شماره تماس 09309871159

11 کاری که به هیچ عنوان نباید در کشور آذربایجان انجام دهید!

مطالب زیادی در مورد کارهایی که در کشور آذربایجان می توانید انجام دهید، در اینترنت و سایت های مختلف وجود دارد اما شاید کمتر بتوانید مطالبی را پیدا کنید که به شما بگوید چه کارهایی را نباید در این کشور انجام دهید! این مطلب لحظه آخری در مورد لیست کارهایی است که نباید در کشور دیدنی انجام دهید؛ پس آن را از دست ندهید!

 

 

آذربایجان کشوری با ترکیبی از فرهنگ ایرانی، ترکی و روسی و سنت ها و آداب و رسوم غنی بومی است. توریست هایی که به آذربایجان سفر می کنند باید سعی کنند از انجام بعضی کارها به صورت غیر عمد به شدت اجتناب نمایند چون ممکن است  برای محلی ها ناراحتی و دلخوری ایجاد کند یا مشکلاتی برای خود توریست ها بوجود آورد. در اینجا می خواهیم چند مورد به ظاهر بی ضرر را معرفی کنیم که توریست ها و خارجی ها به هیچ عنوان نباید در این کشور انجام دهند؛ پس با ما تا انتها همراه باشید.

 

1- ثبت کردن حضور خود را در خدمات مهاجرت دولت فراموش نکنید

اولین کاری که در کشور آذربایجان نباید فراموش کنید، ثبت حضورتان در خدمات مهاجرت دولت یا State Migration Service است. خارجی هایی که قصد دارند بیشتر از 10 روز را در آذربایجان سپری نمایند، لازم است حضورشان را در بخش خدمات مهاجرت دولت ثبت نمایند. البته هتل ها و مهمان خانه ها معمولا از طرف مهمانان خود این کار را انجام می دهند. همینطور از سال 2018 امکان انجام آنلاین این کار نیز میسر شده است. توصیه می کنیم ثبت حضور خود در آذربایجان را جدی بگیرید چون کوتاهی در انجام آن زمانیکه قصد ترک کشور را دارید جریمه سنگینی بهمراه دارد.

 

2- در اینجا به هیچ عنوان در مورد ارمنستان صحبت نکنید

مورد دیگری که در آذربایجان از انجام آن باید خودداری کرد، صحبت کردن درباره ارمنستان است! آذربایجان و ارمنستان بر سر حاکمیت منطقه ناگورنو- کاراباخ جنگ و درگیری دارند؛ منطقه ای که متعلق به آذربایجان است ولی ارمنی ها آن را اداره می کنند. صدها هزار نفر از آذربایجانی ها به خاطر این درگیری ها از خانه آبا و اجدادی خود نقل مکان کردند. بعد از درگیری های بوجود آمده بین دو کشور از سال 1988، تنش ها افزایش یافته است. به همین خاطر سعی کنید زمانیکه در آذربایجان حضور دارید از ارمنستان صحبت نکنید چون دو کشور به نوعی دشمن هم محسوب می شوند.

 

3- وسایل و چیزهای ارمنستانی را به هیچ عنوان با خود به آذربایجان نبرید

نکته بعدی که به خاطر درگیری بین دو کشور باید رعایت کنید نیاوردن چیزهایی ارمنی با خود به آذربایجان می باشد. توریست هایی که روی پاسپورت شان مهر ارمنستان وجود دارد، ممکن است توسط ماموران اداره مهاجرت سوال و جواب شوند (البته همیشه اینجوری نیست و فقط امکان دارد گها این اتفاق بیفتد). همچنین از آوردن چیزهای که متعلق به ارمنستان است، اجتناب نمایید چون ممکن است از ورود شما به خاطر داشتن آنها جلوگیری می شود؛ مثلا به هیچ عنوان تی شرت یا لباسی که روی آن نوشته شده "ارمنستان را دوست دارم" نپوشید.

 

4- در آذربایجان زباله نریزید

مورد دیگری که در آذربایجان باید رعایت کنید، نریختن زباله است. حتما خودتان با قدم زدن در خیابان های باکو متوجه تمیزی آنها می شوید. در آذربایجان سطل زباله زیادی در خیابان ها تعبیه شده تا مانع از ریختن زباله توسط عابرین و رهگذرها شود. ریختن زباله در این کشور نه تنها جریمه سنگینی در پی دارد بلکه در فرهنگ آذری تابو محسوب می شود. در آذربایجان شاید در مناطق روستایی و در نزدیکی بازارهای محلی کمی زباله پیدا کنید ولی خود پایتخت (باکو) بسیار تمیز است.

 

5- نواقص و نکات منفی آذربایجان را به محلی ها گوشزد نکنید

مورد بعدی صحبت نکردن درباره کاستی های آذربایجان در حضور محلی ها است. وقتی آذربایجانی ها یکی از مهمان نواز ترین مردم دنیا هستند، آخرین چیزی که دوست دارند بشنوند شکایت توریست ها از کاستی های کشورشان است. محلی ها به خوبی به نواقص و مشکلات کشورشان واقف اند و دوست ندارند توریست های خارجی به آنها اشاره کنند. آذربایجان مکان های دیدنی و زیبای زیاد و فرهنگ سرزنده ای دارد که کاستی ها و نواقص آن را پوشش می دهد.

 

6- با خانم ها مودبانه برخورد کنید

یکی دیگر از نکاتی که در آذربایجان باید رعایت کنید احترام به خانم ها می باشد. بی نزاکت بودن در فرهنگ آذربایجان (مانند ایران) در مقایسه با سایر فرهنگ های خارجی معنی متفاوتی دارد. مردان آذری به زنان احترام می گذارند و از خارجی ها هم همین انتظار را دارند. در آذربایجان زنان در حمل و نقل عمومی در اولویت هستند و آقایان وقتی خانم ها سوار یک وسیله نقلیه عمومی می شود بلند می شوند و جای خود را به خانم ها می دهند. همچنین در فرهنگ آذری اگر مردی زنی را  جایی دعوت کند، هزینه را مرد می پردازد.

 

7- سوار تاکسی های فرودگاه نشوید

مورد دیگری که توصیه می شود در آذربایجان انجام ندهید، گرفتن تاکسی در فرودگاه است. زمانیکه از فرودگاه بین المللی حیدر علی یف خارج می شوید اگر جزو کسانی که جیب پر پول دارند، نیستید به هیچ عنوان سوار تاکسی های به سبک تاکسی های لندن فرودگاه نشوید؛ چون پول هنگفتی از شما دریافت می کنند. بهتر است به جای آنها سوار اتوبوس های مخصوص فرودگاه شوید که هر 30 دقیقه از مرکز حمل و نقل مرکزی باکو واقع در ایستگاه متروی 28 می حرکت می کنند. سفر از فرودگاه به مرکز باکو سفر کوتاهی است و بلیت اتوبوس تقریبا 5% درصد کرایه ای است که تاکسی از شما دریافت می کند!

 

8- برای همه چی متکی به تور نباشید

نکته دیگری که در آذربایجان نادیده گرفتن آن برای میلیونرها مانعی ندارد متکی نبودن به تور است. جدیدا با هجوم گردشگر از کشورهای خاورمیانه قیمت تورها نجومی شده است. در آذربایجان اغلب یک سفر یک روزه با تور حداقل برای هر نفر با راننده 70 دلار است. به همین دلیل توصیه می کنیم توریست های ماجراجو از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و برگشت به جاهای دیدنی استفاده نمایند که هزینه سفر با آنها کمتر از 10 درصد قیمت تور است.

 

9- در هنگام بیرون رفتن، پاسپورت خود را فراموش نکنید

طبق قوانین آذربایجان، توریست ها و خارجی ها باید همیشه پاسپورت خود را همراه داشته باشند. به خاطر اینکه پلیس گهگاه وسایل نقلیه را متوقف و هویت توریست ها را کنترل می کند؛ کسانیکه مدارک خود را همره ندارند ممکن است جریمه شوند. داشتن یک فتوکپی از مدارک کافی است، اما همیشه وقتی بیرون می روید دوباره چک کنید که مدارک یا کپی آنها را همراه داشته باشید.

 

10- هدیه را با تعارف اول قبول نکنید

مورد بعدی که در آذربایجان باید رعایت کنید این است که اگر کسی به شما هدیه ای داد ادب حکم می کند دوبار اول از گرفتن آن خودداری و بار سوم آن را قبول کنید. البته این امر نه تنها در فرهنگ آذری بلکه در اکثر جاهای دنیا صدق می کند. بعد از گرفتن هدیه محترمانه تشکر کنید و به فرد هدیه دهنده ابراز کنید که امیدوارم اسباب زحمت شما نشده باشم و بتوانم جبران کنم.

 

11- از نشانه یا علامت OK استفاده نکنید

مورد آخر که در آذربایجان نباید انجام دهید اشاره کردن علامت اوکی با انگشت اشاره و شصت است. در فرهنگ غرب اغلب افراد با لمس انگشت اشاره و شصت دایره ای ایجاد می کنند به معنی اینکه همه چیز خوب و عالی می باشد. در فرهنگ آذری دقیقا مانند ایران، این علامت بسیار زشت و بی ادبانه است. در فرهنگ آذری همچنین وقتی فاعل یا کننده کار هستید، اشاره کردن با انگشت کار بسیار ناپسندی می باشد و به جای آن بهتر است از دست خود در جهت مستقیم استفاده کنید.

 

تور لحظه آخری باکو آذربایجان

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

 

09309871159