شماره تماس 09309871159

10 کاری که در باکو آذربایجان می توان انجام داد

باکو پایتخت آذربایجان شهری زیبا و هیجان انگیز برای دیدن و لذت بردن از انواع تفریحات مختلف است! لحظه آخری در این مقاله تعدادی از برترین جاذبه های دیدنی باکو را معرفی کرده است که پیشنهاد می شود در سفرتان حتما به آنها سر بزنید.

 

 

اگر قصد سفر به باکو آذربایجان را دارید و به دنبال پیدا کردن بهترین جاذبه های باکو هستید کافی است لیستی که در زیر آمده است را مطالعه کنید تا با شاخص ترین آنها آشنا شوید. پایتخت آذربایجان ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و مدرنیته در فضایی تمیز و جذاب در جوار دریای خزر می باشد. لیست 10 تایی ما از بهترین جاذبه ها  شامل بهترین مکان های دیدنی برای تماشا، عکاسی و جاذبه های فرهنگی می باشد؛ پس برای آشنایی با آنها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

برج میدان یا خیمه باکو

اولین جاذبه دیدنی باکو که قصد معرفی آن را داریم یکی از جاذبه های تاریخی این شهر به نام برج (Maiden Tower) خیمه است. برج  خیمه در وسط ایچری شهر، شهر محصور شده در میان دیوارهای باکو، قرار دارد و یک برج استوانه ای 29 متری می باشد. این برج بیش از هزار سال قدمت دارد و تاریخ ساخت آن به زمانی بین قرن های هفتم و دوازدهم بر می گردد. امروزه این برج سمبل شهر قدیمی باکو به حساب می آید. کارشناسان هنوز به علت ساخت آن پی نبرده اند و دلیل ساخت برج خیمه همچنان به شکل یک راز باقی مانده است! همچنین اکثرا معتقدند برج خلیفه قبل از اینکه بعدها به یک برج دیده بانی تقویت شده تبدیل شود، زمانی یک معبد زرتشتیان بود، مذهبی که پایه و اساس آن آتش پرستی است. داستان ها و افسانه های زیادی هم درباره این برج وجود دارد. در داخل برج موزه و پلکان مارپیچی برای رسیدن به بالای آن قرار دارد.

برج خیمه باکو آذربایجان

 

شهر قدیمی باکو (ایچری شهر)

یکی از جالب ترین جاذبه های تاریخی باکو، ایچری شهر یا شهر قدیمی باکو است. بازدید از ایچری شهر مثل بسیاری از مراکز تاریخی سرتاسر دنیا، یکی از اولین کارهایی است که توریست ها می توانند در باکو انجام دهند. ایچری شهر مرکز تاریخی باکو، جاذبه هایی از جمله برج خیمه، قصر شیروان شاه و دروازه مراد را در خود جای داده است. از جذابیت های دیگر ایچری شهر ویرانه های حمام های قدیمی، مساجد و کاروانسرا و همچنین نوع بسیار قدیمی هتل است که تجار و بازگانان درحال سفر از آن استفاده می کردند. بعد از وقوع یک زلزله ویرانگر در قرن پانزدهم  که در نتیجه آن شماخا (Shemakha) پایتخت سابق ویران شد، شیروان شاه مقر حکومت خود را به باکو منتقل نمود. بعد از این جابجایی، شروع به توسعه و گسترش ایچری شهر نمود و دیوارهای آن را تقویت کرد. اهالی باکو تا قبل از اولین انفجار نفتی باکو در قرن نوزدهم که بواسطه آن توسعه شهر شروع شد، در اینجا زندگی می کردند.

 

برج شعله باکو

برج های شعله، جاذبه بعدی باکو هستند که شامل 3 آسمانخراش در مرکز شهر باکو می باشند که به شکل سه شعله لرزان به سمت آسمان انحنا پیدا کرده اند. دلیل طراحی این آسمانخراش ها به شکل شعله آتش این است که هویت آذربایجان ارتباط قوی با آتش دارد. همچنین  حفره های زیرزمینی گاز، شعله های بی پایانی برای پیروان مذهب زرتشتیان تولید می کردند که زمانی مذهب اصلی آذربایجان بود. ارتفاع این برج های سه قلو به 182 متر می رسد. بعد از تاریک شدن هوا برج های شعله روشن می شوند تا نمایش فریبنده ای را ارائه نمایند. رنگ چراغ های برج های سه قلو با رقص شعله نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز (رنگ پرچم آذربایجان) به صورت متناوب تغییر رنگ می دهد. برای تماشای بهترین منظره از برج های شعله می توانید به بلوار باکو بروید.

برج های شعله باکو آذربایجان

 

مراد گیت یا دروازه مراد باکو

جاذبه بعدی باکو که در سمت دیوار شرقی ایچری شهر واقع شده است سازه جالبی به نام مراد گیت یا دروازه مراد است. مراد گیت شاید جاذبه چندان قابل توجهی نباشد یا در لیست جاذبه های اصلی باکو جایی نداشته باشد، اما بیانگر عصر متفاوتی از تاریخ منطقه ای می باشد. نام این دروازه برگرفته از سلطان ترک، سلطان مراد سوم می باشد که کنترل باکو را از دست ایران خارج نمود.

 

فانیکولار یا قطار کابلی باکو

فانیکولار یا قطار کابلی یکی دیگر از جاذبه های اصلی باکو است که در سال 1960 در دوره شوروی افتتاح شد. قطار کابلی باکو اولین و تنها قطار کابلی آذربایجان است. فانیکولار باکو از نفتچی لار تا جنوب غربی ایچری شهر به سمت بالا ادامه پیدا می کند و 455 متر طول دارد. هزینه این سفر 455 متری کمتر از یک دلار است. گزینه دیگر برای طی کردن این فاصله بالا رفتن از 200 پله است. از اینجا همچنین می توانید بهترین منظره از باکو را تماشا کنید.

قطار کابلی باکو آذربایجان

 

کوچه شهدا باکو

بازدید از کوی شهدا را حتما در لیست مهمترین کارهایی که در باکو باید انجام دهید، بگنجانید. از اینجا هم می توانید مناظر زیبایی از شهر را تماشا کنید و هم بخش مهمی از تاریخ معاصر آذربایجان را تحسین نمایید. کوی شهدا در واقع سنگ قبرهایی است که برای گرامیداشت یاد و خاطره 100 تظاهر کننده آذربایجانی بر پاشده اند. این شهدا با شلیک گلوله سربازان شوروی در ژانویه سیاه ننگین و شرم آور به شهادت رسیدند. کوی شهدا قبل از اینکه به طور عجیب و غریبی در زمان شوروی به پارک تفریحی تبدیل شود، در زمان جنگ جهانی اول یک قبرستان مسلمانان بود.

کوی شهدا باکو

 

بلوار باکو

بلوار باکو یکی دیگر از جاذبه های پایتخت آذربایجان می باشد که به طول 3.5 کیلومتر در امتداد دریای خزر از میدان آزادی، روبه روی پارلمان (مجلس) تا میدان پرچم در غرب امتداد دارد. گردشگاه ساحلی بلوار باکو علاوه بر تماشای مناظر زیبا، یک پارک تفریحی، مینی ونیز، چشم باکو و چندین بار و کافه دارد. همچنین می توانید از مراکز خرید دالگا پلازا و کاسپین واترفرونت مال در قسمت های میانی بلوار باکو دیدن کنید. این مراکز خرید برای روزهای گرم تابستان به سیستم تهویه مطبوع مجهز هستند. گردشگاه ساحلی بلوار باکو بعد از تاریکی هوا با خانواده های جوانی که همراه بچه هایشان برای تفریح به اینجا می آیند، به یک جای پر جنب و جوش تبدیل می شود.

 

چشم باکو

باکو آی یا چشم باکو از جاذبه های جدیدی است که به بلوار باکو اضافه شده اند. چشم باکو چرخ و فلک عظیم الجثه ای است که مشابه آن در اکثر شهرهای اطراف دنیا پیدا می شود. چشم باکو 60 متر ارتفاع دارد و تقریبا نیم ساعت طول می کشد تا یک دور کامل بچرخد. بلیط این مکان برای هر نفر فقط 3 دلار  (5AZN) است که در مقایسه با چرخ و فلک های مشابه مثل چشم لندن مبلغ بسیار ناچیزی است. با این قیمت کم می توانید دو بار؛ یک بار در روز و یک بار در شب سوار چشم باکو شوید تا دو تجربه متفاوت داشته و و مناظر متفاوتی از شهر را تماشا کنید.

چشم باکو در آذربایجان

 

قصر شیروان شاه باکو

قصر شیروان شاه یکی دیگر از جاذبه های تاریخی باکو واقع در باکوی قدیم یا همان ایچری شهر است که در میراث جهانی یونسکو به عنوان یک اثر تاریخی قرن پانزدهمی به ثبت رسیده است. این قصر بعد از اینکه پایتخت شیروان شاه از شماخا به باکو منتقل شد، ساخته شد. شیروان شاه حکمرانی عرب ها بر بخش هایی از آذربایجان امروزی بین قرن های نهم تا شانزدهم را به حکومت ایرانی تبدیل کرد. بازدید از مجموعه ی کاخ شیروان شاه شامل بازدید از کاخ اصلی، دو مسجد، یک مقبره و سرداب های تدفین و همینطور حمام می باشد. مجموعه ی کاخ شیروان شاه بعد از قرن ها بی توجهی و نادیه گرفتن، با کارهای مرمت و بازسازی حیاتی که روی آن انجام شد از ویرانی نجات پیدا کرد. پشت اسکناس های 10 ماناتی جدید آذربایجان هم تصویر کاخ حک شده است.

قصر شیروان شاه باکو آذربایجان

 

موزه کتاب های مینیاتوری باکو

موزه کتاب های مینیاتوری باکو آخرین جاذبه در لیست ما از جاذبه های گردشگری باکو و همچنین از منحصر بفرد ترین آنها می باشد. این موزه که زمانی کلکسیون خصوصی ظریفا سالاهوا (بنیانگذار این موزه) بوده است، در حال حاضر تنها موزه از این نوع در دنیا می باشد. در موزه کتاب های مینیاتوری باکو گلچینی از کتاب های شوروی سابق، قرآنی که نگارش آن به سال 1672 برمی گردد و سه مورد مهم دیگر از جمله کتابی به ابعاد 2 میلیمتر در 2 میلیمتر به نمایش در آمده است که مورد آخر در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

موزه مینیاتوری باکو آذربایجان

 

تور لحظه آخری باکو آذربایجان

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

 

09309871159