شماره تماس 09309871159

راهنمای سفر به بلگراد صربستان

بلگراد صربستان شهری دیدنی و پرجنب و جوش در اروپاست که بواسطه جاذبه های گردشگری و تفریحی که دارد، گردشگران زیادی را بسوی خود می کشاند. در این مطلب، اطلاعات جامعی از بلگراد و همچنین تور صربستان ارائه شده است؛ با ما همراه باشید.

بلگراد، شهری پر نشاط و سرزنده با مردمی بسیار پر انرژی است که در طول فصل های بهار و تابستان به جنب و جوش آن اضافه می شود و خیابان هایش در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت است. بلگراد با دارا بودن کافه ها و کلوب های متعدد، یکی از جذاب ترین و فعال ترین تفریحات شبانه در اروپا را نیز دارا می باشد و اگر کسی برای اولین بار به این شهر سفر کند، قطعا شگفت زده خواهد شد. اگر مایلید با این شهر دیدنی در اروپا بیشتر آشنا شوید؛ با سایت تور لحظه آخری در سفر به بلگراد صربستان همراه باشید.

 

معرفی شهر بلگراد صربستان

صربستان در شبه جزیره بالکان و جنوب شرقی قاره اروپا واقع شده است. این کشور با کشورهایی همچون مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، جمهوری مقدونیه و مونته‌ نگرو در جنوب و همچنین کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب همسایه است. شهر بلگراد بعنوان پایتخت کشور صربستان حدود 4 درصد از مساحت این کشور و حدود 15 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد. بلگراد در حد فاصل رودخانه‌ های دانوب و رود ساوا واقع شده است و یکی از بزرگترین شهرهای جنوب شرق اروپا محسوب می گردد.

 

مکان های دیدنی بلگراد در یک نقطه استراتژیک یعنی نقطه اتصال رودخانه های دانوب و ساوا واقع شده اند؛ این نقطه جاییست که در طی قرن های مختلف، ثابت کرده که می تواند هم عامل ضعف و هم عامل قدرت بلگراد باشد. بلگراد بیشتر از 60 بار به تصرف سلت ها، رومن ها، تاتارها، آوارها و خیلی های دیگر درآمد. این تهاجمات دقیقا تا قرن بیستم که شهر بلگراد در طول جنگ جهانی دوم گلوله باران شد و در سال 1999 زیر حملات هوایی ناتو (NATO) مقاومت نمود، ادامه داشت. نکته حائز اهمیت بدون در نظر گرفتن این هجوم ها این است که بلگراد شهری زیبا و خوش منظره می باشد. ترکیب و آمیخته شدن سبک های مختلف؛ ساختمان ها با نمایی قدیمی تر همراه با ساختمان های بزرگ قرن نوزدهمی و نمای بیرونی ساختمان هایی که با هنر مدرن آراسته شده اند، شکل بسیار جالبی را برای بلگراد رقم زده است.

 

بهترین زمان سفر به بلگراد صربستان

بهترین زمان سفر به بلگراد صربستان، از ماه می (اردیبهشت) تا سپتامبر (شهریور) می باشد چرا که در فصول بهار و تابستان، هوای این کشور بسیار مناسب و دلپذیر است و توریست های زیادی از تور صربستان استفاده می کنند.

 

واحد پول کشور صربستان

واحد پول صربستان، دینار صربستان (RSD) می باشد.

 

اختلاف ساعت ایران و صربستان

اختلاف ساعت بلگراد با تهران، 2 ساعت و نیم می باشد (از تهران عقب تر است).

 

مدت پرواز تهران به بلگراد

مدت زمان پرواز از تهران به بلگراد (یا بالعکس)، حدود 4 ساعت الی 4 ساعت و نیم است.

 

پرواز تهران به بلگراد

در حال حاضر پرواز از تهران به بلگراد (بعد از حدود 27 سال) بصورت مستقیم برقرار می باشد و ایرلاین های ایرانی، از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران مستقیما به فرودگاه بین المللی نیکولا تسلا بلگراد (و بالعکس) پرواز انجام می دهند.

 

مدارک مورد نیاز برای ویزای صربستان

بر طبق بیانیه سفارت صربستان در تاریخ 22 آگوست 2017 (31 مرداد 96)، شهروندان ایران و هند برای سفر به صربستان نیاز به اخذ ویزا ندارند.

 

در بلگراد صربستان در کجا اقامت داشته باشیم؟

در بلگراد برای اقامت توریست ها و مسافرانی که به این شهر سفر می کنند تعداد زیادی مهمانخانه، هاستل و هتل های خوب و لوکس وجود دارد. چنانچه به دنبال هتل های با کیفیت و تمیز هستید می توانید از هتل های 4 ستاره و 5 ستاره بلگراد که در نقاط مختلف شهر قرار دارند، استفاده کنید و چنانچه به دنبال اقامتگاه های ارزان قیمت تر هستید می توانید از مهمانخانه ها و هاستل ها استفاده کنید؛ برای نمونه هدونیست هاستل که یکی از اقامتگاههای خوب بلگراد است و در قسمت قدیمی شهر قرار دارد.

 

در بلگراد صربستان در کجا غذا بخوریم؟

بطورکلی وضعیت رستوران ها و غذا خوری های بلگراد در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است و در حال حاضر می توانید تعداد در حال افزایشی از رستوران های محلی در کنار سایر رستوران ها را در بلگراد مشاهده نمایید که غذاهای سنتی صربی را با قیمت های متناسب با بودجه شما سرو می کنند. اگر به غذا خوردن در فضای باز همراه با موسیقی زنده و خوراک توریستی علاقه دارید، بهتر است به یکی از رستوران های سنتی واقع در اسکادارسکا بروید.

اگر گیاه خوار هستید این نکته را بدانید که غذاهای صربستان به درد شما نمی خورد! غذای صرب ها عموما از گوشت تشکیل شده است! البته همیشه مقداری سبزیجات، معمولا سیب زمینی به شکل های مختلف، نان و مخلفاتی مثل نان و چاشنی (نمک و فلفل و ادویه) را سر میز غذا می بینید اما چون صرب ها غذاهای خودشان را دوست دارند، گوشت بدون شک ماده اصلی در تهیه غذاهای صربستان است. چیزی که اینجا زیاد می بینید ابتدا انواع مختلف گوشت، بعد از آن سوپ و سبزیجات پخته و سپس مخلفات مخصوص صرب ها مثل سارما، کارادوردوا، پابریکا، پاسواچ و غیره می باشد؛ البته بعد از اینها،  سس ها هستند که نقش بی نهایت مهمی در روش آشپزی صربی دارند. سسس های معروف صرب ها عبارتند از سس کاج ماک (سرشیر) و آجوار (فلفل قرمز کبابی طعم دار) که این سس به قدری تند است که مغز شما را منفجر می کند!

قهوه پرطرفدارترین نوشیدنی در صربستان است. صرب ها به قهوه چه به صورت خانگی باشد، چه قهوه ترک، اسپرسو یا نسکافه، شدیدا وابسته اند. قهوه برای صرب ها نقش چای برای انگلیسی ها را دارد. بنابراین در صربستان اگر شخصی شما را به صرف قهوه به خانه اش دعوت کرد، اصلا تعجب نکنید. Svrati na kafu"" جمله ای است که صرب ها معمولا برای خوردن یک فنجان قهوه و گپ دوستانه از آن استفاده می کنند. در هر شهر صربستان تعداد زیادی کافی شاپ و کافه های مستقل بزرگ و کوچک وجود دارد که ثابت می کند صرب ها عاشق قهوه هستند. بلگراد بعنوان پایتخت صربستان هم نگین این شهرهاست که در آن کافه ها تمام ساعات روز پر از مشتری هستند. جدای از قهوه که نوشیدنی مورد علاقه صرب ها در هنگام روز است، راکیجا نوشیدنی مورد علاقه صرب ها در هنگام شب است. راکیجا، یک برند میوه ای است که معمولا از به، انگور، زردآلو و یا هلو تهیه می شود. البته نوشیدنی ملی صرب ها اسلیوویتز است که از آلو درست می شود.

 

معروف ترین و مهمترین خیابان های بلگراد صربستان چه نام دارند؟

تعدادی از معروفترین خیابان ها و میدان های بلگراد عبارتند از:

- میدان جمهوری یا تی آر جی ریپابلیکه (Trg Republike)     

- کرالجا پترا (Kralja Petra)       

- کرالجا میلانا (Kralja Milana)   

- کز میهایلوا (Knez Mihailova)    

- فرانچسکا (Francuska)        

- دوبراسینا (Dobrančina)      

- ماژ جووینا (Zmaj  Jovina)   

 

 

نکات جالبی که باید درباره صربستان بدانید!

- صرب ها عموما مردمی پر سرو صدا هستند. آنها مردم شادی هستند که دوست دارند هر موقعیتی که فراهم می شود را جشن بگیرند. صرب ها دوست ندارند به تنهایی جشن بگیرند، بلکه دوست دارند لذت خود را با دیگران سهیم شوند. این یکی از دلایلی است که چرا صرب ها در همه جا خوش و شادند.

- بهتر است بهیچ وجه در هنگام صحبت با صرب ها به جنگ یا سیاست اشاره نکنید. این نکته دیگری است که به نظر توریست ها کمی عجیب و غیر عادی و البته بی اهمیت می باشد، اما بهتر است که خوب توجیه شوید که اگر می خواهید از بروز احساسات دوستان صربستانی خود جلوگیری کنید، درباره جنگ صحبت نکنید. باید مطلع باشید اکثر مردمی که در صربستان و مخصوصا بلگراد با آنها هم صحبت خواهید شد زخمی (البته به لحاظ روحی) جنگ اخیر هستند. با قدم زدن در خیابان نمانجینا (Nemanjina) متقاعد می شوید که چرا این زخم ها هنوز برای مردم دردناک اند. موضوع دیگری که توصیه می کنیم وقتی در صربستان هستید از صحبت درباره آن خودداری کنید، سیاست است. صرب ها وقتی نوبت به سیاست می رسد خیلی خود رای هستند و چون دیدگاه سیاسی آنها اغلب فرق دارد، این تفاوت براحتی باعث مشاجره می شود. همچنین صحبت درباره استقلال کوزو (کشوری در شبه‌ جزیره بالکان که در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد اما صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند) هم موضوع جالبی نیست.

- بلگراد در حال حاضر یکی از شهرهای درجه یک اروپا در زمینه انواع پارتی های شبانه محسوب می شود. تعداد زیادی مکان تفریحی  برای دورهمی و شادی در این شهر وجود دارد که اکثر آنها در امتداد خیابان های  استراهینچیکا (Strahinjica) ( که به "سیلیکون والی"معروف است البته نه به خاطر نوآوری های تکنولوژیکی آن)، اوبلیچف و نگوسلوا قرار دارند. در تابستان اکثر جشن ها بر روی کافه ها و کلوپ های شناور Splavovi بر پا می شوند و تا پاسی از شب ادامه دارند. بیشتر کلوب ها و کافه های تابستانی در ساحل دانوب و پشت هتل  یوگسلاویچ که در جاده اصلی که به سمت زمون می رود قرار دارد، متمرکز اند. تعدادی از آنها هم در امتداد رود ساوا و اطراف پل برانکو واقع شده اند؛ که دو نمونه از معروف ترین کافه های ساحل ساوا "فری استایلر و بلی واچ" می باشند. اکثر کافه های بلگراد از 11 شب به بعد شروع به کار می کنند و معمولا تا حدود 4 صبح باز هستند. سایت معروف Lonely Planet، به بلگراد لقب "شهری با بهترین تفریحات شبانه" را داده است. تنها چیزی که باید انتخاب کنید این است که می خواهید وقتتان را در کدام یک از این جاها یعنی مکان های عمومی، کلوب، پارتی های کنار ساحل رود یا در کافانای معروف، سپری کنید.

- به هر دلیلی که به صربستان سفر می کنید نگران امنیت خود نباشید! صربستان به طور کلی جای امنی برای سفر کردن است. تنها چیزی که باید نگران آن باشید، جیب برها و کسانی هستند که تنها در مکان های توریستی پر جمعیت  یا در سیستم حمل و نقل عمومی اقدام به زدن جیب شما می کنند.

- سیریلیک (Cyrillic) حروف الفبای صربستان می باشد، بنابراین ممکن است با خواندن علائم و نشانه ها گمراه شوید. البته مردم صربستان مخصوصا جوانترها انگلیسی را عالی صحبت می کنند، بنابراین مشکلی برای پیدا کردن مسیرها و آدرس ها نخواهید داشت.

- قیمت غذا و محل اقامت در صربستان به نسبت اروپا، قابل قبول است. برای مثال در بلگراد قیمت یک فنجان قهوه 1 تا 1.5 یورو می باشد و خوردن یک وعده غذا در رستوران ممکن است 5 الی 10 یورو باشد، کرایه یک تخت در خوابگاهی در نزدیکی مرکز شهر هم از 12 تا 18 یورو است.

- پریزها در صربستان با پریز های برق ایران فرق دارند. پریز ها در صربستان گرد هستند و برای دوشاخه های گرد مناسب اند، کافیست یک مبدل پیدا کنید تا مشکل حل شود. بنابراین در سفرتان آماده و مجهز باشید و یک مبدل بهمراه داشته باشید تا در شارژ موبایلتان به مشکل نخورید.

- رفتن به دور و اطراف صربستان بسیار راحت و بدون پیچ و خم و مستقیم است. در صربستان رانندگی از سمت راست می باشد. جاده ها بعضی وقت ها در شرایط خوبی هستند و بعضی وقت ها پر از چاله هستند. همچنین اگر خودتان راننندگی می کنید مراقب بعضی از محلی هایی که با سرعت رانندگی می کنند باشید که البته این امر برای ما ایرانیان امری کاملا عادی است! اتوبوس، محبوب ترین و کاربردی ترین وسیله در حمل و نقل شهری و رفتن به دور و اطراف می باشد اما در حمل و نقل شهری با اتوبوس توجه داشته باشید که اتوبوس ها همیشه شلوغ اند و شاید بهترین گزینه نباشند. ترامواها و اتوبوس های ترولی گزینه های بهتری هستند. قطارها ارزانتر ولی کند تر هستند. تاکسی هم در صربستان به راحتی پیدا می شود.

 

اینجا بخوانید: بلگراد صربستان؛ نگینی نهفته در اروپا

اینجا بخوانید: نکاتی که قبل سفر به صربستان باید بدانید

 

در بلگراد صربستان از کجا دیدن کنیم؟

بلگراد دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی متعددی می باشد. برجسته ترین و مهمترین جاذبه شهر بلگراد، "قلعه کالِمِگدان" می باشد که دقیقا خارج از محدوده پارکی به همین نام و در بلگراد قدیمی (اولد سیتی Old City) واقع شده است. در این منطقه انبوهی از خیابان ها را می بینید که جالب ترین و مورد توجه ترین منظره های بلگراد را تشکیل می دهند. در جنوب قلعه بلگراد نیز میدان اصلی شهر به نام میدان جمهوری و محله قدیمی بوهمیا (چک) به نام اسکادارلیجا (Skadarlija) قرار گرفته است. کمی دورتر از میدان جمهوری و محله اسکادارلیجا چند جای دیدنی دیگر شامل یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدوکس جهان، وجود دارد. برای استراحت و تجدید قوا نیز می توانید در امتداد رود ساوا مستقیم به سمت غرب بروید تا در بلگراد جدید به شهر تاریخی و سرسبز زمون برسید، یا اگر کمی بیشتر به سمت جنوب بروید به جزیره آدا سیگانلیا می رسید که جای بسیار خوبی برای استراحت و پاتوق ساحلی، حتی برای اهالی بومی بلگراد هم می باشد. در ادامه تعدادی از کارهایی که در سفر به بلگراد می توانید انجام دهید را معرفی کرده ایم:

 

- بازدید از قلعه کالمگدان (kalemegdan)

قلعه کالِمِگدان از جاذبه های اصلی بلگراد می باشد که در تپه ای مشرف به رودخانه های ساوا و دانوب واقع شده است. در داخل قلعه کالمگدان جاذبه های دیگری از جمله پارکی به همین نام قرار دارند. کل مجموعه در واقع سند پیروزی و قهرمانی صربستان در نبرد سال 1912 می باشد؛ بنای یادبود این نبرد تاریخی را هم می توانید در داخل پارک ببینید. قلعه کالمگدان را در اصل سلتی ها (Celt) در قرن سوم قبل از میلاد ساخته اند. قلعه قبل از اینکه توسط رومی ها توسعه پیدا کند از خطر نابودی در جنگ های مختلف در امان ماند. بیشتر آنچه از قلعه کالمگدان باقی مانده، از اشغال کوتاه مدت آن توسط اتریش در اوایل قرن نوزدهم می باشد. بهترین جاذبه مجموعه قلعه کالمگدان، موزه نظامی می باشد که در آن تاریخ قطور نبرد های بلگراد به نمایش درآمده است؛ یکی از بخش های پربازدید موزه، بمب افکن مخفی آمریکا می باشد که درحمله هوایی سال 1999 ناتو بلگراد را بمباران کرد.

 

- بازدید از موزه و کلیسای جامع ارتدوکس

کلیسای جامع ارتدوکس یک عمارت نئو کلاسیک کامل و از جاذبه های اصلی شهر بلگراد می باشد. کلیسای جامع ارتدوکس که در سال 1840 ساخته شده است، یک ویژگی برجسته دارد که برج باشکوه باروک کلیسا می باشد. این مکان همچنین محل سکونت چند نفر از اعضای خاندان اُبرِنوویچ (Obrenovic)، همینطور بزرگترین قهرمان ادبی صربستان، ووک کارادزیچ می باشد. روبروی ساختمان کلیسای جامع ارتدوکس، موزه کلیسای ارتدوکس قرار دارد که در آن کلکسیون کوچکی از اِنجیل (کتاب مقدس مسیحیان) های جواهر نشان و دیگر لوازم پر زرق و برق را می توانید تماشا کنید.

 

- بازدید از عمارت پرنسس ال جوبیکا (Ljubica)

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی بلگراد، عمارت پرنسس الجوبیکا واقع در خیابان کنزا سیم مارکوویچ 8 می باشد. این عمارت به دستور شاهزاده میلوز ابرنویچ در سال 1831 ساخته شد تا محل سکونت خانواده او باشد. آخرین ساکن این عمارت زیبا که در قرن نوزدهم به عنوان نقطه تلاقی فرهنگی در منطقه بالکان شناخته شد، بانوی نجیب زاده ای به نام پرنسس الجوبیکا (Ljubica) بود. این عمارت به خاطر داشتن اتاق هایی با مضامین مختلف شامل اتاقی با تم یا مضمون ناپلئون سوم و در کنار آن اتاقی به سبک ترکی با یک قرآن ایستاده، به یک نقطه تلاقی فرهنگی تبدیل شده است. به نظر می رسد ساکنین بلگراد در قرن نوزدهم عاشق رفت و آمد و معاشرت با دیگران بودند؛ وجود یک کاناپه بزرگ نیم دایره در همه اتاق ها برای گپ زدن صاحبخانه با مهمانان، این علاقه را نشان می دهد. در زیرزمین طاقی شکل خانه هم می توانید رویدادهای مضمونی و موضوعی دیگری را دنبال کنید.

 

- بازدید از موزه قوم شناسی و گالری نقاشی های دیواری

موزه قوم شناسی و گالری نقاشی های دیواری از دیگر جاذبه های دیدنی شهر بلگراد هستند که با کمی پیاده روی به سمت شمال شرقی کوناک (Konak) می توانید این دو موزه جالب را پیدا کنید. در موزه قوم شناسی که دقیقا در خیابان Trg13  قرار گرفته، می توانید تاریخ زنده هنرها و مهارت ها و لباس های مردم منطقه بالکان را ببینید. کمی دورتر از موزه قوم شناختی، در خیابان کارا یورشیا 20، گالری نقاشی های دیواری قرار دارد که در آن 1200 اثر کپی شده از بهترین نقاشی های دیواری قرون وسطی کشور صربستان به نمایش در آمده است. نقاشی هایی در گالری وجود دارند که به هیچ عنوان نباید از دیدن آنها غافل شوید؛ از جمله این آثار نقاشی هایی می باشند که اصل آنها را می توانید در صومعه و کلیساهای جنوب صربستان یعنی مقدونیه و کوزوو، پیدا کنید. سبک این نقاشی ها تازه و رنگارنگ می باشد و در آنها از رنگ های آبی و آلبالویی بصورت فراوان استفاده شده است.

 

- بازدید از میدان جمهوری و اطراف آن

از دیگر جاذبه های دیدنی بلگراد، میدان جمهوری می باشد. خیابان اصلی منتهی به جنوب از کالمگدان، به میخایلوا می رسد که یک تفریحگاه زیبای سنگ فرش شده با ساختمان های دارای نمای زیبا، می باشد. این تفریحگاه در انتهای جنوبی اش به میدان جمهوری می رسد. هر چه به میدان جمهوری که میدان اصلی شهر بلگراد هم می باشد نزدیک می شوید، منطقه تجاری تر می شود. میدان جمهوری فضایی فاقد نظم و قاعده دارد. موزه ملی هم از جمله ساختمان های مهم اطراف میدان جمهوری می باشد. در جلوی میدان جمهوری مجسمه بزرگی از شاهزاده میخایلو سوار بر اسب، قرار گرفته است. میدان جمهوری همچنین محل ملاقات مردم بلگراد از گذشته تا به امروز بوده است. در سمت شرق میدان جمهوری محله سابق بوهمیایی (چک) قرار گرفته است. در جنوب میدان جمهوری هم خیابان های باریکی قرار دارند که قطب تجاری و بازرگانی شهر بلگراد را تشکیل داده اند.

 

- بازدید از ساختمان پارلمان بلگراد

ساختمان پارلمان یا مجلس بلگراد یکی دیگر از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد. ساختمان پارلمان بلگراد همیشه محل تجمع های اعتراضی و راهپمایی های ساکنین بلگراد بوده است. از جمله این وقایع در اکتبر سال 2000 رخ داد، بعد از اینکه میلوسویچ تلاش کرد تا انتخابات ریاست جمهوری که از دست داد را جبران کند، هزاران نفر از تظاهر کنندگان به طرف ساختمان پارلمان به راه افتادند و به ئنشانه اعتراض برگه های رای گیری تقلبی به سمت ساختمان پرتاب نمودند. ساختمان پارلمان یک بار دیگر بعد از اعلام استقلال کوزوو (کشوری در شبه‌ جزیره بالکان که از صربستان اعلام استقلال کرد اما صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند) در سال 2008 به صحنه تظاهرات مردم معترض تبدیل شد.

 

- بازدید از کلیسای سنت مارکو

کلیسای سنت مارکو از دیگر جاذبه های گردشگری بلگراد می باشد. کمی دورتر از ساختمان پارلمان و در امتداد الکساندرا با حدود 5 دقیقه پیاده روی به کلیسای سنت مارکو می رسید. کلیسای سنت مارکو یک بنای نئو- بیزانس 5 گنبدی بزرگ و باشکوه می باشد که شبیه صومعه گراکانیکا (Gracanica) در کوزوو ساخته شده است. در کلیسای سنت مارکو همچنین می توانید از مقبره امپراتور صربستان، تزار دوسان دیدن کنید که دور تا دور آن حفاظ های سنگی قرار دارد.

 

- بازدید از کلیسای سنت ساوا

کلیسای سنت ساوا واقع در خیابان Svetosavski در منطقه وراکار Vracar)) یکی دیگر از مکان های دیدنی و جاذبه های بلگراد می باشد که افق جنوبی بلگراد یعنی ترازیچ (Terazije) را با گنبد باشکوه طلایی خود احاطه کرده است. کلیسای سنت ساوا در نقطه ای ساخته شده است که ظاهرا ترک ها استخوان های موسس کلیسای ارتدوکس صربستان را در سال 1594 سوزانده اند. این کلیسا یک نمونه کامل از روشی است که می توان با آن افراد ملی مذهبی را با هم در آمیخت. همچنین منصفانه ادعا شده که سنت ساوا،  یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدوکس دنیا می باشد. سنت ساوا دارای نمای داخلی غار مانندی می باشد. ساخت کلیسای سنت ساوا بیش از صد سال به دلیل بارها متوقف شدن و دوباره شروع شدن ساخت آن طول کشید. با ده دقیقه پیاده روی از سمت جنوبی میدان جمهوری (Trg Republike) به کلیسای سنت ساوا می رسید.

 

- بازدید از موزه نیکولا تسلا

موزه نیکولا تسلا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بلگراد می باشد که فاصله کمی با کلیسای سنت ساوا دارد و در شمال آن واقع شده است. در موزه نیکولا تسلا می توانید آثاری از مهندس و مخترع پیشگام قرن نوزدهم بلگراد را مشاهده نمایید. تسلا با اختراع جریان AC معروف شد، در حالیکه دیگر دستاوردهای قابل توجهی هم دارد که شامل توسعه و پیشرفت ارتباطات بی سیم و تکنولوژی کنترل از راه دور می باشند. در کنار اسناد و دست نوشته ها، ابزارها و لوازم شخصی تسلا، در موزه نیکولا تسلا، کوزه ای که خاکستر تسلا در آن گذاشته شده را هم می توانید ببینید. نمایش آزمایشات تسلا هم هر ساله در موزه برگزار می شود.

 

- بازدید از موزه تاریخ یوگوسلاو

موزه یوگسلاو یکی از جاذبه های بلگراد است که واقعا ارزش دیدن دارد. موزه یوگوسلاو در حدود 1.5 کیلومتری جنوب مرکز شهر و در بتیچوای 6 واقع شده است. شاهکار و بهترین قسمت مجموعه موزه یوگسلاو گلخانه آن است که در سال 1975 به عنوان باغ زمستانی تیتو (Tito) طراحی شد و در حال حاضر مقبره ریس جمهور سابق صربستان می باشد. در موزه مجاور موزه یوگسلاو هم، چیزهای با ارزشی به نمایش گذاشته شده است که شامل هدایایی است که توسط مقامات خارجی به تیتو داده شده اند.

 

- بازدید از پارک ساحلی آدا سیگاتلیا و پل آدا

پارک ساحلی آدا سیگانلیا (که معنی تحت الفظی آن جزیره کولی می باشد)، یکی از جاذبه های بسیار تماشایی بلگراد می باشد که در ماههای تابستان مردم بلگراد به سمت این پارک هجوم می آورند. آدا سیگانلیا یک پارک ساحلی پوشیده از درخت در امتداد رود ساوا می باشد و دقیقا در جنوب مرکز شهر واقع شده است. سواحل شنی جزیره آدا باعث شده که محلی ها آن را اغلب سی ساید بلگراد بدانند. ساکنین شهر بلگراد و توریست ها عاشق سرسره های آبی، اسکی روی آب و نواحی طبیعی آدا و حتی بانجی جامپینگ می باشند. یک نقطه عطف درخشانی که به تازگی به افق بلگراد اضافه شده است، پل آدا می باشد که تا شرقی ترین انتهای جزیره امتداد می یابد. این سوپر سازه یعنی پل آدا، 950 متر طول و 200 متر ارتفاع می باشد. این سازه همچنین بزرگترین پل دارای تیرهای معلق دنیاست؛ مناظری از جزیره را که از روی پل آدا می توانید بینید واقعا خیره کننده اند!

 

- بازدید از شهر تاریخی زمون

اگر به دنبال جای ساکت و آرامی هستید تا کمی استراحت کنید، کافیست در امتداد رود ساوا به سمت بلگراد جدید بروید تا در ساحل غربی به حومه شهر و جایی به اسم زمون برسید که از جاذبه های دیدنی بلگراد است. زمون شهری تاریخی با ترکیبی از خانه های رنگ پریده و خیابان های باریک پیچ در پیچ است که در اطراف یک قسمت تپه مانند مرکزی، به نام  گاردوس (Gardos) قرار گرفته است. در منطقه گاردوس همچنین یک کلیسای سبک باروک به نام نیکولاوسکا (Nikolajevska Church) قرار دارد که قدیمی ترین کلیسای ارتدوکس شهر هم می باشد.

 

توصیه لحظه آخری

همانطور که در این مطلب بطور کامل توضیح داده شد، بلگراد شهری زیبا با گزینه های تفریحی متعدد است و بواسطه تفریحات شبانه معروفش، مکانی بسیار مناسب برای سفری دلچسب و خاطره انگیز است. علاوه بر امکانات تفریحی صربستان، بدلیل عدم نیاز به ویزا و همچنین امکان پرواز مستقیم از تهران به بلگراد، هزینه سفر به بلگراد صربستان نیز بسیار مناسبتر از سایر کشورهای اروپایی می باشد؛ بنابراین چنانچه بدنبال یک تور اروپایی ارزان تر و راحت تر نسبت به سایر تورهای اروپایی می باشید، به هیچ عنوان تور صربستان را از دست ندهید!

09309871159