شماره تماس 09309871159

قسمت آسیایی استانبول را بیشتر بشناسید!

توصیف "چهره آرام تری از استانبول" واقعا برازنده قسمت آسیایی استانبول است. در این مقاله می خواهیم سری به محله های بخش آسیایی استانبول بزنیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

استانبول شهریست که همزمان در دو قاره مختلف قرار دارد؛ قاره اروپا و قاره آسیا! بخش های اروپایی و آسیایی استانبول توسط تنگه بسفر از هم جدا می شوند و هر کدام از آنها ویژگی ها و شرایط خاص خود را دارند. اگر به دنبال داشتن یک تجربه جامع و کامل از استانبول هستید، لازم است آرامش قسمت آسیایی (یا آناتولی) استانبول و بازدید از آن را هم تجربه کنید. همچنین می توانید در پایان گشت و گذار خود در این قسمت و برگشت به نیمه اروپایی از ایستگاه قطار حیدر پاشا با معماری باشکوه اش نیز دیدن کنید. ایستگاه قطار حیدرپاشا اولین توقفگاه بسیاری از مسافرانی است که با قطار به استانبول می آیند و همچنین برای ورود به منطقه کادیکوی باید از آن عبور کنید. وقتی با لنج مسافربری به کادیکوی می رسید بلافاصه در پیش روی خود یک میدان بزرگ با نام "مرکز تئاتر هالدون تِینِر" را می بینید. این مرکز یکی از مهمترین مکان ها در منطقه کادیکوی برای گردهمایی ها و نشست های فرهنگی و هنری می باشد. در این میدان ایستگاه اتوبوس و مینی بوس را هم می توانید پیدا کنید.

 

بازار تاریخی هزار رنگ

کادیکوی که هم بزرگترین ناحیه در نیمه آسیایی استانبول و هم یکی از بزرگترین نواحی در کل شهر می باشد ابتدا به نام Chalcedon معروف بود. در گشت و گذارمان در کالدیکوی بعد از عبور از میدان هالدون به بازار کادیکوی می رسیم. در بازار تاریخی کادیکوی انواع متنوعی از گزینه ها برای افراد خوش خوراک و علاقه مندان به موسیقی و تفریح و سرگرمی عرضه شده است. دکان های ماهی فروشان و فروشندگان ادویه پای ثابت بازار کادیکوی می باشند. عطری که از این بازار تاریخی به مشام می رسد آمیخته ای از بوی دریا و هزاران نوع مختلف از ادویه جات است. از رستوران های معروف کادیکوی می توان ازCiya  اسم برد که یک رستوران مخصوص غذاهای جنوب شرقی و محل ملاقات کسانی است که عاشق طعم و عطر غذاهای ترکی هستند. همچنین مرکان و چمپیون کوکورک از فروشگاههای معروف بازار کادیکوی هستند که ادویه جاتی با رنگ های متنوع و مختلف را عرضه می کنند. در کادیکوی رستوران ها و فروشگاههای بسیار معروف دیگری مثل بیاض فیرین هم وجود دارد که شکلات ها و نان هایی که به طرز مخصوصی تهیه می شوند را می فروشند؛ شکر چی کافه ارول هم فروشگاه دیگری است که شیرینی ها و مرباهای خانگی عرضه می کند؛ و بایلان پاتیسری که خوراک بستی منحصر بفردی به نام کاپ گرایت " سرو می کند هم در کادیکوی واقع شده است. علی موحدین حاجی بکیر هم یکی دیگر از شیرینی فروشی های معروف کادیکوی است که انواع مختلفی از شیرینی ها و مزه های ترکی را عرضه می کند؛ و بریزیلیا باهاراتچیسی فروشگاهی است که هزاران نوع مختلف از ادویه ها را می فروشد و نیم قرن است که در همان جای ابتدایی خود مشغول فعالیت می باشد.

فلی مارکت یا همان بازار اجناس دست دوم یکی دیگر از بازارهای واقع در کادیکوی می باشد که لباس و وسایل برقی می فروشد. لازم به ذکر است دوستداران اشیا آنتیک هم می توانند در کادیکوی به آنتیک-سلر استریت بروند که تعداد زیادی عتیقه فروشی را در خود جای داده است. جنبه مهم دیگری از بازار کادیکوی اینستکه کتابفروشی ها و فروشگاههای موسیقی در آن همیشه فعال است. اکمر آرکاده خیابان مورد علاقه دوستداران موسیقی و کتاب های دست دوم نیز در کادیکوی واقع شده است. کادیکوی با وجود انواع مختلفی کافه و رستوران مخصوصا در کادیف استریت (خیابان کادیف) تفریحات شبانه نسبتا خوبی هم دارد. با ادامه دادن مسیر سربالایی خیابان های کوچک پشت بازار کادیکوی به خیابان بهاریه می رسید که اولین منطقه مخصوص خرید در کادیکوی است. در خیابان بهاریه علاوه بر فروشگاههای برند، تعداد زیادی فروشگاه دیگر می توانید پیدا کنید که لوازم خانگی را با قیمت مناسبی می فروشند. بعد از گشت و گذار در بهاریه اگر خسته شدید می توانید به میدان کادیکوی برگردید و به جای پیاده روی در حالیکه خسته هم هستید، سوار تراموای نوستالژیک کادیکوی شوید که یک تجربه جالب در نوع خود می باشد.

 

مودا؛ چای تازه دم کنار دریا

اگر از گشت و گذار در کادیکوی خسته نشده اید، می توانید بعد از دیدن بهاریه مسیر خود را به طرف بالای تپه (سربالایی) ادامه دهید تا به محله مودا برسید که یکی از زیباترین محله های کادیکوی است. مودا مخصوصا به خاطر امکان تماشای مناظری زیبا از دریا معروف شده است. همچنین می توانید در یکی از بی شمار باغ چای مودا بنشینید و از تماشای محیطی زیبا و دوست داشتنی در حین نوشیدن چای لذت ببرید. در مودا بدون توجه به اینکه تابستان یا زمستان است حتما باید بستنی های علی اوستا کریمری (Creamery) را امتحان کنید و از کلوپ مودا به نامModa Sea Club  یکی از سمبل های این محله زیبا دیدن کنید و در حین گوش دادن به موزیکی که از کافه پخش می شود در کنار دریا قدم بزنید.

 

آرامش، سکوت و تفریحات بیرونی در کالامیش

در گشت و گذارمان در کادیکوی بعد از دیدن مودا به کالامیش می رسیم که از گذشته تا امروز تغییرات زیادی داشته است ولی هنوز یکی از زیباترین سواحل در قسمت آسیایی استانبول باقی مانده است. کالامیش مارینا برنده پرچم آبی به خاطر ارائه سرویس های قایق سواری کلاس جهانی، یکی از جاذبه های کالامیش و محل قرار گرفتن تعداد زیادی نمایشگاه قایق هم در کالامیش واقع شده است. علاوه بر این در مارینا تعداد زیادی کافه و رستوران و مرکز تفریحات معروف وجود دارد که تفریحات شبانه مهیجی ارائه می کنند. محله بعدی که در نزدیکی کالامیش واقع شده، فنرباغچه است که به خاطر قرار داشتن باشگاه ورزشی فنر باغچه یکی از بزرگترین باشگاههای فوتبال ترکیه و سواحل زیبایش از محله های معروف قسمت آسیایی استانبول است. محله فنرباغچه همچنین به خاطر مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری عریض، پارک های سبز زیبا و زمین های ورزش عمومی، از شهرت زیادی در سراسر استانبول برخوردار است.

 

خیابان سرزنده و درخشان بغداد (Bağdat)

نقطه عطف بعدی کادیکوی یا همان قسمت آسیایی استانبول خیابان سرزنده و با نشاط بغداداست. بغداد خیابانی با پیاده روهای عریض، رستوران های محبوب، کافه های شیک و فروشگاههای درخشان است که در ویترین خود اجناسی از برندهای معروف را به نمایش گذاشته است. بغداد همچنین یکی از بهترین مکان ها در استانبول برای خرید است. محله بستانچی یکی از دیدنی های این ناحیه است که بغداد را به ساحل وصل می کند و یاد آور روستایی جذاب با ایستگاه قطاری دیدنی، بندرگاه لنج های مسافری، باغات چای و فروشگاههای ماهی و کوکورچ  در کنار دریا می باشد. از بستانچی می توانید با لنج، اتوبوس دریایی یا قایق به سمت مروارید استانبول یعنی پرنس آیلند بروید.

 

قسمت آسیایی تنگه بسفر

بعد از عبور از خیابان بغداد و محله بستانچی به سالاکاک (Salacak ) می رسیم که اولین محله در نیمه آسیایی استانبول که دقیقا هم مرز با دهانه جنوبی بسفر است. گفته می شود زیباترین منظره از نمایی از کل استانبول را می توان از سالاکاک تماشا کرد. در سالاکاک هر لحظه با دیدن مناظری که از باغات چای و مشتریان در حال نوشیدن چای در حین تماشای غروب خورشید، عابرانی که در حال قدم زدن عصرگاهی هستند و توریست هایی که برای بازدید از برج Maiden Tower  آمده اند، به روح خود تازگی و طراوت می بخشید. از سالاکاک می توانید با 10 دقیقه  پیاده روی به سمت شمال  به اوزکودار (ÜSKÜdar) یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی در تمام استانبول بروید. محله اوزکودار همچنین محل قرار گرفتن تعداد زیادی بنای تاریخی و ماندگار می باشد.

آبنمای سلطان  احمد سوم ( Foutain of Ahmed III) واقع در میدان اصلی اوزکودار یکی از جاذبه های این محله می باشد که حتما باید از آن دیدن کرد. از جاذبه های دیگر اوزکودار می توان از مسجد مهری ماه سلطان و مسجد شمسی پاشا اسم برد که هر دو توسط معمار سینان طراحی شده اند. رستوران قنات هم از رستوران های بسیار قدیمی اوزکودار است که از سال 1933 تا کنون به سرو غذاهای ترکی-عثمانی مشغول است و یکی دیگر از جاذبه های اوزکودار است که حتما باید آن را دید. بعد از دیدن جاذبه های اوزکودار به سمت Kuzguncuk می رویم که پر از خانه های آنتیک و خیابان های جذاب و دیدنی است. توصیه می کنیم محلهKuzguncuk  را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه ترک پر از کف در چنارالتی قهوه چی و خوردن غذاهای دریایی در عصمت بابانین یری و امتحان شیرینی ها و کیکهای لیمون لاک قهوه چی ترک نکنید.

بعد از گشت و گذار در Kuzguncuk به مسیرمان ادامه می دهیم تا رودروی بیگلربیگی قرار بگیریم. بیگلر بیگی یکی دیگر از محله های کادیکوی است که قصر زیبا، خانه های چوبی منحصر بفرد و عمارت های کنار دریای  بازسازی شده و رستوران های ماهی و همینطور سکوت و آرامش و جذابیت محض آن را در هیچ جای دنیا نمی توانید پیدا کنید. در محله بیگلربیگی علاوه بر قصر بیگلربیگی می توانید از اسکله اسکوآر، آبنما و اسکله قهوه چی هم دیدن کنید.

 

چِنگِلکوی (Çengelköy) و عمارت های کنار دریای آن

چنگلکوی محله دیگری در کادیکوی است که نام آن به کیوکامبرز یکی از زیباترین مناطق در امتداد ساحل بسفر ربط دارد. علیرغم اینکه اکثر عمارت های تاریخی کنار دریای این محله از بین رفته اند ولی هنوز عمارت های لب آب زیبایی مثل عمارت زادوالله پاشا و ادیب افندی به عنوان نمونه ای از شکوه معماری سنتی ترکیه به همان شکل اول خود باقی مانده اند. توصیه می کنیم قبل از ترک چنگلکوی حتما بورک های معروف آن را همراه با نوشیدن یک فنجان چای در سایه درخت تاریخی چنار امتحان کنید. همچنین از موزه اتومبیل های کلاسیک S.A.V دیدن کنید. در ادامه مسیر به کوللی (KulelI) که در آن یک دبیرستان نظامی معروف به نام دبیرستان نظامی کوللی وجود دارد. ساختمان این دبیرستان که در زمان مهمت فاتح ساخته شده از آن زمان تا به حال تحت بازسازی ها و مرمت های مختلف قرار گرفته است و در حال حاضر از آن به عنوان دبیرستان استفاده می شود.

 

کاندیلی: تنها رصدخانه استانبول

در پایان گشت و گذارمان در کادیکوی به کاندیلی می رسیم که در امتداد تنگه بسفر و مستقیما در طرف دیگر محله ببک (واقع در سمت اروپایی استانبول) واقع شده است. در این محله تنها رصد خانه استانبول قرار دارد و همچنین به خاطر " کاندیلی اسکارف" یک محله شناخته شده می باشد. کاندیلی همیشه منطقه مسکونی مورد علاقه خانواده های ثروتمند و کسانی است که دوست دارند در نزدیکی قصر سکونت داشته باشند. از بالای تپه ای که رصد خانه در آنجا قرار دارد منظره فوق العاده ای از هر دو پل بسفر و سلطان مهمت فاتح قابل مشاهده است. از بناهای قابل توجه کاندیلی که هنوز هم میراث تاریخی غنی خود را حفظ کرده اند می توان به دبیرستان دخترانه کاندیلی، عمارت کنار دریای مهمت پاشا و کاندیلی لایت هاوس اشاره کرد. با ادامه این مسیر رو به جلو به کانیلکا می رسید که ماست های معروفی دارد. این ماست ها را معمولا با پودر قند سرو می کنند. جنگل مهر آباد هم از جاذبه های محبوب  کانیلکا می باشد که در تمام طول سال از آنجا می توان مناظری دوست داشتنی از تنگه بسفر را تماشا کرد و از گذشته تا به امروز تفرجگاه مورد علاقه محلی ها بوده است.

 

 

09309871159