شماره تماس 09309871159

8 دلیل برای سفر به گرجستان

در گرجستان با چیزهای که در دور و اطراف می بینید، مات و مبهوت می شوید. حتما می پرسید چه چیزی در گرجستان بسیار سحرآمیز و جادویی است؟ مردم خونگرم این کشور، ییلاقات خیره کننده، تفریحات شبانه در تفلیس، جاذبه های گردشگری متعدد و خیلی چیزهای دیگر که توضیح دادن درباره آنها کار سختیست. گرجستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در اوراسیا قرار گرفته است و مردم گرجستان به شکل دوست داشتنی کشورشان را توصیف می کنند و به کشورشان "بالکن یا ایوان اروپا" می گویند. گرجستان مانند الماسی بین اروپا و آسیا می درخشد و کشوری است که از دیدن آن هرگز پشیمان نمی شوید. با لحظه آخری همراه باشید تا با هم برخی از دلایل سفر به گرجستان را بررسی کنیم.

 

 

گرجستان کشور زیباییست که از کوههای پر پیچ و خم، رودخانه ها، دره ها و علفزارها تشکیل شده است. در این کشور شگفت انگیز که در مرکز ناحیه قفقاز قرار گرفته است، زیبایی طبیعی بکر و دست نخورده با فرهنگ منحصر بفرد، در هم ادغام شده است. گرجستان کشور بسیار ایده الی برای پیاده روی، کوه پیمایی و کشف جاهای دیدنی با آرامش و فراغت است. در حالیکه شهرهای مدرنی مثل تفلیس، باتومی و برجومی به شدت فریبنده و فوتوژنیک اند، در مناطق ییلاقی گرجستان هنوز شهرها و روستاهای عجیب و جالبی وجود دارند. صنعت گردشگری گرجستان پیشرفت زیادی داشته است و با توجه به اینکه در اواخر سال 94، قانون لغو ویزا بین ایران و گرجستان امضا شد، مسافران بسیار زیادی از ایران به گرجستان سفر می نمایند. گرجستان یکی از آخرین جاهایی در قاره اروپاست که بکر و وحشی و دست نخورده باقی مانده است. می توانید آزادانه در صحراها و دشت های این کشور زیبا بگردید و در تعامل با بومی ها و محلی ها از تجربیات خوبی که بدست می آورید، لذت ببرید.

در گرجستان می توانید کارهای فراوانی انجام دهید، مثلا سوار بر اسبی شوید و به کشف گوشه و کنار ییلاقات بپردازید یا از خوردن غذاهای خوشمزه گرجستانی لذت ببرید. مهم نسیت که چه نوع مسافری هستید، کشور گرجستان برای همه سلیقه ها، چیزی برای ارائه دادن، دارد. دوستداران تاریخ می توانند از دژ ناریکالا، شهر سنگی اوپلیس سیخه، کلیسای جامع تثلیث مقدس تفلیس و ... دیدن کنند. ماجراجویان هر چه قدر دلشان می خواهد می توانند در گرجستان پیاده روی، اسب سواری، پاراگلایدر سواری، غارنوردی، قایق سواری، و شکار کنند. وقتی در گرجستان اقامت دارید، غذاهای گرجی و دسپخت فوق العاده آشپزهای آن را حتما امتحان کنید. سری هم به تفریحات شبانه در تفلیس (بعنوان پایتخت گرجستان) و سواحل باتومی بزنید.

 

- طبیعت گرجستان را با هیچ جمله یا عبارتی نمی توان توصیف کرد

وقتی برای اولین بار کوههای قفقاز را مشاهده می کنید، شگفت زده می شوید. کوههای قفقاز بین باتومی و تفلیس واقع شده است؛ اگر شانس بیاورید تا در یک روز آفتابی و بدون ابر به آنجا بروید، تصویری را که می بینید در ابتدا به سختی باور خواهید کرد چون ممکن است فکر کنید اشتباها به یک تابلوی نقاشی چشم دوخته اید! بلندترین نقطه اروپا را می توانید در کوههای قفقاز مخصوصا کوه البروس پیدا کنید که ارتفاع آن به بیش از 5642 متر می رسد. در مجموع بیشتر از 7 رشته کوه بلندتر از 5000 متر را می توانید در رشته کوههای قفقاز پیدا کنید. زمانی که در گرجستان به سر می برید، حتماً باید سفری به این کوهها داشته باشید. به راحتی می توانید از تفلیس فقط با چند ساعت رانندگی به رشته کوههای قفقاز برسید. این سفر می تواند برای شما یک تجربه باشد پس آن را از دست ندهید!

در گرجستان مهم نیست که کجا می روید زیرا طبیعت گرجستان به قدری زیباست که شما را وادار به سکوت می کند. منطقه ای که در گرجستان هیچ وقت آن را فراموش نخواهید کرد، پارک ملی توشتی گرجستان است. این پارک ملی زیبا که در شیب شمالی کوههای قفقاز واقع شده است، شما را به یاد اسکاتلند می اندازد. اما اینجا شگفت انگیزتر و زیباتر است. باور کردنش کمی سخت است که چنین مکان جادویی تقریبا بکر و دست نخورده و بدون هیچ توریستی، در دنیا وجود دارد.

 

-  مردم گرجستان بسیار مهمان نوازند 

مردم گرجستان بسیار خونگرم اند و باور نمی کنید که چقدر نسبت به توریستان با ملاطفت رفتار می کنند. مطمئنا مردم سایر کشورها می توانند با الگو گرفتن از گرجی ها، چنین احترام و عشقی را برای یکدیگر به وجود آورند و پیوند بین آنها دنیا را تغییر خواهد داد.

 

- بازارهای کوچک محلی گرجستان

این بازارهای محلی را می توانید در همه جای گرجستان پیدا کنید. در این بازارها سبزی های رنگارنگ، میوه، گوشت، نان و هر چیزی را که دوست دارید، پیدا کنید. بازارها به قدری سنتی و زیبا هستند که فقط دوست دارید از آنها دیدن کنید نه اینکه چیزی بخرید. در این بازارهای سنتی، اجناس برچسب قیمت ندارند و همیشه باید بر سر قیمت با خانم های گرجی که حتی یک کلمه هم انگلیسی نمی دانند، مذاکره کرده و به توافق برسید. گشتن در اطراف این بازارها سرگرم کننده است و می توانید در آنها چیزهایی را پیدا کنید که هرگز جایی ندیده اید. در واقع هیچ وقت نمی توانید چنین بازارهای مجزایی را در هیچ کجا پیدا کنید. تمام سبزیجات این بازارهای سنتی در گرجستان پرورش یافته و فوق العاده اند و بسیار تازه هستند.

 

- تفلیس یکی از بینظیرترین پایتخت های دنیاست

چرا تفلیس شهر بینظیریست؟ احتمالا چون گرجستان با فرهنگ های بسیار مختلفی احاطه شده و از مردم اطرافش بهترین فرهنگ ها را به بهترین شکل جذب نموده است. کشور های مختلف همسایه گرجستان عبارتند از: روسیه در شمال، ترکیه در غرب، ارمنستان و ایران در جنوب و آذربایجان در شرق. تفلیس ترکیب جالبی از فرهنگ های مختلف است و در دور و اطراف آن می توانید چیزهایی را ببینید که هر کدام متعلق به یکی از همسایگان گرجستان می باشد.

در تفلیس تعداد زیادی رستوران های زنجیره ای غربی نظیر "مک دونالد" یا "برگر کینگ"، پیدا نمی کنید و این شهر هنوز بافت سنتی اش را حفظ کرده است. بازارهای کوچک محلی، ساختمان های قدیمی از زمان شوروی سابق و هچنین معماری مدرن را می توانید در گرجستان و بخصوص در پایتخت آن تفلیس، مشاهده کنید. تفلیس در حال تغییر است و سعی دارد تا سبک منحصر بفردی پیدا کند. تفریحات شبانه در تفلیس بسیار زیادند و شب ها تعداد زیادی از جوان ها را این طرف و آن طرف شهر می بینید. خود کشور گرجستان یک کشور بسیار مذهبی است و مردم آن برای کلیسا احترام زیادی قائل اند. اما این مذهبی بودن، تاثیری در زندگی روزمره مردم ندارد.

 

- خیابان های کوچک تفلیس

وقتی برای اولین بار بصورت پیاده در تفلیس قدم می زنید، احتمالا اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، خیابان ها و کوچه های کوچک این شهر هستند. تفلیس را با این کوچه و خیابان های مسحور کننده اش می توان حتی "پاریس اوراسیا" خواند. این زیبایی های گرجستان و تفلیس را مطمئنا نمی توان با کلمات بیان کرد.

 

- نوشیدنی و غذا در گرجستان خوب و نسبتا ارزان است

غذاهای گرجستان با تاثیر از غذاهای اروپایی و خاورمیانه ای بسیار بینظیرند. غذای ملی گرجی ها خینکالی (Khinkali) است که با خوردن آن به یاد غذای چینی خواهید افتاد. در گرجستان نمی توانید غذای آبدار پیدا کنید. غذاهای گرجی معمولا پر از گوشت ادویه دار مثل گوشت خوک، گاو و یا بعضی وقت ها بره است. بخش جالبی که در غذاهای گرجستان وجود دارد اینستکه با اولین گاز باید آب گوشت را از گوشت بیرون بکشید تا کوفته ها از هم نپاشند؛ با این روش بیشتر از خوردن این غذای خوشمزه لذت می برید!

 

- در زمان اقامت در گرجستان حتما به کوه کازبگی بروید

حتما از خودتان می پرسید که چه چیز خاصی در کوه کازبگی گرجستان وجود دارد. در گرجستان هم مثل هر روستایی در اروپا حداقل دو کلیسا وجود دارد، این کلیساها اغلب در مناطق ناهمواری ساخته شده اند که اطرافشان چیزی به جز گوسفند و کوه نمی بینید. در کوه کازبگی گرجستان یک کلیسا به نام کلیسای جامع تثلیث مقدس تفلیس وجود دارد، که بسیار قابل توجه است. کلیسای جامع تثلیث مقدس تفلیس در نزدیکی کوه کازبگی گرجستان که 2170 متر بلندتر از سطح زمین است، قرار دارد. رفتن و رسیدن به این کلیسا کار سختی است و باید پیاده مسیر طولانی سه ساعته را رو به بالا طی کنید. برای رفتن به این کلیسا می توانید از اتومبیل جیپ هم استفاده کنید. رفتن با جیپ، گزینه بهتری از یک پیاده روی بسیار طولانی است.

 

- باتومی و ساحل دریای سیاه خیره کننده اش

باتومی شهری ساحلی در گرجستان می باشد که دارای جذابیت های خاص خودش می باشد. در گرجستان می توانید در نقطه ای اسکی کنید و دو ساعت بعد روی شن ها دراز بکشید و برنزه شوید. باتومی دارای آب و هوایی نیمه گرمسیری است. هوا در اینجا حتی در زمستان هم عالیست. شهر باتومی دارای ساختمان هایی با معماری قابل توجه است. برای نمونه از بناهای قابل توجه آن می توان به کاخ سفید وارونه یا برج فانوس دریایی الکساندریا اشاره نمود. جوانان زیادی برای سپری کردن اوقات مفرح در کنار دریا به باتومی می آیند. اکثر جوانان برای استراحت یا اقامت دوست دارند به باتومی، جاییکه پر از هم سن و سال های خودشان است، سفر کنند؛ در کنار ساحل هم  جشن ههای خوبی برگزار می شود.

09309871159