شماره تماس 09309871159

کشورهایی که به دلیل کمبود فضا، فرودگاه ندارند | کشورهای بدون فرودگاه در جهان

کشورهای کمی در دنیا وجود دارند که فرودگاه نداشته باشند! لحظه آخری در این مقاله تعدادی از کشورهای بدون فرودگاه را معرفی نموده است که بدلیل کمبود فضا و کوچک بودن مساحت شان دارای فرودگاه نمی باشند. خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

 

فرودگاهها در هر جایی که تاسیس شوند نماد پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن منطقه به حساب می آیند. هر جا که هواپیما رفت و آمد دارد، رفاه و توسعه شهری هم چند دهه پیشرفت را تجربه می کند. هواپیما به عنوان یک وسیله حمل و نقل، مزیت هایی دارد که سایر وسایل حمل و نقل فاقد آن هستند. سرعت، مسافت و ارتباطاتی که فرودگاهها ارائه می کنند، بی نظیر است. به همین خاطر خیلی به ندرت می توان کشوری را پیدا کرد که فرودگاه نداشته باشد و به جای آن از سایر وسایل حمل و نقل مثل قایق، قطار یا اتومبیل برای حل مشکل جابجایی خود استفاده می کند. تعداد کمی کشور به تعداد انگشتان دست در دنیا وجود دارند که در آنها جایی برای ساخت فرودگاه وجود ندارد. در اینجا قصد داریم درباره 5 مورد از کشورهای فاقد فرودگاه صبحت کنیم که عبارتند از موناکو، سن مارینو، آندورا، لیختن اشتاین و واتیکان؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

1- موناکو فرانسه

موناکو اولین جای بدون فرودگاه دنیا است که با آن آشنا می شوید. اگر در اینترنت فرودگاه موناکو را جستجو کنید نتیجه این جستجو فرودگاه بین المللی نیس (شهری در فرانسه) خواهد بود، فرودگاهی که بیش از 86 کشور پرواز دارد و در واقع در فرنچ ریورا واقع شده است. بنابراین خود موناکو فرودگاه ندارد. شاهزاده نشین موناکو از طریق راه آهنی که ساحل فرانسه را می پیماید با بقیه دنیا در ارتباط است؛ بندرگاه بزرگ آن محل دریافت اجناس زیادی است و با اتومبیل جاده های پر پیچ و خم آن را می توان طی کرد و البته نباید ارتباطات تلویزیونی آن با مونت کارلو را فراموش کرد؛ جاییکه مسابقات فرمول یک و فرمول E  برگزار می شود.

فرودگاه در موناکو فرانسه

موناکو در واقع یک کشور کوچک با جمعیتی کمتر از 40 هزار نفر و مساحت 2 کیلومتر مربع است. کل مرز آن فقط 6 کیلومتر با طولی به اندازه تنها 3 کیلومتر است. به عبارت دیگر حتی یک فضای کوچک برای ساخت فرودگاه در موناکو وجود ندارد، مگر اینکه جمعیت آن به نصف مقداری که در حال حاضر است برسد تا فضا برای ساخت یک فرودگاه  بسیار محدود مهیا گردد چرا که در چنین فرودگاه محدود و کوچکی نشستن هواپیما کار بسیار دشواری خواهد بود.

موناکو مشکل نداشتن فرودگاه را با امضای توافقی با شهر همسایه خود نیس، حل کرده است. نیس تا موناکو با اتومبیل نیم ساعت و با هلیکوپتر کمی بیشتر از 5 دقیقه فاصله دارد. برای راحتی حال مسافران یک ارتباط هوایی بین نیس و موناکو مهیا شده است که البته اصلا ارزان نیست. بنابراین اکثر پروازها در نهایت با اتومبیل یا اتوبوس به این کشور کوچک می رسند.

 

 

2- واتیکان؛ کوچکترین کشور دنیا

واتیکان کشور بعدی بدون فرودگاه دنیا است که درواقع فضایی برای ساخت فرودگاه در آن وجود ندارد. اگر موناکو کوچک است، واتیکان حتی از موناکو هم کوچکتر است! واتیکان با مساحت تنها 0.44 کیلومتر مربع و جمعیت 800 نفر، کوچک ترین کشور دنیا به شمار می رود! در مواقع ضروری در میدان سنت پیتر (St Peter's Square) یک هواپیمای سبک با دقت زیاد می تواند فرود بیاید (که البته اگر اجازه این کار هم صادر شود فرود آمدن هواپیما در چنین جای کوچکی تقریبا غیر ممکن است)؛ به غیر از این میدان فضای باز دیگری در واتیکان وجود ندارد.

فرودگاه در واتیکان

در واتیکان همچنین نه دریا و نه رودخانه وجود ندارد تا بتوان از آنها به جای فرودگاه برای حمل و نقل استفاده کرد. واتیکان سیتی در واقع در مرکز رم  قرار دارد و یکی از چند کشوری است که دسترسی به آن منحصرا با پای پیاده امکانپذیر است. ورود به واتیکان تا حدی آزاد است و این امر آن را به جایی مورد توجه توریست ها تبدیل کرده است. با وجود این، نبود فرودگاه در واتیکان توسط فرودگاههای دیگر اطراف آن مانند Fiumicino و Ciampino که با قطار نیم ساعت با واتیکان فاصله دارند، جبران شده است. همچنین می توان با قطار از پیزا، ناپل و فلورانس به واتیکان رسید. در واقع هیچکدام از این قطارها دقیقا به واتیکان نمی رسند، چون در واتیکان ایستگاه راه آهن یا اتوبوس وجود ندارد. کسی که قصد دارد با هواپیما به واتیکان برسد باید بعد از نشستن هواپیما یکی از گزینه های مترو، اتوبوس یا تاکسی را انتخاب کند.

 

 

3- سن مارینو؛ کشوری کوچک در محدوده ایتالیا

سن مارینو قدیمی ترین کشور دنیا، کشور کوچک دیگری در محدوده ایتالیا است که با رم و واتیکان  فاصله زیادی ندارد. سن مارینو کاملا توسط ایتالیا احاطه شده است و به دریا دسترسی ندارد. در این کشور کوچک با مساحت کمتر از 40 کیلومتر فرودگاه وجود ندارد. در این کشور کوچک کوه کم ارتفاعی به نام مونت تیتانو وجود دارد که به طور کامل در خاک سن مارینو واقع شده است. خوشبختانه کل خاک سن مارینو مسطح و بدون پستی و بلندی است و از طریق راههای جاده ای می توان از هر طرف وارد سن مارینو  و همچنین خاک ایتالیا شد.

فرودگاه در سن مارینو

یکی از نزدیک ترین فرودگاهها به سن مارینو فرودگاه ریمینی (Rimini) واقع در شهری ایتالیایی به همین نام است که دقیقا در 16 کیلومتری سن مارینو قرار دارد. سن مارینو شاید کشور کوچکی باشد ولی از راههای ارتباطی خوبی برخوردار است. فرودگاههای بولونیا، فلورانس، پیزا و ونیز هم به سن مارینو نزدیک اند و اغلب محلی ها و توریست ها از آنها برای سفر به سن مارینو استفاده می کنند.

اینجا بخوانید: سن مارینو کجاست؟

 

 

 

4- آندورا؛ کشوری کوهستانی

آندورا به اندازه سایر کشورهای نام برده کوچک نیست. آندورا علیرغم اینکه دو برابر موناکو جمعیت دارد، مساحت آن هم چند صد برابر بزرگتر از موناکو است (468 کیلومتر مربع). شاید فکر کنید اگر آندورا برای ساخت فرودگاه با مشکل کمبود فضا مواجه نیست پس چرا در این کشور فرودگاهی وجود ندارد. مشکل کوهستانی بودن این کشور است که امکان ساخت فرودگاه را غیر ممکن کرده است.

آندورا بین اسپانیا و فرانسه واقع شده و توسط کوه پیرنه که کاملا آن را احاطه کرده است از بقیه اروپا جدا شده است. قله های نزدیک به 3000 هزار متری آندورا دره های متعددی را شکل داده اند که مسیر ارتباطی هر کدام از آنها سه جاده و مجموعه ای از مسیرهای پیاده می باشد. در چنین ارتفاعی ساخت فرودگاه اگر وجود مه و یخ را هم اضافه کنیم کار سخت و خطرناکی است. بنابراین آندورا به یک جایگزین برای فرود هواپیما متوسل شده است.

 

فرودگاه در آندورا

این جایگزین فرودگاهی در 30 کیلومتری کاتالونیا، به نام فرودگاه آندورا - لازیو است. این فرودگاه که در ارتفاع 800 متری از سطح دریا قرار دارد در یک منطقه مسطح ساخته شده است. توریست هایی که قصد سفر به ارتفاعات پیرنه را دارند اغلب از طریق شهرهای لیریدا، تاراگونا، بارسلونا یا خیرونا که همگی در شعاع 200 کیلومتری آندورا و پیرنه واقع شده اند، اقدام می کنند. آندورا شاید در انزوا باشد، ولی مطمئنا ارزش یک سفر با اتومبیل از فرودگاه برای لذت بردن از مناظر تماشایی و رفتن به اسکی را دارد.

 

 

5- لیختن اشتاین؛ کشوری کوچک در انزوا

یکی دیگر از شاهزاده نشین ها با شیب تند ولی کوچک تر و با تپه های بیشتر لیختن اشتاین با مساحتی بالغ بر 160 کیلومتر مربع و جمعیتی نزدیک به 40 هزار نفر است. لیختن اشتاین کشوری است که طول آن تنها چند کیلومتر است که کل امتداد مرز آن به 75 کیلومتر می رسد. در لیختن اشتاین چشم اندازها شاید به اندازه آندورا سفید و پوشیده از برف نباشد، ولی فقط یک دشت مسطح در شمال آن وجود دارد که از آن به عنوان زمین کشاورزی استفاده می شود. بقیه خاک این کشور از تپه های مرتفع یا کوههای کم ارتفاع تشکیل شده است.

به خاطر این محدودیت فضا، اگر لیختن اشتاین آرزوی ساخت یک فرودگاه را داشته باشد، به احتمال زیاد روی رود راین (و سوئیس) در شرق، و کوهستان های واقع در غرب (و اتریش) این فرودگاه را می توان ساخت. برای حل این مسئله بالقوه دیپماتیک و جلوگیری از تجاوز به حریم کشورهای همسایه، محلی ها در مسیرهای منتهی به فرودگاه زوریخ واقع در 120 کیلومتری لیختن اشتاین از اتوبوس و اتومبیل استفاده می کنند.

فرودگاه در لیختن اشتاین

 

البته باید به این نکته هم توجه داشت که در این کشورهای کوچک بدون فرودگاه، داشتن فرودگاه همیشه لازم نیست و اینکه آنها می دانند چگونه منابع را با همسایه های خود شریک شوند. البته آنها گزینه زیادی برای انتخاب ندارند، چون ساخت فرودگاه به معنای واقعی کلمه در داخل خاک این کشورها امکان پذیر نمی باشد.

 


 

09309871159