شماره تماس 09309871159

نکاتی که قبل سفر به صربستان باید بدانید!

اگر قصد سفر به صربستان را دارید و این اولین باری است که به این کشور سفر می کنید؛ حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

 

فرقی نمی کند که مسافر کدام کشور خارجی هستید؛ هر توریستی میبایست، باید و نباید های اولیه در مورد مکانی که به آن سفر می کند را بداند. در صربستان، بایدها خیلی زیاد و نباید ها فقط چند مورد است. در این مطلب نکاتی در مورد بایدها و نبایدهای سفر به صربستان، چپیزهای که باید درباره مردم این کشور و عادات و رسومشان بدانید، چیزهایی که باید ببینید و کارهایی که باید انجام دهید، چیزهایی که باید بخورید و بنوشید، ذکر می گردد. بعد از خواندن این نکات به شناخت بهتری از فضای حاکم بر صربستان خواهید رسید و قادرید تا از تمام وقت خود در این کشور به نحو احسن استفاده کنید.

 

1- اخلاق عمومی مردم صربستان چگونه است؟

صرب ها عموما مردمی پر سرو صدا هستند. آنها مردم شادی هستند که دوست دارند هر موقعیتی که فراهم می شود را جشن بگیرند. صرب ها دوست ندارند به تنهایی جشن بگیرند، بلکه دوست دارند لذت خود را با دیگران سهیم شوند. این یکی از دلایلی است که چرا صرب ها در همه جا خوش و شادند.

صرب ها علاوه بر هیجان و جنب و جوش زیاد، مقداری مغرورند، البته تا اندازه ای هم حق دارند مغرور باشند! آنها در طول تاریخ غنی و اغلب سرکشانه خود، همیشه سرافراز بوده و استقامت به خرج داده اند. آنها همچنین چیزهای زیادی برای افتخار کردن دارند که عبارتند از: آداب و رسوم و سنن، زیبایی های طبیعی تاثیر گذار و ورزشکاران قهرمان.

 

2- در صربستان در مورد چه موضوعاتی نباید صحبت کرد؟

بهتر است بهیچ وجه در هنگام صحبت با صرب ها به جنگ یا سیاست اشاره نکنید. این نکته دیگری است که به نظر توریست ها کمی عجیب و غیر عادی و البته بی اهمیت می باشد، اما بهتر است که خوب توجیه شوید که اگر می خواهید از بروز احساسات دوستان صربستانی خود جلوگیری کنید، درباره جنگ صحبت نکنید. باید مطلع باشید اکثر مردمی که در صربستان و مخصوصا بلگراد با آنها هم صحبت خواهید شد زخمی (البته به لحاظ روحی) جنگ اخیر هستند. با قدم زدن در خیابان نمانجینا (Nemanjina) متقاعد می شوید که چرا این زخم ها هنوز برای مردم دردناک اند.

موضوع دیگری که توصیه می کنیم وقتی در صربستان هستید از صحبت درباره آن خودداری کنید، سیاست است. صرب ها وقتی نوبت به سیاست می رسد خیلی خود رای هستند و چون دیدگاه سیاسی آنها اغلب فرق دارد، این تفاوت براحتی باعث مشاجره می شود. همچنین صحبت درباره استقلال کوزو (کشوری در شبه‌ جزیره بالکان که در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد اما صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند) هم موضوع جالبی نیست.

 

3- غذاهای صربستان چگونه است؟

اگر گیاه خوار هستید این نکته را بدانید که غذاهای صربستان به درد شما نمی خورد! غذای صرب ها عموما از گوشت تشکیل شده است! البته همیشه مقداری سبزیجات، معمولا سیب زمینی به شکل های مختلف، نان و مخلفاتی مثل نان و چاشنی (نمک و فلفل و ادویه) را سر میز غذا می بینید اما چون صرب ها غذاهای خودشان را دوست دارند، گوشت بدون شک ماده اصلی در تهیه غذاهای صربستان است. چیزی که اینجا زیاد می بینید ابتدا انواع مختلف گوشت، بعد از آن سوپ و سبزیجات پخته و سپس مخلفات مخصوص صرب ها مثل سارما، کارادوردوا، پابریکا، پاسواچ و غیره می باشد؛ البته بعد از اینها،  سس ها هستند که نقش بی نهایت مهمی در روش آشپزی صربی دارند. سسس های معروف صرب ها عبارتند از سس کاج ماک (سرشیر) و آجوار (فلفل قرمز کبابی طعم دار) که این سس به قدری تند است که مغز شما را منفجر می کند!

در صربستان، حتما روزتان را با خوردن بورک (burek)، صبحانه مخصوص صرب ها شروع کنید. این شیرینی لایه لایه به دو صورت خالی و پر (مغزدار) پخته می شود. در نوع پر، داخل آن با پنیر، گوشت، اسفناج، قارچ، ماست پر می شود و برای صبحانه یک غذای عالی می باشد. غذای دیگری که بدون خوردن آن نباید صربستان را ترک کنید برگر صربی (Pljeskavica) می باشد. چیزی که همبرگر صربی را متفاوت از بقیه همبرگر ها کرده، ادویه و چاشنی به کار رفته در آن است. چاشنی این همبرگرها از پیاز، کلم خرد شده، سالاد ذرت، پرولاکتی یا جوجه، کچاب، مایونز، خردل و... تشکیل شده است. در واقع بهتر است قبل از سفر به صربستان خود را برای رفتن به یک بهشت پر از غذاهای خوشمزه آماده کنید!

 

4- نوشیدنی های پرطرفدار در صربستان چیست؟

قهوه پرطرفدارترین نوشیدنی در صربستان است. صرب ها به قهوه چه به صورت خانگی باشد، چه قهوه ترک، اسپرسو یا نسکافه، شدیدا وابسته اند. قهوه برای صرب ها نقش چای برای انگلیسی ها را دارد. بنابراین در صربستان اگر شخصی شما را به صرف قهوه به خانه اش دعوت کرد، اصلا تعجب نکنید. Svrati na kafu"" جمله ای است که صرب ها معمولا برای خوردن یک فنجان قهوه و گپ دوستانه از آن استفاده می کنند. در هر شهر صربستان تعداد زیادی کافی شاپ و کافه های مستقل بزرگ و کوچک وجود دارد که ثابت می کند صرب ها عاشق قهوه هستند. بلگراد بعنوان پایتخت صربستان هم نگین این شهرهاست که در آن کافه ها تمام ساعات روز پر از مشتری هستند.

جدای از قهوه که نوشیدنی مورد علاقه صرب ها در هنگام روز است، راکیجا نوشیدنی مورد علاقه صرب ها در هنگام شب است. راکیجا، یک برند میوه ای است که معمولا از به، انگور، زردآلو و یا هلو تهیه می شود. البته نوشیدنی ملی صرب ها اسلیوویتز است که از آلو درست می شود. در اینجا نکاتی را درباره راکیجا بیان می کنیم که لازم است آنها را وقتی به  صربستان سفر می کنید به خاطر داشته باشید:

- کسانی که اولین بار این نوشیدنی را امتحان می کنند باید medovaca را انتخاب کنند که با عسل، ملایم تر شده است.

- راکیجا معمولا در بطری های شیشه ای کوچک به نام Kokanjcici نوشیده می شود.

- در صربستان به جای نوش، Ziveli! می گویند.

- تعجب نکنید اگر در صربستان شخصی این نوشیدنی الکلی را به جای صبحانه می نوشد، صرب ها عقیده دارند این "نوشیدنی سر صبح" برای سلامتی مفید است.

- راکیجا خیلی قوی است و به همین خاطر همیشه با یک لیوان آب خورده می شود  تا اثر آن را کمتر کند.

 

5- کارهایی که در صربستان می توان انجام داد؟

وقتی از نوشیدنی محبوب صرب ها راکیجا صحبت کردیم به این نکته اشاره نمودیم که صرب ها دوست دارند اوقات مفرحی داشته باشند. آنها می دانند کجا پارتی و جشن است! شهرهای بلگراد و نووی ساد (Novi sad) شهرهایی هستند که به داشتن تفریحات شبانه پر جنب و جوش معروف اند. سایت معروف Lonely Planet، به بلگراد لقب "شهری با بهترین تفریحات شبانه" را داده است. تنها چیزی که باید انتخاب کنید این است که می خواهید وقتتان را در کدام یک از این جاها یعنی مکان های عمومی، کلوب، پارتی های کنار ساحل رود یا در کافانای معروف، سپری کنید.

به هر حال، تفریح و خوشگذرانی در صربستان تنها در تفریحات شبانه خلاصه نمی شود. در این کشور جاهای خیلی زیادی برای دیدن و تماشا کردن وجود دارند. زیبایی صربستان بیشتر به زیبایی های طبیعی و طبیعت شگفت انگیز، قلعه های قرون وسطی خیره کننده و صومعه های زیبا، روستاهای سنتی جذاب، چشمه های آبگرم و تفریحگاه ها، آثار باستانی و شهرهای پر جنب و جوش آن می باشد.

 

6- امنیت در صربستان برای توریستان چگونه است؟

به هر دلیلی که به صربستان سفر می کنید نگران امنیت خود نباشید! صربستان به طور کلی جای امنی برای سفر کردن است. تنها چیزی که باید نگران آن باشید، جیب برها و کسانی هستند که تنها در مکان های توریستی پر جمعیت  یا در سیستم حمل و نقل عمومی اقدام به زدن جیب شما می کنند.

بهترین نکته در مورد صربستان این است که مردم در هر حالتی دوست دارند به شما کمک کنند. مردم صربستان همچنین بسیار مودب هستند و اگر به کمک نیاز داشتید حتما از آنها کمک بگیرید.

 

7- اطلاعات کلی مفید در مورد صربستان

جدای از چیزهای ذکر شده در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم، غذا و مردم صرب، چند چیز دیگر هم وجود دارد که احتمال دارد شما را به عنوان یک توریست خارجی شگفت زده کند. در این بخش متداول ترین آنها را بیان می کنیم:

- سیریلیک (Cyrillic) حروف الفبای صربستان می باشد، بنابراین ممکن است با خواندن علائم و نشانه ها گمراه شوید. البته مردم صربستان مخصوصا جوانترها انگلیسی را عالی صحبت می کنند، بنابراین مشکلی برای پیدا کردن مسیرها و آدرس ها نخواهید داشت.

- قیمت غذا و محل اقامت در صربستان به نسبت اروپا، قابل قبول است. برای مثال در بلگراد قیمت یک فنجان قهوه 1 تا 1.5 یورو می باشد و خوردن یک وعده غذا در رستوران ممکن است 5 الی 10 یورو باشد، کرایه یک تخت در خوابگاهی در نزدیکی مرکز شهر هم از 12 تا 18 یورو است.

- پریزها در صربستان با پریز های برق ایران فرق دارند. پریز ها در صربستان گرد هستند و برای دوشاخه های گرد مناسب اند، کافیست یک مبدل پیدا کنید تا مشکل حل شود. بنابراین در سفرتان آماده و مجهز باشید و یک مبدل بهمراه داشته باشید تا در شارژ موبایلتان به مشکل نخورید.

- رفتن به دور و اطراف صربستان بسیار راحت و بدون پیچ و خم و مستقیم است. در صربستان رانندگی از سمت راست می باشد. جاده ها بعضی وقت ها در شرایط خوبی هستند و بعضی وقت ها پر از چاله هستند. همچنین اگر خودتان راننندگی می کنید مراقب بعضی از محلی هایی که با سرعت رانندگی می کنند باشید که البته این امر برای ما ایرانیان امری کاملا عادی است! اتوبوس، محبوب ترین و کاربردی ترین وسیله در حمل و نقل شهری و رفتن به دور و اطراف می باشد اما در حمل و نقل شهری با اتوبوس توجه داشته باشید که اتوبوس ها همیشه شلوغ اند و شاید بهترین گزینه نباشند. ترامواها و اتوبوس های ترولی گزینه های بهتری هستند. قطارها ارزانتر ولی کند تر هستند. تاکسی هم در صربستان به راحتی پیدا می شود.

 

اینجا بخوانید: بلگراد صربستان؛ نگینی نهفته در اروپا

اینجا بخوانید: راهنمای سفر به بلگراد صربستان

09309871159