آسانی نخواهد بود. اگر دوستدار طبیعت هستید، دیدار از جنگ حرا را از دست ندهید، در آن به گشت وگذار بپردازید و از سکوت بینظیرش لذت ببرید.

09309871159