شماره تماس 09309871159

فرودگاه جدید استانبول؛ در نقطه تلاقی دو قاره آسیا و اروپا

فرودگاه جدید استانبول با نام IGA یکی از بزرگترین پروژه های اجرا شده کشور ترکیه است که در نقطه تلاقی دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و در حال رقابت با سایر فرودگاه های دنیا برای کسب عنوان بزرگترین فرودگاه جهان است؛ لحظه آخری در این مطلب نکاتی را در مورد این فرودگاه بیان نموده است؛ پس با ما همراه باشید.

 

 

فرودگاه جدید استانبول ساخته شده تا جایگزین فرودگاه آتاتورک استانبول گردد. این فرودگاه بزرگ و دیدنی در ابتدا قرار بود در اکتبر 2018 کار خود را شروع کند اما بدلایلی با تاخیر چند ماهه همراه بود و در ماه می 2019 کار خود رو در بخش فاز اول آغاز کرد و همزمان فازهای بعدی آن نیز در حال ساخت است. فرودگاه جدید استانبول (IGA) سومین فرودگاه بین‌ المللی استانبول پس از فرودگاه آتاترک و فرودگاه صبیحه گوکچن به حساب می آید.

فرودگاه جدید استانبول

 

فرودگاه جدید استانبول کجاست و مساحت و گنجایش آن چقدر است؟

فرودگاه جدید استانبول در زمینی به مساحت 76.5 میلیون متر مربع احداث شده است و در شمال مرکز شهر استانبول (منطقه آرناوُت کوی) در فاصله 35 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است. ساخت کامل این فرودگاه در چهار مرحله (فاز) مختلف انجام خواهد شد و اولین فاز آن شامل سه باند و یک ترمینال با ظرفیت 90 میلیون مسافر است.

آدرس فرودگاه جدید استانبول

 

این فرودگاه وقتی کاملا راه اندازی شد، 6 باند پرواز را در خود جای می دهد. قرار است شرکت های هواپیمایی ترک که از استانبول به بیش از 300 مقصد خارجی پرواز دارند، در فرودگاه جدید استانبول مستقر شوند. این فرودگاه گنجایش 150 میلیون مسافر را دارد و از این  توانمندی برخوردار است که گنجایش خود را به 200 میلیون نفر برساند و به بزرگترین فرودگاه دنیا (از نظر تعداد مسافر) تبدیل شود. برج کنترل ترافیک فرودگاه جدید استانبول از تولیپ استانبول الهام گرفته شده است که نماد استانبول برای قرن ها بوده و مرجع فرهنگی مهم در تاریخ ترکیه اسلامی می باشد.

 

چرا دولت ترکیه تصمیم به ساخت فرودگاه جدید استانبول گرفت؟

دلیل اینکه استانبول به یک فرودگاه تازه نیاز دارد این است که آتاتورک که در حال حاضر پانزدهمین فرودگاه شلوغ دنیا است، دیگر گنجایش این حجم عظیم مسافر را ندارد. همچنین به دلیل خساراتی که به آتاتورک در بمب گذاری سال 2016 وارد شد، کمی بعد از افتتاح فرودگاه جدید فعالیت خود را متوقف می کند و حتی کد یاتا آن به این فرودگاه جدید منتقل می شود.

 

آیا صنعت گردشگری ترکیه با این فرودگاه رونق می گیرد؟

فرودگاه جدید استانبول قرار است روی صنعت دوباره احیا شده گردشگری ترکیه سرمایه گذاری کند. سال 2016 یک سال باور نکردنی برای ترکیه بود چراکه این کشور تعدادی حمله تروریستی و همینطور یک کودتای با شکست مواجه شده را پشت سر گذاشت. البته در حال حاضر رشد مسافران فرودگاه آتاتورک نشان دهنده تمایل دوباره گردشگران برای سفر به این کشور و مخصوصا استانبول می باشد. رشد توریست های ترکیه در سال گذشته 6 درصد بود و تعداد کل مسافران به 64 میلیون نفر رسید. امسال پیش بینی می شود تعداد مسافران ترکیه 10 درصد بیشتر شده و به 70 میلیون نفر برسد. این رشد ها نشانه ای از رونق دوباره تجارت گردشگری می باشد و نشان می دهد مردم  یک بار دیگر از سفر به ترکیه احساس راحتی می کنند.

فرودگاه استانبول جدید

 

هتل فرودگاه جدید استانبول به چه صورت است؟

در فرودگاه جدید همچنین قرار است بزرگترین هتل پایانه ای اروپا با کابین های نسل آتی پر طرفدار یوتل (Yotel) ساخته شود که از اتاق های جانبی در زمین و آسمان برخوردار است. هتل فرودگاه استانبول پنجمین برند مرسوم فرودگاهی با اتاق های بیرونی می باشد که هم اکنون در فرودگاههای هیتروی لندن  و گاتویک یک نمونه از آن موجود است. حاصل تعاملات بین شروع کننده کار و اپراتور فرودگاه iGA یک  یوتل 451 اتاق خواهد بود (که 102 تای آنها از امنیت فراتر از حد تصوری برخوردارند) که در ترکیه هم دفتر دارد؛ دفتری که از آنجا افتتاح هتل دیگری در سیتی سنتر استانبول را برنامه ریزی و طراحی کرده است.

یوتل، کابین ها (یا کپسول های) مطابق مد روز جمع و جوری ارائه می کند که مسافران می توانند آنها را برای  یک دوره چهار ساعته رزو نمایند. با وجود این کپسول ها، مسافران پروازهای زود هنگام یا با تاخیر می توانند یک محل توقف راحت را بصورت موقت در فرودگاه رزرو کنند. مسافران بخش ترانزیت هم با وجود این مکان ها فرصت دارند در یک جای خصوصی بخوابند. هتل جدید یوتل در فرودگاه جدید استانبول  امکاناتی مثل باشگاه 24 ساعته، رستوران و بار و امکانات سالن ملاقات و همایش را به رخ می کشد.

 

 

در ادامه، ویدئویی از فرودگاه جدید استانبول را مشاهده می نمایید:

09309871159