شماره تماس 09309871159

معروفترین جاذبه های دیدنی و گردشگری باکو آذربایجان

باکو آذربایجان شهری دیدنی و پرطرفدار برای تجربه کردن انواع و اقسام تفریحات مختلف است! لحظه آخری در این مطلب تعدادی از بهترین جاذبه های گردشگری باکو را معرفی نموده است؛ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

 

باکو پایتخت آذربایجان واقع در حاشیه دریای خزر، ترکیبی از یک شهر قدیمی قرون وسطی و قصرهای اروپایی قرن نوزدهمی و آسمان خراش های امروزی فوق مدرن است. زمانی باکو شهر بسیار گرانی بود ولی در حال حاضر قیمت ها در آن مناسب و ارزان است. این مقصد توریستی جذاب و هیجان انگیز برای انواع سلیقه ها چیزی برای عرضه دارد؛ از علاقه مندان به تاریخ گرفته تا دوستداران غذا. در اینجا قصد داریم تعدادی از جاذبه های دیدنی و گردشگری باکو را به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

 

شهر قدیمی باکو (ایچری شهر)

شهر قدیمی باکو (Icheri Sheher یا ایچِری شهر) که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، اولین جاذبه دیدنی باکو در لیست ماست. شهر قدیمی باکو زمانی پایتخت قرون وسطی شیروان شاه بوده است. امروزه باکوی قدیمی با وجود برج خیمه، بافنده های فرش سنتی، کافه ها و رستوران ها در قلب شهر واقع شده است. جالب است بدانید بازرگانان دوران قدیم اغلب ایچری شهر را "آکروپلیس باکو" معرفی می کردند (اکروپولیس شهری در کشور یونان است).

 

برج خیمه باکو

برج خیمه باکو (Maiden Tower) جاذبه گردشگری بعدی باکو است که قصد معرفی آن را داریم. این برج استوانه ای داستان مبهم و اسرار آمیزی دارد. تاریخ ساخت این اثر تاریخی ثبت شده در یونسکو، به هزار سال قبل برمی گردد و قبل از اینکه در قرن هجدهم به یک برج دیده بانی تبدیل گردد از آن به عنوان یک معبد زوروآسترین (Zoroastrian) استفاده می شد. با بالا رفتن از پله های مارپیچ به بالای این سازه با ارتفاع 29 متر می رسید و از آنجا می توانید مناظری بسیار زیبا از ایچری شهر (باکوی قدیمی) را ببینید.

برج خیمه باکو آذربایجان

 

قصر شیروان شاه باکو

قصر شیروان شاه جاذبه دیدنی بعدی در باکو است. قصر شیروان شاه در واقع متعلق به سلسله ای است که 800 سال حکمران آذربایجان بودند. تصویر قصر شیروان شاه را می توانید پشت اسکناس های 10 ماناتی آذربایجان هم ببینید. این مجموعه قرن پانزدهمی ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو از قصر، مسجد، آرامگاه و یک مقبره بزرگ تشکیل شده است. مجموعه قصر شیروان شاه یکی از اصلی ترین جاذبه های توریستی باکو است که در ایچری شهر واقع شده است.

قصر شیروان شاه باکو آذربایجان

 

موزه تاریخ باکو آذربایجان

موزه تاریخ آذربایجان یکی دیگر از جاذبه های معروف باکو است. همه می دانیم که سفر کردن مزیت های زیادی دارد و یکی از آنها فرصت یادگیری درباره جهان پیرامون و دیدن نمایشگاه ها و آثار هنری آن مکان است.  بازدید از موزه تاریخ آذربایجان هم به شما فرصت کسب اطلاعاتی درباره تاریخ این کشور را می دهد. موزه تاریخ آذربایجان در داخل عمارت بزرگی به سبک دوره رنسانس ایتالیایی قرار دارد و بیش از 300 هزار اثر هنری را در خود جای داده است. آثار به نمایش در آمده در موزه هر چیزی که به تاریخ باستانی و مدرن آذربایجان مربوط می شود را در بر می گیرد و بخش قوم شناسی موزه آن را به بزرگترین موزه در کل آذربایجان و یکی از جاذبه های اصلی باکو تبدیل کرده است.   

 

خیابان نظامی باکو

خیابان نظامی یکی دیگر از مکان های گردشگری باکو است که نام آن از نام شاعر مشهور ایرانی الاصل؛ نظامی گنجوی گرفته شده است. خیابان 3.5 کیلومتری نظامی اصلی ترین مکان برای خرید در باکو محسوب می شود. حین قدم زدن در خیابان نظامی حتما توجه شما به تغییرات جالب سبک معماری نمای ساختمان های این خیابان از باروک، نئو گوتیک و نئو رونسانس به سبک های استالینسکی، جلب می شود.

خیابان نظامی باکو

 

خانه دولت باکو

خانه دولت یا پارلمان باکو ساختمانی با معماری سبک باروک یکی دیگر از اماکن دیدنی معروف باکو به شمار می آید. خانه دولت باکو واقع در خیابان نفتچی لر در سال 1952 توسط شوروی سابق ساخته شد. فضای داخلی خانه دولت، تماما به دفاتر وزارتخانه ها اختصاص داده شده است. مهمترین جاذبه خانه دولت معماری زیبای آن است؛ مخصوصا وقتی چراغ ها در هنگام شب روشن می شوند.

خانه دولت باکو آذربایجان

 

میدان فواره باکو

میدان فواره (فانتین اسکوار) از دیگر مکان های جالب و دیدنی باکو است که خیابانی مختص عابرین پیاده می باشد و سابقا به آن پاراپت (Parapet) می گفتند. توصیه می کنیم در سفر به باکو به هیچ عنوان بازدید از میدان فواره را فراموش نکنید. به این مکان میدان فواره می گویند چون ده ها فواره منطقه ای که از خیابان نظامی تا دیوارهای شرقی بخش قدیمی باکو (ایچری شهر) امتداد یافته است، در آنجا قرار دارد. در میدان فواره همچنین تعداد زیادی کافه و رستوران با تراس های بیرونی وجود دارد که برای رفع خستگی می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

میدان فواره باکو آذربایجان

 

برج شعله باکو

برج های The Flame یا شعله آتش به سه برج بلند گفته می شود که ارتفاع بلندترین آنها به 182 متر می رسد. این برج ها به شکل با شکوهی بر فراز خلیج باکو قرار گرفته اند. به این برج ها به خاطر اینکه از فاصله دور و شب ها (بواسطه روشن شدن لامپ های به رنگ آتش) شبیه شعله های آتش به نظر می رسند، برج شعله می گویند.

 

میدان پرچم ملی باکو

میدان پرچم ملی یکی دیگر از جاذبه های پرطرفدار باکو است که در انتهای غربی بلوار باکو قرار گرفته است. میدان پرچم که سمبل افتخار ملی می باشد رسما در سال 2007 افتتاح شد. پرچم عظیم وسط میدان به ابعاد 70 در 35 که بر میله پرچمی به ارتفاع 162 سوار است زمانی به عنوان بزرگترین پرچم در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده بود؛ ولی در حال حاضر تاجیکستان این رکورد را در اختیار دارد.

میدان پرچم ملی باکو آذربایجان

 

بلوار باکو

بلوار باکو یک گردشگاه ساحلی 3.5 کیلومتری در ساحل دریای خزر است. بلوار باکو از یک پارک تفریحی، کافه، باغ کاکتوس، مینی ونیز و چشم باکو تشکیل شده است. بلوار باکو از میدان پرچم شروع می شود و تا میدان آزادی (Freedom Square) ادامه دارد. بلوار باکو بهترین مکان برای تماشای مناظری از برج های شعله و قدم زدن آرامش بخش در امتداد ساحل است.

 

مینی ونیز باکو

مینی ونیز یکی از جاذبه های معروف و دیدنی باکو واقع در گردشگاه ساحلی بلوار باکو است. اگر تا به حال به ونیز، شهر کانال ها سفر نکرده اید در مینی ونیز باکو می توانید نمونه کوچکتر آن را تجربه کنید. مینی ونیز در بخش کوچکی از مجموعه بلوار باکو قرار دارد و از دو جزیره بزرگ و چند جزیره کوچک تشکیل شده که از طریق پل هایی به هم وصل می شوند. محلی ها و توریست ها با پرداخت چند مانات (Manat واحد پول آذربایجان) می توانند نمونه آذربایجانی گوندولا را در یک سیستم کانال مصنوعی امتحان کنند که اولین بار در دهه 1960 افتتاح شد. مینی ونیز همچنین یکی از اولین جاذبه های توریستی باکو برای سپری کردن یک عصر رمانتیک است.

مینی ونیز باکو آذربایجان

 

مسجد تز پیر باکو

مسجد تز پیر جاذبه بعدی باکو در لیست برترین جاذبه های گردشگری باکو است. مسجد تز پیر سه سال بعد از کامل شدن، قربانی انقلاب اکتبر 1917 شد و بعد از اینکه باکو به حاکمیت بولشویک ها در آمد، مسجد توسط آنها به سینما و بعدها به کاروانسرا تبدیل شد. این بنا دوباره در سال 1943 به عنوان مسجد بازگشایی شد.

مسجد تز پیر باکو آذربایجان

 

قطار کابلی باکو

قطار کابلی یا فانیکولار از جمله جاذبه های توریستی مهیج باکو است که مسافران را از خیابان نفتچی لار به مارتی می برد. مناظری که با قطار کابلی باکو می توان مشاهده کرد از بالا و با بخش باکوی قدیمی در فاصله نزدیکتر شروع می شود و در خاتمه به آسمانخراش های واقع در دوردست می رسد.

قطار کابلی باکو آذربایجان

 

قصر اسماعیلیه باکو

قصر اسماعیلیه یکی دیگر از ساختمان های دیدنی در باکو است که توصیه می کنیم حتما در سفر به باکو از آن دیدن کنید. قصر پر زرق و برق اسماعیلیه که به سبک گوتیک Venetian ساخته شده داستان غم انگیزی دارد. داستان از این قرار است که اوایل قرن بیستم آذربایجان "آقا موسی نقی یف" پسر خود اسماعیل را در اثر ابتلا به سل از دست داد؛ نقی یف معماری لهستانی به نام ژوزف پلوسکو که در سطح جهانی شناخته شده بود را برای طراحی قصری که می خواست به یاد پسرش بسازد را به خدمت گرفت. قصر اسماعیلیه در سال 1913 افتتاح شد و موسی نقی یف بعد از اتمام پروژه آن را به یک انجمن خیریه اسلامی اهدا نمود. قصر اسماعیلیه در ابتدا سالن همایش بود ولی در حال حاضر به شورای آکادمی علوم تبدیل شده است.

قصر اسماعیلیه باکو آذربایجان

 

موزه فرش باکو آذربایجان

موزه فرش آذربایجان یکی دیگر از اولین های آذربایجان است که در سال 1967 تاسیس شد. موزه فرش آذربایجان در واقع اولین موزه فرش دنیا می باشد. ساختمان موزه فرش هم به شکل بسیار زیبایی و به صورت یک فرش تا شده با نقش و نگارهای تزئینی طراحی شده است. در موزه فرش می توانید چیزهای زیادی درباره بافت فرش به شیوه سنتی و اهمیت آن در فرهنگ آذربایجان یاد بگیرید.

موزه فرش باکو آذربایجان

 

کاخ خوشبختی باکو

کاخ خوشبختی باکو که امروزه آن را با نام "کاخ ثبت ازدواج" می شناسند، ترکیبی از زیبایی، فضای رمانتیک و غم و اندوه می باشد. کاخ خوشبختی را "مرتضی مختارف " از روی ساختمانی که همسرش در فرانسه پسندیده بود، ساخته است. در سال 1912 مختارف همسر خود را با ساخت این قصر عظیم به سبک نئو گوتیک بسیار شگفت زده کرد. قصر خوشبختی هم شاهکار دیگری از ژوزف پلوسکوی معروف است. بعد از ساخت قصر، مختارف و همسرش به مدت 8 سال به خوبی و خوشی در اینجا زندگی کردند تا وقتی بولشویک ها در سال 1920 به باکو رسیدند. مختارف بعد از اشغال قصر توسط بولشویک ها و قبل از اینکه خوش را بکشد یک افسر بلشویک را به ضرب گلوله کشت و به زندان افتاد.

 

کشتی کروز دریای خزر در باکو

برای تماشای افق شبانگاهی هیچ راهی بهتر از پیوستن به کشتی کروز در دریای خرز وجود ندارد. ترمینال کروزهای دریای خزر در مرکز بلوار باکو واقع شده است. کشتی های کروز باکو معمولا مسافران را به مدت تقریبا یک ساعت درون خلیج باکو می گردانند. از ویژگی های بارز این کشتی ها، تماشای برج های سه تایی شعله و تماشای شهر باکو با نورهای روشن و جذاب است که بسیار لذت بخش می باشد.

کشتی کروز دریای خزر در باکو آذربایجان

 

مرکز اپرا و تئاتر باله آکادمی ملی آذربایجان در باکو

مرکز اپرا و تئاتر باله آکادمی ملی آذربایجان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در باکو است. باکوی قبل از شوروی به خاطر رونق بازار نفت خود شهر ثروتمندی بود و به همین خاطر بهترین معماران روز اروپا را به طرف خود جذب می کرد. ساختمان تئاتر باکو که توسط نیکولای بایف طراحی و در سال 1911 افتتاح شد، یکی از شاهکارهای معماری در پایتخت آذربایجان است. توصیه می کنیم در سفر به باکو دیدن یک اجرا یا تماشای سبک معماری باشکوه و هنرمندانه بنای اپرای ملی را فراموش نکنید.

 

موزه ادبیات نظامی در باکو

موزه ادبیات نظامی از دیگر مکان های مهم توریستی در باکو است. موزه ادبیات نظامی در انتهای خیابان نظامی و در نزدیکی ایچری شهر (باکوی قدیمی) واقع شده است. نمای بیرونی ساختمان موزه ادبیات نظامی نمایی بسیار جذاب با مجسمه شش نفر از شاعران و نویسندگان مشهور است.

موزه ادبیات نظامی در باکو آذربایجان

 

ساحل بیلگاه باکو

آخرین مورد در لیست جاذبه های گردشگری و دیدنی باکو که قصد معرفی آن را داریم، بیلگاه بیچ یا ساحل بیلگاه است. این ساحل برخلاف تعداد زیادی از سواحل دیگر، عاری از آلودگی های نفتی بوده و یک ساحل شنی تمیز و زیبا است که در 35 کیلومتری شمال شرقی بیلگا، رو به دریای خرز واقع شده است. ورود به ساحل بیلگا آزاد است اما برای استفاده از تخت های آفتاب باید مبلغ ناچیزی بپردازید.

 

تور لحظه آخری باکو آذربایجان

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

 

09309871159