شماره تماس 09309871159

10 نکته جالب در مورد ترکیه که کمتر درباره آن شنیده اید!

شاید تاکنون مطالب متعددی را در مورد جاذبه های گردشگری و تفریحی ترکیه خوانده باشید. اما لحظه آخری در این مطلب نکاتی را در مورد ترکیه بیان می کند که احتمالا کمتر در موردش خوانده اید.

 

 

ترکیه کشوری با تاریخی طولانی و غنی می باشد که در آن تمدن و امپراتوری و همین طور اقوام و مذاهب مختلف، نشانه هایی از خود در این کشور به جا گذاشته اند. چیزهای زیادی در مورد این کشور که هرگز از اغواگری و افسون دست بر نداشته وجود دارد؛ ازجمله یک مکان باستانی که با واقعیت های تاریخی در تضاد می باشد یا دومین راه آهن قدیمی دنیا و خیلی چیزهای دیگر که احتمالا از آنها بی اطلاع هستید. پس با ما همراه باشید تا با آنها آشنا شوید.

 

1- لئوناردو داوینچی قرار بود پل معروف گالاتا را طراحی کند

یکی از اولین نکاتی که در مورد ترکیه وجود دارد و احتمالا شما از آن بی اطلاع هستید این است که  بین سال های 1502 و 1503، سلطان بایزید دوم، لئوناردو داوینچی را مسئول طراحی پلی کرد که قرار بود بر اساس سه اصل هندسی یعنی قوس فشرده، منحنی سهمی (پالا بولیک) و قوس کیستون، روی شاخ طلایی (گلدن هورن) ساخته شود. طرح داوینچی به طولانی ترین پل دنیا در آن زمان تبدیل شد ولی سلطان بایزید طرح او را نپذیرفت!

 

2- با اینکه هیچ شتری در ترکیه وجود ندارد ولی هر ساله یک فستیوال به نام کِشتی شتر برپا می شود

از بیش از 2 هزار سال قبل تا به امروز هر ساله فستیوال کِشتی شتر سلسوق افسس، توسط قبایل ترک در ساحل جنوبی دریای اژه  برگزار می شود. شترهای مبارز که اغلب از ایران و افغانستان به ترکیه برده می شوند با قالیچه ها، زنگ ها و زین های تزئینی زینت داده می شوند.

 

3- بابا نوئل در ترکیه بدنیا آمد

بابا نوئل یا به عبارت دقیق تر سنت نیکلاس، یک قدیس مسیحی و اسقف یونانی میرا بود که در پاتارا لیسیا متولد شد. این شهر در حال حاضر شهر دمره واقع در ترکیه می باشد، بنابراین بابا نوئل در ترکیه به دنیا آمده است. اینجا همچنین همان جاییست که آخرین استراحتگاه مریم مقدس می باشد؛ جایی که تصور می شود در نزدیکی افسس باستان باشد!

 

4- یکی از گونه های مهم لاک پشت های دریای مدیترانه در سواحل ترکیه تخم می گذارد

یکی دیگر از حقایق مربوط به ترکیه این است که یک گونه مهم از لاکپشت های مدیترانه ای در سواحل ترکیه و در جایی به نام Fethiye (فتیه) و در ساحل ایز توزو، تخم می گذارند. هر ساله، لاک پشت های در معرض خطر بین ماههای می و اکتبر برای تخم گذاری به این ساحل حفاظت شده می آیند.

 

5- راه آهن "تونل" در ترکیه، دومین راه آهن قدیمی دنیاست

در 17 ژانویه 1875، قطار کابلی زیرزمینی "تونل" در ترکیه شروع به کار کرد و به دومین راه آهن زیرزمینی دنیا بعد از لندن تبدیل شد. تونل بین بی اغلو و کاراکوی همچنان در حال حرکت است و یکی از قدیمی ترین خط آهن های باقی مانده در قاره اروپا محسوب می شود.

 

6- ترکیه گل لاله را بدنیا معرفی کرد

حتی اگر منشا اصلی پیدایش گل لاله را بدانید (کشور هلند)، باز هم در اصل موضوع فرقی نمی کند و این ترکیه بود که گل لاله را به همه جای دنیا معرفی نمود. عثمانی ها عاشق گل و گیاه بودند و همین امر به معروف شدن این گل در دنیا کمک کرد. داستان معروف شدن لاله از این قرار است که یک سفیر اهل فلاندرز (منطقه ای که اکنون جزو کشور بلژیک است) در ملاقاتش با سلطان سلیمان در قرن شانزدهم، گل لاله را با خود به هلند برد و به این ترتیب هلند به بزرگترین پرورش دهنده لاله در دنیا تبدیل شد.

 

7- ترکیه بزرگترین تولیدکننده فندق دنیاست

ترکیه شاید بیشتر به خاطر مزه ها و قهوه ترک خود معروف شده باشد، اما بهتر است بدانید که در واقع ترکیه بزرگترین تولید کننده فندق دنیاست. ترکیه حدود 72.9 درصد از فندق دنیا را تامین می کند. بیشتر محصول فندق ترکیه یعنی نزدیک به 60% درصد در قسمت شرق دریای سیاه، تولید می شود.

 

8- کشاورزی در ترکیه شروع شد

بیش از 11 هزار سال قبل، ساکنین کاتال هویوک که یک منطقه مسکونی بزرگ نئولیتیک و چالکولیتیک در جنوب ترکیه مرکزی می باشد، از محصولاتی مثل گندم و جو استفاده می کردند و مورخان تایید کرده اند که در اینجا اولین نمونه هایی از کشاورزی دیده شده است.

 

9- یکی از قدیمی ترین کلیساهای مسیحی در ترکیه قرار دارد

نکته دیگری که از آن به احتمال زیاد بی اطلاع هستید این است که علاوه بر وجود مکان های اصلی جامعه مسیحیت در کشور ترکیه (مثل ایاصوفیه)، یکی از قدیمی ترین کلیساهای مذهب مسیحیت در جایی به نام آنتاکیه واقع شده است. این کلیسا که یک شکاف در داخل صخره می باشد توسط پیتر حواری ساخته شد و یکی از اولین کلیساهای مسیحیت می باشد. بعدها نمای بیرونی این کلیسا با سنگ زیبایی به شکل گل آراسته شد که تا به امروز به همان صورت باقی مانده است.

 

10- تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد که ترکیه جزو اولین کشورهایی است که ساخت و ساز را شروع کرد

قبل از دهه 1990، همه بر این باور بودند که ساخت و سازهای بشری از زمانی شروع شد که انسان اولیه مشغول کشاورزی شد و از آن زمان ساخت سرپناهی برای خود را شروع کرد. با وجود این، وقتی باستان شناسان مکان باستانی گوبکلی تپه را در جنوب ترکیه کشف نمودند، این نظریه باطل فرض شد چون ویرانه های کشف شده شامل قدیمی ترین مگالیت های دنیا بودند که در حدود 2 هزار سال قبل و قبل از اینکه دوره  کشاورزی شروع شود، ساخته شده بودند.

09309871159