شماره تماس 09309871159

کلیسای اچمیادزین ارمنستان | معرفی+عکس

کلیسای جامع یا مادر مقدس اِچمیادزین (Etchmiadzin) از جمله جاذبه های دیدنی ارمنستان است. در این مطلب، این کلیسای معروف به طور کامل معرفی گردیده است؛ با ما همراه باشید.

 

 

یکی از دیدنی ترین جاذبه های ارمنستان، کلیسای جامع یا مادر مقدس اِچمیادزین است که وابسته به پاپ واتیکان می باشد. کلیسای اچمیادزین در استان آرماویر ارمنستان و در حدود 20 کیلومتری غرب شهر ایروان واقع گردیده است.

سال ها قبل "سرپ گریگور" پرتو نوری را می بیند که به زمین فرود می آید، او بعد از دیدن این نور تصمیم می گیرد اولین کلیسای مادر مقدس ارمنستان را در این مکان بسازد. تاریخچه غنی و اهمیت نمادین اچمیادزین آن را به یک مکان قابل احترام برای مسیحیان ارمنستان تبدیل کرده است. از سال 180 تا 340 وقتی برای اولین بار مردم ارمنستان دین مسیحیت را پذیرفتند، کلیسای جامع و ساختمان های اطراف آن به عنوان پایتخت ارمنستان کاربرد داشتند. بعدها غرب ارمنستان چندین قرن قبل از بازگشت به کلیسای اچمیادزین در سال 1441، به مقر کاتولیک ها تبدیل شد. بازسازی های قابل ملاحظه ای هم در قرن پانزدهم در اچمیادزین انجام گرفت.

کلیسای جامع اصلی، مِیر تاکار (Mayr Tachar)، در یک حصار چهار گوش واقع شده که دور تا دور آن را ساختمان های قرن نوزدهمی احاطه کرده اند. کلیسای اصلی در سال 303 ساخته شد ولی بعدها ویران شد؛ ولی در سال های 483-480 بازسازی شد. در سال های 600، 1600 و 1700 ساختمان و محوطه کلیسا گسترش پیدا کرد. در سالهای اخیر نیز مرمت های اساسی روی تزئینات داخلی کلیسا در حال انجام بوده و است. برج ناقوس سه ردیفه واقع در ورودی کلیسا هم، حکاکی های زیبایی دارد که تاریخ ساختشان به سال 1654 بر می گردد. داخل کلیسا به ابعاد 20 در 20 بوده و اندازه متوسطی دارد، اما سقف آن که بسیار نورگیراست با نقاشی های زیبایی تزئین شده است. در وسط کلیسا، دقیقا جایی که سنت گریگوری برخورد نور به زمین را دید، یک محراب ساخته شده است که یکشنبه هر هفته مناجات الهی در ساعت 11 صبح در آن انجام می شود. آیین های صبحگاهی هم از دوشنبه تا شنبه، هر روز ساعت 7:30 برگزار می گردد. آیین های شامگاهی هم هر روز ساعت 5:30 بعد از ظهر انجام می شود.

در پشت کلیسا و از دری که سمت راست محراب قرار دارد به موزه کلیسای جامع می رسید. بلیت بازدید از این موزه را می توانید از دفتری که در زیرزمین کاخ کاتولیک روبروی کلیسای جامع قرار دارد، تهیه کنید. در موزه کلیسای جامع، اشیای با ارزش و آثار و عتیقه های مقدس جمع آوری شده توسط کلسیا، شامل نیزه مقدس (سورپ گهارد) -سلاح به کار رفته توسط سرباز رومی برای به شهادت رساندن مسیح در حالیکه هنوز به صلیب آویخته شده بود- به نمایش در آمده اند. نوک نیزه که درون یک غلاف طلایی–نقره ای زیبا قرار دارد از صومعه گغارد به اچمیادزین آورده شده است. همچنین در موزه لباس های رسمی اسقف، دست نوشته های مذهبی، صلیب های دسته ای و جعبه طلایی اشیای متبرکه به نمایش در آمده اند که تاریخ ساخت آن به سال 1300 بر می گردد و گفته می شود که در آن یک اثر مقدس به نام "True Cross"  قرار دارد!

قصر کاتولیک ها (آکا و هاران) محل سکونت اسقف اعظم فعلی کاتولیک های ارمنستان، کارکین دوم، است که در نوامبر سال 1999 به تخت نشست. او همچنین اسقف اعظم مذهب 1700 ساله ارامنه وابسته به پاپ واتیکان می باشد. در طبقه دوم نیز، قصر موزه و اقامتگاه مقدس اسقف و مجموعه ای از چند گالری قرار گرفته است که در آنها کلکسیون های هنری، گنجینه های مقدس و اموال شخصی اسقف و پادشاهان ارمنستان به نمایش درآمده اند. از این گالری ها می توانید با تورهایی که در آنجا برگزار می گردد دیدن کنید (که البته فقط به زبان ارمنی هستند). در زیرزمین قصر هم موزه ای به نام موزه روبن سواک قرار دارد که در آن نقاشی های جمع آوری شده توسط آ سواک به نمایش در آمده اند.

باغ های میر تاکار هم محل قرار گرفتن یک یادبود قتل عام جمعی 23-1915 و تعداد زیادی مجتمع خاچکار (Khachkar) که حدود یک قرن قدمت دارند، می باشند. همچنین تعداد زیادی از کلیساهای معاصر، سالن های سمینار و کتابخانه در مجموعه وجود دارد که برجسته ترین آنها کلیسای فرشته مغرب می باشد که در کنار دروازه اصلی قرار دارد. این کلیسا توسط جیم توروسیان (Torosyan) طراحی و در سال 2011 ساخته شده است.

سه کلیسای قابل توجه دیگر هم در Vagharshapat وجود دارند که برجسته ترین آنها سورپ هریپسیم (Surp Hripsime) می باشد که در سال 618 به عنوان جایگزینی برای کلیسای کوچک قبلی ساخته شد؛ هریپسیم یک راهبه رومی است که برای فرار از ازدواج با امپراتور دیوکلتیان به اینجا پناه آورد. در خوابگاه کوچک واقع در پشت کلیسا یک طاقچه وجود دارد که حاوی چند سنگ است که آنها را به نام سنگ مرگ هریپسیم می شناسند. کلیسای هریپسیم در بزرگراه اصلی نزدیک ورودی شهر واقع شده است. کلیسای برجسته دیگر، سورپ گایان می باشد که بصورت پیاده، فاصله کمی با میدان کومیتاس دارد و با عبور از دروازه اصلی Holy See آن را می بینید. سنت گایان، راهبه ارشد که همراه سنت هریپسیم به ارمنستان آمد، به جای کلیسای کوچک قرن پنجمی که بالای قبر او ساخته شده بود در سال 1630 یک کلیسای بزرگتر ساخت. این کلیسای بزرگتر دارای یک ساختمان نارنجی رنگ زیبا با تزئینات داخلی ساده و تعدادی Khachkar زیبا در زمین های اطرافش می باشد. بازدید از سورپ شوگاهات (Shogahat) که یک سازه سنگی با خطوط ساده زیبا دارد زیاد مورد توجه توریست ها نیست، ولی هنوز هم در ارمنستان یک کلیسای با ارزش محسوب می شود. این سورپ با استفاده از فونداسیون (پی یا شالوده) یک کلیسای کوچک، دوباره ساخته شد. سورپ شوگاهات را می توانید در خیابان نعل بندیان، پشت سورپ هریپسیم پیدا کنید.

 

توصیه لحظه آخری:

مکان هایی مانند کلیسای جامع اچمیادزین که ترکیبی از موزه و کلیسا هستند زیاد در ارمنستان وجود دارند؛ بنابراین توصیه می کنیم که اگر در سفرتان زمان زیادی ندارید، بهتر است اول از صومعه گهارد و معبد گارنی دیدن کنید و سپس از این مکان (در صورت داشتن زمان) بازدید نمایید.

09309871159