شماره تماس 09309871159

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا را بشناسید

پرجعیت ترین شهرهای جهان و اطلاع از لیست کشورهای قر ار گرفته در آن، همیشه یکی از جذاب ترین آمارها در مورد شهرهای جهان بوده است. لحظه آخری در این مقاله پرجمعیت ترین شهرها در دنیا را معرفی کرده است.

 

 

حدودا 2000 سال قبل جمعیت کره زمین فقط 170 میلیون نفر بود! از آن زمان تا کنون جمعیت انسان رشد صعودی داشته است و پیش بینی می شود در قرن بیست و دوم به 10 میلیارد نفر نیز برسد!

 

پرجمعیت ترین شهرهای جهان

جمعیت در راه رشد دنیای ما بیانگر چالش های زیادی مخصوصا در کشورهایی است که به دنبال رسیدن به اهداف پایدار تا سال 2030 می باشند. اساسا با بیشتر شدن جمعیت انسان در زمین، به منابع غذایی، آب و خاک بیشتری نیاز داریم و انسان ها بیشتر از گونه های دیگر موجودات منابع مصرف می کنند و ضایعات بیشتری تولید می کنند.

با وجود این، خبرهای خوبی هم وجود دارد مبنی بر اینکه رشد جمیعت در حال کم شدن است و در برخی از کشورها طبق گزارش سازمان ملل جمعیت در حال کوچک شدن می باشد. هنوز ولی جاهایی وجود دارد که جمعیت در آنها درحال زیاد شدن است. در این مطلب نگاهی داریم به 20 کلان شهر پرجمعیت دنیا که اسامی آنها توسط World Population Review  منتشر شده است.

شهرهای پرجمعیت جهان

در ادامه لیست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا به ترتیب (از بیستم به اول) آورده شده اند که پیشنهاد می شود حتما تا انتها دنبال نمایید.

 

20- گوانجو چین

گوانجو شهری در جنوب چین واقع در راس دلتای پرل ریور بیستمین شهر پرجمعیت دنیا است که جمعیت آن از سال 2018 سه درصد رشد داشته است. گوانجو که سابقا به آن کانتون می گفتند از شهرهایی است که سریعترین رشد جمعیت را در بین شهرهای دنیا دارد. گوانجو یک قطب تجاری و بازرگانی می باشد که قدمت آن به قرن سوم می رسد. علیرغم گسترش فیزیکی مرزهای شهر گوانجو در طول دهه ها و قرن ها، اکثریت ساکنین گوانجو در نواحی نزدیک به شهر سکونت دارند.

گوانجو چین

 

19- ریودوژانیرو برزیل

ریودژانیرو نوزدهمین شهر پرجمعیت دنیا است که تقریبا 5400 نفر در هر کیلومتر مربع آن ساکن می باشند. ریودژانیرو همچنین یکی از محبوب ترین مقصدهای توریستی در آمریکای جنوبی است و به نقل از ریو تایمز (The Rio Times) بیش از 20 درصد از ساکنین آن در شرایط فقیرانه ای و در نواحی اطراف شهر با امکانات زیر استاندارد زندگی می کنند. جنبه مثبتی هم البته در این شهر پر جمعیت وجود دارد مبنی بر اینکه رشد جمعیت در ریودژانیرو سیر نزولی دارد و از رشد 4.2 درصد در سال 1965 به 0.61 درصد در سال 2019 رسیده است.

ریودوژانیرو برزیل

 

18- تیانجین چین

تیانجین یکی دیگر از شهرهای پرجمعیت کشور چین در رتبه هجدهم قرار دارد. جمعیت این شهر بندری 12 هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال شرقی چین بین سال های 1953 تا 1982 جهش 188 درصدی داشته است. خوشبختانه از آن زمان به بعد رشد جمعیت تیانجین کاهش قابل توجهی داشته است و بین 2018 تا 2019 فقط 1.3 درصد رشد داشته است. ساخت و تولید بزرگترین صنعت در شهر تیانجین است و در این زمینه یکی از پر سرعت ترین ها در چین و با رشد ثابت محسوب می شود.

تیانجین چین

 

17- مانیل فیلیپین

مانیل پایتخت فیلیپین هفدهمین شهر پرجمعیت دنیا است. علیرغم اینکه رشد جمعیت در مناطق شهری مانیل واقعا در طول سالها کاهش یافته است ولی در حومه شهر رشد جمعیت بصورت صعودی می باشد. به همین دلیل نمی توان گفت جمعیت مانیل در حال کم شدن است.

در واقع، مانیل بیشترین تراکم جمعیت با میانگین 14500 نفر در هر کیلومتر مربع را در بین شهرهای دنیا دارد، که البته این تراکم در پرتراکم ترین قسمت شهر به 70000 هزار نفر در هر کیلومتر مربع می رسد. در مانیل با وجود تعداد زیادی مهاجر فقیر که از نواحی روستایی به شهر مهاجرت کرده اند، پیش بینی می شود رشد جمعیت افزایش می یابد و به تبعه آن منابع کمتر می شود.

مانیل فیلیپین

 

16- لاگوس نیجریه

لاگوس شهری بندری در نیجریه همچنین بزرگترین شهر قاره آفریقا، شانزدهمین شهر پرجمعیت دنیا است. لاگوس در اصل از جزایر محافظت شده ای به نام لاگون شکل گرفت و بعد از شکل گیری 50 کیلومتر به طرف خشکی پیشروی نمود و درحال حاضر حدود 452 کیلومتر مربع مساحت دارد. 

تنوع جمعیت در لاگوس زیاد بوده و از حدود 250 گروه مختلف تشکیل شده است که بسیاری از آنها از مناطق روستایی نیجریه و کشورهای اطراف به لاگوس مهاجرت کرده اند. اکثر ساکنین لاگوس، یعنی 66 درصد آن در زاغه ها به سر می برند.

لاگوس نیجریه

 

15- کلکته هند

هند با 1.3 میلیارد نفر و چین با 1.4 میلیارد نفر جمعیت، پرجمعیت ترین کشورهای دنیا می باشند بنابراین تعجبی ندارد که چند تا از شهرهای هندی و چینی در لیست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا قرار بگیرند. کلکته مرکز تجاری کمپانی سابق هند شرقی، همینطور شهری که دفتر مرکزی خیریه مبلغین مذهبی مادر ترزا در آن قرار گرفته است، سومین کلان شهر مسکونی در هندوستان است و در بین پرجمعیت ترین شهرهای دنیا رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

علیرغم اینکه جمعیت در حومه کلکته درحال افزایش است، روند جمعیت در کلکته رو به کاهش است ولی نشانه های از این کاهش را به این زودی ها در کلکته نخواهیم داشت.

کلکته هند

 

14- استانبول ترکیه

استانبول یکی از زیباترین شهرهای دنیا در بین پرجمعیت ترین شهرهای دنیا، رتبه چهاردهم را دارد. استانبول یا قسطنطنیه سابق، پرجمعیت ترین شهر در کل اروپا است (البته به لحاظ تقسیم بندی قاره ای، نصف استانبول در آسیا قرار دارد).

با درنظر گرفتن اینکه استانبول پرجمعیت ترین شهر دنیا در سال 1502 بوده است، تعجبی ندارد که درحال حاضر هم از پرجمعیت ترین ها در دنیا باشد. علاوه بر این، جمعیت ساکنین استانبول در دهه 1980 وقتی مرزهای آن گسترش زیادی یافت دوبرابر شد. استانبول همچنین عنوان بزرگترین فرودگاه دنیا را در اختیار دارد که مایه خوش شانسی برای یکی از کلان شهرهای دنیا می باشد که رشد سریعی دارد.

استانبول ترکیه

 

13- بوینس آیرس آرژانتین

پایتخت آرژانتین، بوینس آیرس سیزدهمین شهر پرجمعیت دنیا است. از جمعیت بوینس آیرس تنها 3 میلیون نفر آن در منطقه شهری و مابقی در حومه شهر که تراکم در آن به 2681 نفر در هر کیلومتر مربع می رسد، ساکن هستند. بوینس آیرس همچنین دومین شهر پرجمعیت در آمریکای جنوبی است.

در بوینس آیرس برخلاف حومه شهر که در 70 سال گذشته تغییرات زیادی داشته ولی مرکز شهر کاملا ثابت باقی مانده است. عدم رونق اقتصادی در آرژانتین هم به معنی این است که مردم بیشتر مستعد مهاجرت به شهرهای کوچک به جای کلان شهرها هستند.

بوینس آیرس آرژانتین

 

12- چونگ کیونگ چین

چونگ کیونگ چین مثل خیلی از شهرهای دیگر آسیا رشد جمعیت زیاد 3.5 درصد را از سال 2018 داشته است. در واقع چونگ کیونگ یکی از شهرهای دنیا با سریعترین رشد جمعیت است که به این زودی ها این تغییر به ثبات نمی رسد. این شهر علاوه بر رشد جمعیت با مشکل دیگری هم مواجه است که کوچکتر شدن نیروی کار در آن به خاطر بالا رفتن سن جمعیت آن است.

چونگ کیونگ چین

 

11- کراچی پاکستان

پایتخت پاکستان کراچی یازدهمین شهر پرجمعیت دنیا با جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر است. طبق گزارشی که از سوی بانک جهانی منتشر شده، یک پنجم از جمعیت شهر پاکستان، ساکن کراچی هستند. درحالیکه تعداد ساکنین کراچی از سال 2018 معادل 2.2 درصد رشد داشته است، کیفیت زندگی در آن بواسطه جنایت و بزهکاری، ناعدالتی و بی ثباتی مالی سیر نزولی داشته است و پیشرفت و توسعه آن را با چالش روبه رو کرده است.

کراچی همچنین یکی از متراکم ترین شهرهای دنیا از نظر تراکم جمعیت است که در هر کیلومتر مربع آن 24 هزار نفر زندگی می کنند.

کراچی پاکستان

 

10- اوزاکا ژاپن

جمعیت تا سال 2020: تعداد 19,222,665 نفر

اوزاکای ژاپن دهمین شهر پرجمعیت دنیا است. جمعیت در اوزاکا که مرکز تولید مواد غذایی و سومین منطقه بزرگ شهری ژاپن است از سال 2018 حدودا 0.3 درصد کاهش داشته است. اما تقریبا 20 هزار نفر از جمعیت در منطقه کانسایی (که در حومه اوزاکا قرار دارد) با وسعت 27 هزار کیلومتر ساکن می باشند که فضای بسار محدودی است. در واقع 7 درصد از کل جمعیت ژاپن در فضایی حتی کوچکتر از این در شهر اوزاکا و 42 منطقه شهری آن ساکن هستند.

اوزاکا ژاپن

 

9- پکن چین

جمعیت تا سال 2020: تعداد 20,035,455 نفر

پکن پایتخت چین و دومین شهر بزرگ جمعیتی تقریبا به اندازه جمعیت کل کشور استرالیا دارد و نهمین شهر پرجمعیت دنیا است. جمعیت پکن نه تنها از سال 1975 رشد ثابتی داشته است ولی پیش بینی می شود تا سال 2035 به بیشترین تعداد خود برسد. یکی از چالش های جدی چنین جمعیت زیادی در یک منطقه شهری وجود هوایی بسیار بد برای تنفس بواسطه کارخانه های آلاینده در نزدیکی آن و تردد وسایل نقلیه است. به نقل از رویتر برای هر نفر از جمعیت پکن 52 میکرون بر متر مکعب هوا وجود دارد.

پکن چین

 

8- بمبئی هند

جمعیت تا سال 2020: تعداد 20,185,064 نفر

بمبئی دومین شهر بزرگ هند، با بیش از 13 میلیون نفر به نقل از نشنال جغرافی و سرشماری رسمی سال 2011 بیشترین جمعیت را در این کشور پرجمعیت دارد. قطارهای بمبئی به تنهایی هر روز 6 میلیون نفر را جابجا می کنند!

جمعیت بمبئی در 20 سال گذشته بسیار افزایش داشته است و در واقع از سال 1991 تا کنون دو برابر شده است به خاطر اینکه مردم از مناطق روستایی برای پیدا کردن کار به شهرها مهاجرت کردند. البته واقعیت های عملی این رشد جمعیت هولناک است چون 41 درصد از ساکنین بمبئی و اطراف آن زاغه نشین هستند.

بمبئی هند

 

7- داکا بنگلادش

جمعیت تا سال 2020: تعداد 20,283,552 نفر

داکا پایتخت بنگلادش با تراکم جمعیت بیش از 23 هزار نفر در هر کیلومتر مربع پرجمعیت ترین شهر دنیا در سال 2018 بوده است. باورکردنی نیست ولی هر روز 2 هزار نفر به پایتخت بنگلادش مهاجرت می کنند. دلیل این انفجار جمعیت و مهاجرت زیاد ناامیدی و نداشتن راه چاره به خاطر بدی آب و هوا در اثر بلایای طبیعی در شهر و روستاهای زادگاه آنها است. پس تعجبی ندارد که یک چهارم بنگلادشی ها زیر خط فقر زندگی می کنند و حدود 3 میلیون نفر آنها تنها در داکا زاغه نشین هستند.

داکا بنگلادش

 

6- قاهره مصر

جمعیت تا سال 2020: تعداد 20,484,965 نفر

قاهره پایتخت زیبای مصر که قدمت آن به قرن چهارم می رسد، ششمین شهر پرجمعیت دنیا است. جمعیت قاهره که از موقعیت مکانی مهمی در کرانه رود نیل برخوردار است، بعد از طاعون های قرون وسطی و شورش هایی که در دهه 1950 باعث ویرانی آن شد، رشد سریعی داشته است. حتی در منطقه شهری اصلی قاهره جمعیت زیادی بالغ بر 12 میلیون نفر ساکن می باشند. اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر تنها 30 درصد قاهره جمعیت دارد.

قاهره مصر

 

5- مکزیکوسیتی مکزیک

جمعیت تا سال 2020: تعداد 21,671,908 نفر

مکزیکوسیتی، مرکز اقتصادی قدرتمند مکزیک، به لحاظ تراکم جمعیت یکی از پرتراکم ترین شهرهای دنیا است. در واقع 20 درصد از کل جمعیت مکزیک در مکزیکو سیتی زندگی می کنند. پس تعجبی ندارد که جمعیت آن در حال افزایش باشد و از سال 2018 تقریبا 3 درصد رشد داشته است. با این رشد بالای جمعیت مسلم است مکزیکوسیتی در سال های آتی  با مشکلات زیادی در رابطه با فراهم نمودن خدمات ضروری مثل مسکن برای ساکنین خود مواجه خواهد شد.

مکزیکوسیتی مکزیک

 

4- سائوپائولو برزیل

جمعیت تا سال 2020: تعداد 21,846,507 نفر

سائوپائولو پرجمعیت ترین شهر در آمریکا، چهارمین شهر پرجمعیت دنیا است. تنها خود شهر سائوپائولو 11 میلیون نفر جمعیت دارد که  با قومیت های مختلف در این مرکز فرهنگی دنیا زندگی می کنند. سائوپائولو همچنین شهر مهاجران است و طبق نظرسنجی جدیدی از سوی دانشگاه سائوپائولو، 81 درصد از دانشجویان این شهر از مهاجرین خارجی می باشند.

علیرغم اینکه منطقه شهری سائوپائولو در حال رشد است و پیش بینی می شود جمعیت آن در سال 2030 به 23 میلیون نفر برسد و احتمالا در چند سال آینده سائوپائولو از رتبه چهارم نزول پیدا می کند.

سائوپائولو برزیل

 

3- شانگهای چین

جمعیت تا سال 2020: تعداد 26,317,104 نفر

شانگهای بزرگترین شهر دنیا و در 20 سال اخیر یکی از شهرهای دنیا با سریعترین رشد و توسعه بوده است. رشد شانگهای از سال 1992 هر سال نسبت به سال قبل دو برابر بوده است. شانگهای هنوز هم درحال رشد است حتی اگر سرعت آن کم شده باشد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که در سال 2050 جمعیت شانگهای به 50 میلیون نفر برسد و شهر با تمام مشکلات ناشی از گسترش منطقه شهری و افزایش تراکم جمعیت مثل کمبود زیرساخت ها و آلودگی  روبه رو خواهد شد. بنابراین شانگهای به این زودی بعید است در لیست " کشورهای خوب " سازمان ملل یعنی کشورهایی که نقش مثبتی در دنیا دارند، قرار گیرد.

شانگهای چین

 

2- دهلی هند

جمعیت تا سال 2020: تعداد 29,399,141 نفر

دهلی پایتخت هند و مرکز حکومت آن، دومین شهر پرجمعیت دنیا و البته اولین شهر آلوده در دنیا است. در دهلی در هر 1.484 کیلومتر مربع 11 هزار نفر زندگی می کنند و رشد جمعیت آن سریعتر از هر جای دیگری در دنیا است. جمعیت دهلی فقط در سال 2001 به خاطر رشد طبیعی 215 هزار نفر افزایش داشت و 285 هزار نفر مهاجر هم به این جمعیت اضافه شد.

سال 2019 هم رشد جمعیت دهلی نسبت به سال 2018 حدود 3.25 درصد بیشتر بوده است. پیش بینی می شود جمعیت دهلی تا سال 2035 به 43 میلیون نفر برسد.

دهلی هند

 

1- توکیو ژاپن

جمعیت تا سال 2020: تعداد 37,435,191 نفر

توکیو پایتخت ژاپن پرجمعیت ترین شهر دنیا است و باور کنید یا نکنید، جمعیت توکیو در سال 2019 حدود 0.9 درصد کاهش داشته است. پیش بینی می شود این روند تا سال 2035 یعنی 16 سال بعد ادامه خواهد داشت و توکیو در آن زمان 1.5 میلیون نفر کمتر از حالا جمعیت خواهد داشت. لازم به گفتن نیست که این روند کاهش جمعیت توکیو به نفع سایر شهرهای این لیست 20 تایی خواهد بود چرا که رتبه آن تغییر می کند.

توکیو ژاپن

 

پیشنهاد می شود این مطالب را هم بخوانید:

بهترین شهرهای جهان برای سکونت

چند فرهنگی ترین شهرهای جهان

بهترین شهرهای جهان برای دیدن شکوفه های گیلاس

 

09309871159