شماره تماس 09309871159

تجربه سفر به ارمنستان و بازدید از 5 مکان دیدنی و توریستی

این مقاله حاصل تجربیات یکی از افرادی است که از 5 مقصد توریستی در ارمنستان دیدن کرده و توصیه می کنیم آنها را به هیچ عنوان از دست ندهید. همچنین در اینجا به معرفی مکان های نسبتا بکر و کشف نشده در ارمنستان و کارهایی می پردازیم  که در این کشور می توانید انجام دهید.

 

 

ارمنستان با وجود جاذبه های گردشگری اش نظیر صومعه های باستانی بر فراز کوههای پوشیده از مه و پایتختی که قدیمی تر از رم است ولی هنوز تحت تاثیر معماری اوایل شوروی می باشد، توریست هایی که به اینجا سفر می کنند را سورپرایز می کند. ارمنستان اولین کشور دنیا است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و همینطور نخستین کشوری است که یادگیری شطرنج را در مدارس خود اجباری کرد. سمبل ملی ارمنستان کوه پوشیده از برف آرارات است که طبق سندی قدیمی، همان جایی است که کشتی نوح به ساحل رسیده است. البته قله کوه آرارات در حال حاضر در خاک ترکیه و دقیقا در بالای مرز ترکیه و ارمنستان قرار دارد.

یکی از کمبودها در ارمنستان این است که زیرساخت های محدود حمل و نقل حتی توریست های بسیار با تجربه را دچار چالش می کند؛ مخصوصا علائم و تابلوهای که به زبان ناخوانای ارمنی و سیریلی روسی نوشته شده اند. با وجود این، محلی های مهمان نواز همیشه از کمک به توریست ها مخصوصا در ماشروتکا (مینی بوس) خوشحال می شوند؛ حتی اگر ساعت حرکت وسایل نقلیه زمانبندی دقیقی نداشته باشد و تاخیر کم یا زیاد بین آنها وجود داشته باشد. البته می توانید گزینه های دیگری مانند تاکسی و پیوستن به یک تور سازماندهی شده را انتخاب کنید؛ مخصوصا اگر وقت کمی در اختیار دارید. کسانی که به تنها سفر کردن علاقه دارند هم در ایروان مراکز حمل و نقل اتوبوسی خوبی را می توانند پیدا کنند. البته باید اطلاع داشته باشید که ساعت حرکت وسایل نقیله در اینجا متغییر است و به مقصد شما بستگی دارد. در شهرهای کوچک تر از محلی ها بپرسید که ماروشکا چه زمانی از ایستگاه مورد نظر شما عبور می کند. علیرغم اینکه در جاده های ارمنستان اتومبیل های زیادی دیده نمی شود ولی در میرهای اصلی همیشه امکان سواری مفتی (اتواستاپ) وجود دارد که در کل حتی برای خانم هایی که تنها سفر می کنند امن محسوب می شود. تا انتها با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری ارمنستان بیشتر آشنا شوید.

 

ایروان؛ بهترین مکان برای تجربه فرهنگ معاصر ارمنستان

اولین مکان جذاب و دیدنی در ارمنستان که قصد معرفی آن را داریم پایتخت کشور ارمنستان؛ یعنی شهر ایروان است. پایتخت ارمنستان امسال 2800 امین سالروز تاسیس خود را جشن می گیرد. ایروان در اصل در سال 782 قبل از میلاد در جایی که امروزه ویرانه های یک دژ به نام دژ اربانی (Erebuni) وجود دارد، ساخته شد. شهردار محلی و مقامات دولتی برنامه ریزی کرده اند که از 29 الی 30 سپتامبر این قسمت از شهر میزبان تمام مناسبت های مهم به استثنای اجراهای زنده موسیقی و مراسم آتش بازی باشد که به ترتیب در استیج های سرتاسر شهر و در میدان جمهوری (Republic Square) برگزار می گردد. جالب است بدانید به خاطر وجود گل های رز چند رنگ میدان جمهوری به شهر ایروان لقب شهر صورتی داده اند.

این روزها به سختی در ایروان می توان آثار باستانی پیدا کرد و جاذبه های توریستی ایروان از گالری های هنری، صنایع دستی حاصل تلاش استعداد های شکوفای استادکاران هنرمند و کافه ها، بیشتر در مورد فرهنگ معاصر می باشد. همچنین در ایروان می توانید در تراس مرکز هنری کافسجیان (Cafesjian) و قبل از رسیدن به پله ها با مجسمه های بزرگ غافلیگر کننده روبه رو شوید و آثاری از هنرمندان محلی را در طبقات مختلف آن تماشا کنید. همینطور می توانید دورنمایی از منظره کوه آرارات را از بالای مرکز هنری کافسجیان ببینید. در کافه های این شهر مثل این وینو (In Vino) و واین ریپابلیک (Wine Rrpublic) با نوشیدن انواعی از نوشیدنی های محلی می توانید ریلکس کنید.

 

گارنی؛ جایی برای لذت بردن از تماشای صخره های حیرت آور

سفر به گارنی یکی از کارهایی است که در سفر به ارمنستان می توانید انجام دهید. سفر به گارنی شامل بازدید از یک روستای متعلق به قرن اول (بعد از میلاد)، معبدی که به سبک عصر یونان مداری ساخته شده و بناهایی با نمای ستون بندی می باشد که به همراه مناظر جنگلی اطراف، از نقطه عطف های چشمگیر و زیبای گارنی محسوب می شوند. در سفر به گارنی همچنین می توانید از صومعه گِغارد (Gehard Monsatry) دیدن کنید که برای رسیدن به آن لازم است مسافتی 10کیلومتری را طی کنید، سعی کنید از جاده اصلی سوار ماروشکا شوید یا می توانید سوار تاکسی هایی شوید که اغلب در بیرون معبد منتظر مسافر ایستاده اند. مقبره های قرون وسطی گهارد و کلیساهای آن به لطف صخره های برج مانند اطراف شان حتی خیلی چشمگیر از خود صومعه به نظر می رسند.

علاقه مندان به ماجراجویی و پیاده روی می توانند فرصت گشت و گذار در مسیری را داشته باشند که از معبد گارنی تا رود آزات (Azat River) امتداد یافته است. در ادامه این مسیر و با کمی تلاش خیلی زود به صخره های بلند بازالتی می رسید که در اثر فرسایش رود و ترکیب با تشکیلات سنگی لوله مانند، شکل گرفته اند و دسته ای از گل های وحشی در نقطه به نقطه از آن به جذابیت صخره ها افزوده است. به این تشکیلات سنگی "سمفونی سنگ ها" لقب داده اند که البته خوشبختانه خلوت است، چون چندان شناخته شده نیست.

 

سواری با تله کابین و رفتن به صومعه تاتف

ارمنستان کشوری است که همه آن را با صومعه های دور افتاده ی قرون وسطی ایش می شناسند. این صومعه ها را معمولا در مکان هایی خیره کننده ای مثلا در بالای کوه می توان پیدا کرد. سفری که برای رسیدن به آنها طی می کنید به تجربه ای در کوهپیمایی و بالا رفتن از تپه ها یا سوار شدن به یک بالابر در لادای محلی تبدیل خواهد شد. صومعه تاتف یکی از صومعه های واقع شده در بالای کوه ارمنستان است که برای رسیدن به آن باید سوار تله کابینی شوید که طولانی ترین مسیر را در کل دنیا دارد. به این تله کابین 5.7 کیلومتری لقب "بالهای تاتف" داده اند.

برای کسانی که از ارتفاع نمی ترسند مناظر بی نظیری در طول مسیر برای تماشا و لذت بردن وجود دارد که از جمله ی آنها ووروتان جورج ناهموار، غارهای باستانی مسکونی، ساتان بریج (پل شیطان) پیچ های تند بیکران که مانند یک مار کبری چنبره زده به نظر می رسد، می باشد. در تاتف حتما گذری به کلیسای اصلی سنت پیتر و سنت پل داشته باشید که با نور شمع روشن شده اند و حکاکی های پیچیده ای در آنها دیده می شود.

 

آرنی؛ جایی برای چشیدن نوشیدنی محلی

آرنی یکی دیگر از مکان های دیدنی در ارمنستان است که نوشیدنی های محلی آن معروف اند. در سفر به آرنی و در هنگام عبور از بزرگراه پر پیچ و خم آرنی، محلی هایی را می بینید که نوشیدنی های دست ساز خانگی را در بطری های نوشابه در دکه های کنار جاده می فروشند. به لطف مجاورت با مرزهای ایران و راننده های کامیونی که مرتبا بین دو کشور در سفرهستند، کسب و کار محلی هایی که مشغول این کار می باشند رونق خوبی دارد. روستای آرنی در منطقه حاصلخیز وایوتس دیزور (Vayots Dzor) قرار دارد که مزارع انگور آن بسیار فراوان است.

 

در پس زمینه روستا تشکیلات سنگی سرخ با شیب تند را می توان مشاهده کرد که در نزدیکی گلوگاه (دره تنگ) عمیق نوراوانک (Noravank) واقع شده است. آرنی به خاطر فرهنگ سنتی شراب سازی معروف می باشد که به تازگی دوباره احیا شده است؛ بعد از اینکه درغاری که لانه خفاش است دستگاهی مربوط به فشرده کردن انگور کشف شد که متعلق به 6 هزار سال قبل است. این اکتشاف باعث شد ارمنستان عنوان قدیمی ترین کشور سازنده شراب را در دنیا به خود اختصاص دهد (که قبل از آن در اختیار همسایه آن گرجستان بود).

 

جرموک؛ بهترین مکان برای استفاده از اثر درمانی اسپا و چشمه های آبگرم

آخرین مکان برای تجربه کاری لذت بخش و نشاط آور، جِرموک می باشد. روستای کوهستانی جرموک واقع در بالای رود آرپا جایی با درختان صنوبر و حمام های آب گرم سنتی است که مکان محبوب محلی ها برای فرار از گرمای تابستان و لذت بردن از شیب های اسکی ساده آن در طول زمستان می باشد. جرموک همچنین یک دهکده اسپای معروف در زمان شوروی سابق بود که در حال حاضر تعدادی هتل اسپا و سلامت را در خود جای داده است که معالجات درمانی ارائه می کنند.

ممکن است با برند آب معدنی طبیعی جرموک آشنایی داشته باشید ولی گالری درینکینگ جرموک (گالری نوشیدنی جرموک) را شاید کمتر بشناسید. این ساختمان با نمای ستونی در دهه 1950 ساخته شد و در آن مجموعه شیرهایی تعبیه شده که از آنها آبگرم معدنی طبیعی خارج می شود که دمای این آب بین 30 تا 53 درجه است و مستقیما از شیب کوه به اینجا سرازیر می شود. محلی ها به گالری نوشیدنی جرموک می آیند تا بطری های خود را با آب دلخواه خود پر کنند (منظور از دلخواه درجه حرارت مد نظر آنها می باشد).

 

تور لحظه آخری ارمنستان

نکاتی که پیش از سفر به ارمنستان باید بدانید

راهنمای سفر به ارمنستان

 

09309871159