شماره تماس 09309871159

صحبت با تلفن در طول پرواز قانونی است یا خیر!

مسئله صحبت کردن با تلفن درحین پرواز، موضوع نگران کننده ای است. شاید یکی از مهمترین نکانی که در هنگام پرواز به مسافران گوشزد می شود، خاموش کردن تلفن همراه می باشد. اخیرا در هواپیماهای آمریکایی هیچکس با موبایل یا دیگر وسایل از این دست در حین پرواز صحبت نمی کند؛ اما آیا استفاده از تماس های تلفنی بصورت قانونی ممنوع است؟ در مورد استفاده از تماس های صوتی در اپلیکیشن های جدید مبتنی بر وای فای چطور؟

 

 

بدون شک اتحادیه مهمانداران هواپیما برای چنین ممنوعیتی اطلاعیه منتشر کرده و لایحه قانونی ممنوعیت تماس و صحبت تلفنی هم در گنگره مطرح شده است. وزارت حمل و نقل هم مخالفت عمومی خود را نسبت به استفاده از تلفن به خاطر مسائل ایمنی، متذکر می شود. مخصوصا به خاطر اینکه مشغول بودن مسافران با تلفن باعث می شود به تذکرات مربوط به ایمنی و آموزش های تیم پرواز برای مواقع اضطراری، بی توجه باشند. و بسیاری از مدیران  خطوط هوایی تعهد می دهند که در هواپیماهای آنها هرگز چنین چیزی اتفاق نمی افتد.

درحالیکه سازمان حمل ونقل آمریکا (DOT) هیچ وقت قانون منع صحبت با تلفن را رسمی نکرده، کمسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) آن را رسمی کرده است:

"مسافران نباید وقتی سوار هواپیما می شوند و تا زمانیکه  فرود نیامده استفاده کنند، از تلفن های همراه استفاده نمایند. مسافران باید وقتی هواپیمایی از زمین بلند می شود، تمام تلفن های همراه خود را خاموش نمایند."

علیرغم بر اساس بند بالا به نظر می رسد این موضوع خاتمه یافته باشد ولی در واقع اینطور نیست. قانون FCC تماس تلفنی از طریق وای فای را مجاز دانسته چون براحتی با اپلیکیشن های تلفنی شناخته شده مثل فیس تایم، وی چت و مانند آنها، امکان برقراری تماس تلفی وجود دارد. در حالیکه تکنولوژی ممکن ست متفاوت باشد، ولی در مورد تاثیر تماس های تلفنی از طریق وای فای هیچ فرقی با تلفن همراه ندارد زیرا مکالمه به هر طریقی که باشد آزار دهنده است و ایجاد اختلال می کند. به نظر جمعی از کارکنان خطوط هوایی، استفاده از تلفن همراه به هر نوعی که باشد، باعث ناامنی در پرواز خواهد شد.

در دسامبر 2016، وزارت حمل و نقل آمریکا (DOT) قانون تازه ای را مطرح نمود که به وضوح در آن امکان استفاده از وای فای یا دیگر تکنولوژی های غیر همراه برای برقراری تماس تلفنی تایید شده است. لازمه اجرای قانون جدید اینستکه خطوط هوایی مسافران را قبل از رزو بلیط در خصوص تماس تلفنی در حین پرواز مطلع نمایند که آیا این کار در هواپیماهای این خط هوایی مجاز است یا خیر. بر اساس این قانون:

"مشتریان این حق را دارند تا قبل از خریدن بلیط، اطلاعات واضح و درستی درباره اینکه آیا تماس تلفنی در این خط مجازست یا نه داشته باشند. امروزه طرح پیشنهادی تضمین می کند که مسافران خطوط هوایی ناخواسته در معرض تماس های صوتی قرار نمی گیرند چون بسیاری از آنها با مسئله صحبت کردن با تلفن همراه حین پرواز مشکل دارند."

وزارت حمل و نقل آمریکا (DOT) به همه 60 روز مهلت داد تا نظرشان را درباره تماس های صوتی حین پرواز بیان کنند.  بیش از 8000 هزار نفر به این طرح، رای منفی دادند. چند نمونه از این نظرات که به صورت تصادفی یا رندم انتخاب شده را می خوانیم:

- لطفا اجازه ندهید مسافران در هواپیما از تلفن همراه استفاده کنند. به جای آن از کامپیوتر می توان برای برقراری ارتباط استفاده کرد و لازم نیست با ایجاد مکالمه خصوصی آن هم در هواپیمایی پر از مسافر، برای دیگران ایجاد مزاحمت نماییم.

- لطفا اجازه ندهید مسافران در طول پرواز با تلفن همراه صحبت کنند. مسافران پشت تلفن با صدای خیلی بلندتری از حالت عادی صحبت می کنند و وقتی مشغول مکالمه اند از آنچه در اطرافشان رخ می دهد، بی خبرند. در مواقع اضطراری این کار بسیار خطرناک است.

- من به عنوان یکی از اعضای تیم پرواز با 34 سال سابقه صد در صد درصد مخالف اینم که در هواپیما مسافران با تلفن همراهشان صحبت کنند. این اصلا کار خوبی نیست. میزان استرس و نا آرامی در یک سفر هوایی بالاست و با اضافه شدن این مورد (یعنی صحبت با تلفن) محیط داخل هواپیما خطرناک خواهد شد. همه با مکالماتی که در این محیط عمومی انجام می گیرد، مخالف اند و نظرشان این است که توجه مسافران به صحبت های فرد در حال مکالمه جلب شده و باعث قضاوت آنها و خشم شان خواهد شد و از طرفی در هواپیما، فضای کافی برای انجام یک مکالمه خصوصی نیز وجود ندارد.

- لطفا مانع از انجام هر گونه تماس تلفی در هواپیما شوید! فضای داخل هواپیما به اندازه کافی محدود هست و سرو صدا هم به اندازه کافی به خاطر مکالمه مسافران با یکدیگر و گریه بچه ها یا نوزادان وجود دارد. پس سعی کنید اگر از این سرو صداها چیزی کم نمی کنید، حداقل باعث تشدید آنها هم نشوید.

 

اگر وزارت حمل و نقل آمریکا (DOT) بخواهد مسائل دیگری مثل تاثیری که مکالمه با تلفن حین پرواز روی قلب دارد را در نظر بگیرد باید به موضوعاتی فراتر از ممنوع بودن یا نبودن مکالمات، چه با تلفن همراه و یا چه با صحبت بلند مسافران با یکدیگر بپردازد.

09309871159